non-fungible token

De toekomst van NFT’s

Inmiddels kunnen, in juni 2022, we wel stellen dat de bull market voorbij is, en we ons op dit moment in een bear market bevinden. De afgelopen bull market was de bull market van DeFi, het was de bull market van Play to Earn blockchain gaming, maar misschien wel meer dan alles was het de bull market van NFT’s.

De bull market lijkt op dit moment heel ver weg. Met de Bitcoin prijs die inmiddels onder de $20.000 is gezakt en NFT floor prices die door de bodem gingen, bevinden we ons op dit moment in een heel andere markt. Hadden we dan moeten weten dat de verkoop van een NFT afbeelding van een steen voor $1,7 miljoen dan toch té gek was?

Hoewel de prijzen het op dit moment niet reflecteren, blijft de technologie van blockchain en non-fungible tokens natuurlijk erg veelbelovend. De use cases waar we het maanden geleden over hadden, bestaan nog steeds.

De manier waarop NFT’s het afgelopen jaar in de markt lagen, is volgens velen echter toch niet sustainable. Maar op welke manier dan wel? Hoe ziet de toekomst van NFT’s eruit? Dat weet natuurlijk niemand. Echter, in deze blog bekijken we NFT’s vanuit een aantal interessante invalshoeken en hopen we een beeld te schetsen van hoe NFT’s mogelijk in de toekomst een prominente rol kunnen gaan spelen.

Bekijk snel

Gary Vee blijft tijdens deze bear market gewoon enthousiast over NFT's. In onderstaand interview kun je zijn mening over de toekomst van NFT's beluisteren. 

Wat is een NFT?

Laten we allereerst ons geheugen even ophalen. Wat is een NFT ook alweer? NFT staat voor non-fungible token, wat letterlijk vertaald ‘niet-vervangbare token’ betekent. Een betere, vrije vertaling, is dat een non-fungible token een unieke token is; er is er maar 1 van.

De makkelijkste manier om NFT uit te leggen, is door een voorbeeld van een fungible iets en een non-fungible iets uit het echte leven te noemen. Een flesje Spa Blauw is fungible. Of je nou het flesje koopt wat links in het schap staat, of het flesje wat rechts in het schap staan, het maakt niet uit. De uitkomst is voor jou exact hetzelfde. Dat is anders bij een concertkaartje. Wanneer jij een concertkaartje in de Ziggo Dome koopt, maakt het wel degelijk uit welk kaartje je koopt. Dit kaartje bepaald namelijk op welk stoeltje jij zit, of in welk vak jij staat. Elk kaartje is dus uniek, oftewel non-fungible.

In crypto heb je dus fungible tokens en non-fungible tokens. Een voorbeeld van een fungible token is Bitcoin (BTC). Er zijn 21 miljoen Bitcoins. Welk stukje Bitcoin jij in je bezit hebt, maakt voor jou niets uit. Ze zijn allemaal identiek en evenveel waard. Dat geldt niet voor een Bored Ape, een voorbeeld van een non-fungible token. Het maakt wel degelijk uit of jij Bored Ape #1234 of Bored Ape #5678 hebt. Deze zijn namelijk beide uniek en verschillen dus van elkaar. De twee tokens hebben andere eigenschappen en een andere waarde.

Image
Rock NFT
De 'Rock' NFT die voor $1,7 miljoen werd verkocht

De afgelopen bull market voor NFT’s: recap

Zoals eerder al even aan bod kwam, speelden non-fungible tokens een enorme rol in de afgelopen crypto bull market. Hoewel velen maar niet konden begrijpen waarom ze voor zulke grote bedragen verkocht werden, zorgden NFT’s ervoor dat de populariteit van crypto naar een nieuw level ging. Een level dat nog nooit eerder voor was gekomen.

NFT’s werden voor torenhoge prijzen verkocht. Beeple zijn ‘Everydays – The First 5000 Days’ werd verkocht voor $69 miljoen, CryptoPunk #5822 werd verkocht voor $23,7 miljoen en Bored Ape #2087 werd verkocht voor $2,3 miljoen.

Deze hoge prijzen zorgden voor veel scepticisme, maar ook voor veel interesse vanuit de ‘normale’ wereld. Dit zorgde ervoor dat steeds meer bekende merken ook met NFT’s kwamen. Zo verkocht de NFL Super Ball tickets in de vorm van NFT’s, gebruikte het bekendste muziekfestival ter wereld, Coachella, NFT’s in hun marketingstrategie voor dit jaar en kwam Pepsi met hun eigen NFT collectie, genaamd ‘Pepsi Mic Drop’. Dat zijn maar een aantal van de merken die al met eigen NFT’s kwamen. Aan dit lijstje kunnen bijvoorbeeld Dolce & Gabanna, Tommy Hilfiger en Forever 21 nog toegevoegd worden.

En dat is waar we op dit moment staan. De echte ‘gektegolf’ waarin NFT’s dagelijks voor honderden duizenden euro’s verkocht werden lijkt voor nu even voorbij gewaaid. Er is veel interesse in NFT’s, bijvoorbeeld vanuit de marketingindustrie. Maar waar zal deze interesse toe leiden?

Wat is de toekomst van NFT’s?

Het is een populaire mening dat de manier waarop NFT’s afgelopen bull market in de markt lagen, niet sustainable is. Hiermee wordt bedoeld dat het zo niet voor altijd kan blijven doorgaan. Ook Gary Vee, één van de bekendste publieke figuren omtrent NFT’s, heeft deze mening. Volgens hem gaan minstens 99% van de collecties uit afgelopen bull market naar 0, oftewel verliezen ze hun volledige waarde.

Deze mening is vooral ontstaan, omdat de meeste van de huidige NFT collecties nog geen achterliggende waarde heeft. Het zijn daadwerkelijk simpelweg afbeeldingen, gevormd tot non-fungible token. Er zijn wel een aantal collecties met achterliggende waarde. Zo geeft VeeFriends je bijvoorbeeld toegang tot VeeCon, het evenement van Gary Vee, geeft de Bored Ape Yacht Club je toegang tot een enorm netwerk en daarnaast veel waardevolle airdrops, en geven Axie NFT’s je toegang tot de game, Axie Infinity.

Dat brengt ons ook dan meteen tot het volgende punt. Er is een gebrek aan echte achterliggende waarde, oftewel utility, bij de meeste NFT’s. De grote verwachting voor de komende jaren is dat er steeds meer NFT’s, of NFT collecties, uitkomen met échte waarde. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een achterliggende real-life assets, toegang tot evenementen, of exclusieve toegang tot producten of connecties.

Hierbij is de verwachting dan ook dat dit juist de collecties zijn die nog steeds hoge prijzen gaan aantikken, waarbij we de collecties zonder echte utilities zullen vergeten. Het klinkt als een logische denkwijze, maar of het ook echt gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Er zijn namelijk natuurlijk ook nog steeds mensen die NFT’s kopen, omdat ze deze er mooi uit vinden zien. Hierbij hoeft het voor deze mensen niet per se het geval te zijn dat je er verder nog iets mee kunt. Het zou dus ook zeker kunnen dat NFT’s zonder achterliggende waarde altijd populair blijven.

Het lijkt daarnaast onvermijdelijk dat ook steeds meer bekende merken zich zullen gaan ‘bemoeien’ met NFT’s. Zoals eerder al even aan bod kwam, zijn er zeker al een aantal merken die NFT’s gebruikten in hun marketingcampagnes, of gewoon een NFT uitbrachten. Bijvoorbeeld de NFL, Coachella en Tommy Hilfiger deden dit al. Het lijkt erop dat steeds meer merken dit zullen gaan doen, naarmate de markt zich ontwikkelt.

Crypto krijgt natuurlijk steeds meer mainstream aandacht. CEO’s van ’s werelds grootste tech bedrijven, zoals Elon Musk van Tesla en Tim Cook van Apple, hebben het publiekelijk over crypto en steeds meer grote merken doen iets met crypto. Dit kan zijn het accepteren van crypto als betaalmiddel, of het uitbrengen van eigen NFT’s. De verwachting is dat dit gedurende de komende jaren alleen maar meer gaat worden.

Er zijn enorm veel verschillende manieren waarop bedrijven daadwerkelijk NFT’s kunnen gaan toepassen. Een NFT kan bijvoorbeeld gebruikt worden om klanten aan het merk te verbinden, maar ook om klanten exclusieve toegang te bieden tot bepaalde dingen. Eerder schreven wij al eens een blog over de talloze manieren waarop NFT’s ingezet kunnen worden door merken, met daarbij ook voorbeelden van waarop dit al gedaan wordt. Deze blog kun je hier lezen.

Image
Bored Ape Yacht Club
De Bored Ape Yacht Club

Wat doen NFT’s in een bear market?

Op dit moment, juni 2022, bevinden we ons in een bear market. Daar is menig crypto investeerder het inmiddels wel over eens. Hoelang deze gaat duren weet niemand. Een populair theorie is dat dit afhankelijk is van de Bitcoin halving, het evenement waarop de mining rewards voor Bitcoin gehalveerd worden. In het verleden is het meerdere keren voorgekomen dat de nieuwe bull market wordt ingezet, nadat de halving heeft plaatsgevonden. De volgende halving vind plaats op 4 mei 2024. Het zou dus kunnen dat het nog wel even duurt voordat de volgende bull market wordt ingezet, maar niets is zeker.

Mocht de theorie kloppen, hebben we dus nog wel een tijdje te overbruggen in deze bear market. Zo zou mogelijk ook gelden voor NFT’s. Maar hoe bewegen NFT’s zich in de bear market? Het probleem is, dat weet niemand echt. Hoewel CryptoPunks uitkwamen in juni 2017 en ze technisch gezien dus al een volledige bear market hebben meegemaakt, was het toen nog écht een experiment en kregen NFT’s eigenlijk nog helemaal geen aandacht.

Bij cryptocurrency’s weet je ook nooit zeker wat ze gaan doen in een bear market, maar in het geval van deze coins en tokens heb je wel historische data waar je naar kunt kijken. Je kunt ideeën vormen op basis van wat er in eerdere bear markets is gebeurt. Hoewel er natuurlijk zeker geen garantie is dat dit weer gaat gebeuren, kan het toch fijn zijn om een bepaalde richtlijn te hebben.

Bij NFT’s heb je dit dus helemaal niet. Dit is de eerste bear market die NFT’s gaan meemaken, waarbij ze echt populair zijn en er daadwerkelijk veel NFT’s op de markt zijn. Tot nu toe zien we dat de NFT collecties best wel in waarde dalen. Zo staat de floor price van de Bored Ape Yacht Club op dit moment (op het moment van schrijven, 21 juni 2022) rond de 89 ETH, waar dit enkele maanden geleden nog piekte op bijna 150 ETH.

In de ‘normale’ cryptomarkt, zie je ook dat gedurende de bear market veel projecten ‘dood’ gaan. Oftewel heel diep in waarde zakken en hier niet meer van terugkomen. Of ditzelfde geldt op de NFT markt kun je nog niet echt zeggen. Mocht het zo zijn, dan zou de theorie van Gary Vee bevestigd worden. Het worden in elk geval interessante tijden de komende maanden en misschien wel jaren.  

Conclusie

NFT staat voor non-fungible token en het betekent vrij vertaald ‘unieke token’. Het afgelopen jaar gingen NFT’s absoluut door het dak. NFT na NFT werd voor honderdduizenden euro’s en soms zelfs miljoenen verkocht. Dit zorgde voor veel scepticisme, maar ook veel interesse. Zo gingen steeds meer merken uit het ‘echte’ leven zich met NFT’s bemoeien. Denk hierbij aan Tommy Hilfiger, Forever 21, Pepsi en de NFL.

Na maanden van NFT hype, is de het de afgelopen tijd wat rustiger. De prijzen van populaire collectie dalen langzaam en je hoort een stuk minder over non-fungible tokens op sociale media en in het nieuws. Toch blijft de technologie achter de speciale tokens hetzelfde en volgens velen heeft deze nog altijd enorm veel potentie. Genoeg reden dus, om eens te kijken hoe de toekomst van deze NFT’s eruit zou kunnen zien.

Niemand weet echt hoe de toekomst van NFT’s eruit zal zien, maar op basis van data en bijvoorbeeld uitspraken en meningen van invloedrijke personen of merken kun je wel een idee creëren voor jezelf. Zo zijn velen het erover eens dat de NFT markt, zoals deze de afgelopen bull market was, niet sustainable is. Want collectie na collectie ging door het dak, zonder dat er échte waarde aan verbonden was. Wel is de kans groot dat bijvoorbeeld steeds meer merken met creatieve NFT collecties gaan komen, die daadwerkelijk extra waarde hebben voor jou als klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan exclusieve toegang tot producten of exclusieve kortingen.

Al met al ziet de toekomst van de technologie achter non-fungible tokens er rooskleurig uit. De tijd zal ons leren hoe rooskleurig…

Ben je op zoek naar meer informatie over NFT’s? Hoor je graag de meningen van anderen over de toekomst van NFT’s? Of wil je graag andere crypto liefhebbers ontmoeten? In de gratis Discordkanalen van ons product Money Mastery van AllesOverCrypto kun je vragen stellen en kom je in gesprek met duizenden andere liefhebbers van crypto. Heb je andere crypto gerelateerde vragen? Het makkelijkste is om jouw vraag in onze FAQ op te zoeken. Wat je ook kunt doen, is dat je jouw vraag + AllesOverCrypto googelt. Laat vooral weten wat jouw gedachten zijn over de toekomst van NFT’s!

Header afbeelding: Sashkin / Shutterstock.com


Starten met crypto en geen idee waar je moet beginnen?

Kom dan naar onze gratis online crypto training!

Bekijk hier wat je gaat leren!

Image
Online Bitcoin Training van allesovercrypto

 

 

 

Alle uitingen van AllesOverCrypto, waaronder begrepen alle producten (o.a. Crypto Signalen en de Crypto Masterclass), berichten en e-mails, zijn de professionele mening van AllesOverCrypto en kan op géén enkele wijze worden opgevat als een persoonlijke uitnodiging, een advies of enige aanbeveling om tot aankoop van één of meer cryptovaluta over te gaan en daarin te beleggen. AllesOverCrypto is geen financieel adviseur en beoogt dat uitdrukkelijk ook niet te zijn.

De uitingen van AllesOverCrypto hebben uitsluitend een educatief karakter en kunnen op geen enkele wijze als financieel, juridisch of fiscaal advies worden opgevat. AllesOverCrypto is geen financieel, juridisch- en/of fiscaal adviseur. Er komt geen adviesrelatie tot stand tussen jou en AllesOverCrypto.

De door AllesOverCrypto gepresenteerde informatie is door haar met de grootste aandacht en zorg samengesteld. AllesOverCrypto kan echter niet instaan voor de juistheid en/of volledigheid ervan. Het gebruik van deze informatie gebeurt op jouw eigen risico. Je dient ervan bewust te zijn dat de gepresenteerde informatie, mede door de snelheid waarmee de cryptomarkt zich beweegt, al snel achterhaald is dan wel kan zijn. Wees hiervan bewust bij het bestuderen van de informatie. Daarnaast wordt uitdrukkelijk verzocht de informatie zelf te verifiëren.

Eenieder die in één of meer cryptovaluta wil beleggen dient zijn/haar eigen onderzoek te doen alvorens een beslissing te nemen tot aan- of verkoop van cryptovaluta. AllesOverCrypto is op geen enkele wijze bij dit proces betrokken. Uitsluitend jijzelf bent verantwoordelijk voor jouw eigen aan-en verkoopbeslissingen. Het aankopen van cryptovaluta brengt vanwege de aard van het product en de volatiliteit van de cryptomarkt grote risico’s met zich mee. Deze risico’s zijn zo groot dat het zelfs mogelijk is je hele aankoopbedrag te verliezen. Koop dus geen cryptovaluta die je niet kunt veroorloven te verliezen.