NFT’s: je kunt er bijna niet meer omheen. Deze vorm van tokens hebben in het afgelopen jaar een ongekende opmars aan populariteit gemaakt en steeds meer mensen hebben er interesse in.
Ook bedrijven en merken hebben dit opgemerkt en steeds meer grote bedrijven besloten te komen met eigen NFT-projecten. Voorbeelden van grote merken die zich al volop bezighouden met de zogeheten non-fungible tokens zijn: Nike, Taco Bell, Pepsi en zelfs de NBA.
Als merk of bedrijf dat normaal niets met crypto doet, kan het echter erg lastig zijn om zomaar ineens de stap naar NFT’s te maken. Misschien heb je wel helemaal geen idee waarom je dit überhaupt zou doen. Vandaar vandaag deze blog.
Want waarom zou je als bedrijf NFT’s toepassen? Wat is het nut en wat zijn de kansen? En hoe doe je dat dan? Wat ook erg handig is, is het kijken naar voorbeelden van bedrijven die zich al bezighouden met NFT’s en op welke manier zij dat doen. Ook dat zal dus aan bod komen in deze blog. Ben jij benieuwd? Lees dan snel verder, want deze blog kan jouw bedrijf zomaar eens voor goed gaan veranderen!
Bekijk snel
Wat is een NFT?
Voordat we kunnen gaan kijken hoe bedrijven NFT’s kunnen toepassen, is het slim om ons geheugen even snel te verversen, want was is een NFT ook alweer precies?
NFT staat voor non-fungible token, wat niet-vervangbare token betekent. Een betere vertaling is echter unieke token. Van een NFT is er namelijk maar 1, waar er van een fungible token, bijvoorbeeld Bitcoin, heel veel zijn.
Als je vandaag CryptoPunk #1234 verkoopt en deze volgende week terugkoopt, heb je exact dezelfde token in je wallet, namelijk CryptoPunk #1234. Als je vandaag 1 BTC verkoopt en volgende week 1 BTC terugkoopt, heb je hoogstwaarschijnlijk niet precies dezelfde BTC in je wallet. Dat maakt echter ook niet uit, want er is geen verschil tussen de 21 miljoen Bitcoins.
Het wordt nog duidelijker met een voorbeeld uit het echte leven. Een flesje water kun je vergelijken met een fungible token, zoals Bitcoin. Of je nu het flesje water dat links in het schap staat, of het flesje water dat rechts in het schap staat pakt, het maakt niet uit. Het water zal hetzelfde smaken. Een kaartje voor een voetbalwedstrijd kun je vergelijken met een non-fungible token, zoals een CryptoPunk. Wanneer je een kaartje voor een voetbalwedstrijd gaat kopen maakt het wel degelijk uit welke je koopt. Waar in het stadion je zit, is namelijk afhankelijk van welk kaartje je koopt. Daarnaast is er maar 1 kaartje dat geldig is voor jouw stoeltje in het stadion.
Snap jij nog niet helemaal wat NFT’s precies zijn? Dat is helemaal niet erg! Wij schreven namelijk eerder een uitgebreide uitleg over NFT’s. Deze vind je hier.
Waarom zou een bedrijf NFT’s toepassen?
De kans dat je ergens in de laatste maanden iets over NFT’s hebt gehoord, is best wel groot. De hype rondom de tokens is enorm en dat kun je dan ook zeker al als één van de redenen zien waarom veel bedrijven hebben besloten zich ermee bezig te gaan houden. Maar wat zijn nou, op de lange termijn, de échte redenen dat bedrijven zich met NFT’s gaan bemoeien?
Ten eerste bieden NFT’s de mogelijkheid een kring te creëren met échte fans van je merk. Deze mensen kun je dan bijvoorbeeld exclusieve ervaringen, of privileges bieden, maar je kunt ook op een intiemere manier met ze communiceren.
Deze kring kun je bijvoorbeeld early access bieden tot nieuwe producten. Je weet dat ze fan zijn van je merk, omdat ze de tijd en het geld hebben geïnvesteerd om een NFT te kopen. Hierdoor weet je ook dat ze weten hoe het merk in elkaar zit en dat ze een goed testpubliek zijn voor mogelijke nieuwe producten.
Daarnaast biedt het een mogelijkheid om je beste klanten te belonen, bijvoorbeeld door een kortingscode te geven bij de NFT. Wat ook kan, is dat je ze toegang biedt tot bepaalde evenementen, zoals Gary Vee bijvoorbeeld doet met zijn project VeeFriends.
De mogelijkheden om de klantervaring te verbeteren, of simpelweg interessanter te maken, zijn eindeloos.
Daarnaast liggen er ook veel kansen, als het gaat om groei. NFT’s zijn nu eenmaal heel populair en je kunt er heel veel interessante dingen mee doen. Zo zou je ze bijvoorbeeld ook in kunnen zetten als marketinginstrument voor een nieuwe productlijn. Dit wordt veel toegepast door kledingmerken. Zij lanceren dan een nieuwe collectie, waarbij een NFT-collectie hoort. De aandacht die er dan is voor de NFT-collectie, zal zich ook laten zien in de sales van de kledingcollectie.
Nog een reden waarom bedrijven NFT’s toepassen, is simpelweg voor het geld. Op dit moment is er, binnen korte tijd, erg veel geld te verdienen en er zijn dan ook veel merken die hier gebruik van maken. Helaas soms ook puur en alleen voor het geld…
Het feit dat er door merken veel geld te verdienen valt met NFT’s, is bijvoorbeeld terug te zien in de collectie van de NELK Boys. Zij lanceerden onlangs hun collectie ‘FULL SEND METACARD NFT’. Dit is een collectie bestaande uit 10.000 NFT’s. Deze werden verkocht voor 0.75 ETH per stuk, wat op dat moment ongeveer $2300 waard was. Binnen enkele minuten werden deze uitverkocht en zo verdienden de NELK Boys $23.000.000 in een paar minuten. Ook dit is een drijfveer voor merken om van start te gaan met NFT’s, er is simpelweg veel geld te verdienen.
Hoe kunnen bedrijven NFT’s toepassen?
NFT’s kunnen dus op heel veel verschillende manieren ingezet worden door bedrijven en merken. De mogelijkheden zijn praktisch eindeloos. Wanneer je je creativiteit goed gebruikt zul je waarschijnlijk tot de leukste en uniekste NFT-ervaringen komen. Toch kan het handig zijn om een aantal voorbeelden te zien van manieren waarop NFT’s ingezet kunnen worden door bedrijven. Laten we eens naar een aantal van deze voorbeelden kijken.
Zoals eerder al aangegeven, is het creëren van een ‘inner circle’ door middel van NFT’s één van de manieren waarop bedrijven NFT’s in kunnen zetten. Dit is vooral van toepassing voor merken en hoewel het erg simpel is, kan het toch erg waardevol zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kledingmerk. De meeste mensen zullen wel een kledingmerk hebben dat zij veel dragen. Hoe leuk zou het zijn als jij mee kunt bepalen over hoe de volgende collectie eruit komt te zien? Of als jij als eerste toegang krijgt tot deze nieuwe collectie?
Wat ook een mogelijkheid is, is het inzetten van NFT’s voor evenementen. Laten we eens kijken naar een concert. Op dit moment zijn de kaartjes hiervoor geen NFT’s, maar dit zou wel kunnen. Je weet dan zeker dat er niemand binnen kan komen met een nep kaartje, of iets dergelijks, want elk kaartje is zichtbaar op de blockchain en je kunt alles dus controleren. Ook kan er niemand meer opgelicht worden met de voorverkoop van de tickets, ook weer omdat alles te controleren is.
Ook als marketinginstrument kunnen NFT’s heel effectief zijn. Dit bijvoorbeeld wanneer een nieuw product op de markt wordt gebracht. Er heerst enorm veel aandacht om de NFT-markt en de kans dat er veel aandacht zal zijn voor een bedrijf of merk dat een NFT-collectie uitbrengt is zeker aanwezig. Dit kan dus ook een hele mooie manier zijn om mensen te laten weten dat er een nieuw product zit aan te komen. Stel je eens voor dat Apple, voordat de Airpods uitkwamen, een mysterieuze NFT-collectie zou uitbrengen, die achteraf gekoppeld bleek aan Airpods. Hier zou enorm veel aandacht voor zijn en waarschijnlijk zou je het overal op sociale media terugvinden.
Wil jij graag een NFT maken voor je bedrijf of merk, maar heb je geen idee hoe? Eerder schrijven wij al eens een uitgebreide blog over het zelf maken van NFT’s! Deze vind je hier.
Welke bedrijven zetten NFT’s al in?
Laten we eens gaan kijken naar enkele voorbeelden van bedrijven die zich al bezighouden met NFT’s, want het kijken naar praktische voorbeelden maakt de potentie van NFT’s, voor bedrijven en merken, misschien nog duidelijker voor jou.
Nike
Als eerste Nike. Wanneer het gaat om marketing, is Nike vaak voorloper. Zo blijkt ook nu. De gelimiteerde sneakermarkt staat natuurlijk ook bekend om zijn hoge doorverkoopprijzen en de stap naar NFT’s is voor Nike dan ook niet zo groot.
Nike heeft al twee grote stappen gezet op de NFT-markt. Allereerst bezitten zij een patent voor ‘CryptoKicks’. Dit zullen digitale sneakers zijn. Ook staat in het patent beschreven dat mensen twee sneakers kunnen laten ‘breeden’, om een nieuwe NFT die een mix van deze twee sneakers zal zijn te creëren. Deze sneakers van de NFT die je hebt gebreed kun je dan ook echt laten maken en zo heb je dus een héél zeldzame sneaker. Dat klinkt als je het ons vraagt erg gaaf! Nike heeft zelf nog niets bekend gemaakt over CryptoKicks, maar we weten dat ze het patent bezitten. We kunnen CryptoKicks binnen enkele jaren dus wel verwachten.
Een andere NFT bezigheid van Nike is RTFKT (spreek uit als: artefact). RTFKT is een NFT-studio, opgericht door 3 vrienden, die zich bezighoudt met het creëren van NFT-collecties omtrent sneakers. Ook dit past erg goed bij Nike dus. Tot nu toe bracht RTFKT al 8 verschillende NFT-collecties uit en het succes hiervan deed Nike besluiten de studio over te nemen. Waar dit in de toekomst tot zal leiden weten we nog niet precies, maar we volgen de ontwikkelingen in elk geval op de voet.
Pepsi
Pepsi kwam aan het einde van 2021 met hun eigen NFT-collectie, genaamd: ‘Pepsi Mic Drop’. Pepsi Mic Drop is een collectie, bestaande uit 1.893 unieke microfoons, in het thema van Pepsi. Deze NFT’s werden voor gratis gelanceerd en hebben, op het moment van schrijven (2 februari 2022) een floor price van 1.15 ETH. Voor de Pepsi-fans die mee hebben gedaan zeker een mooie deal dus!
NBA
Ook de NBA, de basketbal competitie van de Verenigde Staten, kwam eerder met een interessant NFT-project, namelijk: ‘NBA Top Shot’. NBA Top Shot is een NFT-marktplaats die in het leven is geroepen door de NBA. Het doel van NBA Top Shot is het sparen van moment van je favoriete speler of team. Dit kun je doen door packs te openen, of door NFT’s te kopen op de marktplaats. Je kunt dus packs openen, waarin Moments-NFT’s zitten. Deze Moments kun je vervolgens verkopen op de marktplaats, of houden omdat je ze spaart.
Een erg leuke ervaring voor NBA fans. Je kunt het een beetje vergelijken met het sparen van voetbalplaatjes, maar dan digitaal. Hoe leuk is het om ‘eigenaar’ te zijn van het winnende punt van Stephen Curry!
Conclusie
Het inzetten van NFT’s: het is misschien wel dé move om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Het is zeker geen garantie voor succes, maar er zijn zeker hele interessante mogelijkheden voor bedrijven en merken als het gaat om NFT’s.
Zo kunnen non-fungible tokens bijvoorbeeld worden ingezet om een kring te creëren van échte fans van je merk. Je kunt ze dan gebruiken om bijvoorbeeld producten te testen voordat deze op de markt komen, maar je kunt ze ook belonen voor hun trouwheid, bijvoorbeeld door ze korting te geven.
Ook kunnen NFT’s ingezet worden als marketinginstrument. Er heerst nu eenmaal heel veel aandacht rondom NFT’s en veel bedrijven zien dit als een mooie kans. Een goede oude marketingtip is natuurlijk ook: ‘be where the attention is’, oftewel: ben waar de aandacht is. Volgens deze regel moet je niet proberen aandacht te creëren, maar juist gebruik te maken van de aandacht die al bestaat.
Vele bedrijven en merken maken al gebruik van NFT’s, de één beter dan de ander. De kans is groot dat andere bedrijven en merken zullen volgen en het zou zomaar eens ook een hele slimme stap voor jouw bedrijf kunnen zijn.
Hopelijk hebben we je vandaag veel bijgeleerd over de manieren waarop bedrijven gebruik kunnen maken van NFT’s! Heb je toch nog vragen? Stel ze dan in onze AllesOverCrypto Facebookgroep waar onze experts voor je klaar zitten.Daarnaast kom je terecht in een community van ruim 100.000 crypto fanaten! Antwoorden op je vragen kun je ook vinden in onze FAQ. Verder vind je snel antwoorden door je vraag + AllesOverCrypto te googelen.
Foto header: Alongkorn Sanguansook / Shutterstock.com