Wat zijn de overeenkomsten tussen de NFT hype van 2021/22 en de ICO hype van 2017? En nog belangrijker: wat kan de NFT investeerder hiervan leren?
Spanning en sensatie. Check! Hysterisch getwitter. Check! Onwaarschijnlijk hoge winsten. Check! Kans op uit elkaar spattende luchtbellen? Check?
Het moge duidelijk zijn: wat er rond de NFTs zich vandaag de dag in 2022 afspeelt, heeft alles weg van een hype. Dit alles wordt mede versterkt omdat de geluiden rond NFTs heel herkenbaar klinken als je de situatie in 2017 kent. Dit was het jaar van de grote ICOs, initial coin offerings. Hierin werden met de eerste verkooprondes van tokens miljarden dollars opgehaald voor allerlei projecten. Er is toen heel veel verdiend, maar ook veel verloren.
Net als toen, komt nu ook naast euforie een ander sentiment steeds meer naar boven: angst voor een big bang. De luchtbellen die groeien tijdens de hype en de prijzen hebben opgepompt, kunnen ineens uit elkaar klappen, waardoor alles instort.
We gaan in dit artikel verder in op de vragen wat een hype is, waarom we de NFT hype kunnen vergelijken met de hype rond ICO’s in 2017, en niet onbelangrijk: hoe kunnen we met de kennis over toen ons voordeel doen op de huidige markt.
Bekijk snel
Hier wordt uitgelegd wat een ICO is:
Wat is een ICO en wat was de ICO hype?
Een ICO; ook wie nog niet vanaf 2017 in de crypto wereld zat, heeft vast wel eens van deze term gehoord. Het gaat om een eerste token sale waarbij je als early adopter tokens kunt kopen. Het kan de kans zijn om met een lage investering grote winsten te maken, als een token een paar keer over de kop gaat. Meer over hoe een ICO in zijn werking gaat, lees je in dit artikel.
Een groot verschil met bijvoorbeeld fund raisings van tech projecten in voorgaande jaren, is dat je bij een ICO als individu met wat spaargeld ook mee kon doen aan een token sale. Dit opende natuurlijk de cryptowereld voor een groep nieuwe investeerders. Tegenwoordig wordt het als individu al vaak lastiger om met een ICO's mee te doen. Vaak zijn het de grotere investeerders die nu alleen de mogelijkheid krijgen om mee te dingen door middel van een whitelist.
Het eerste zeer succesvolle project wat middels een ICO werd gestart, was Ethereum. In 2014 werd met de token sale ruim 16 miljoen dollar opgehaald. Hierna werden ICO’s steeds meer gebruikt om de financiering van een blockchainproject van de grond te krijgen.
De cijfers van de ICO hype in 2017
Even wat cijfers op een rij om te kijken of we het hier echt over een hype hebben. Een jaar voor de hype losbarstte, werd er nog maar 193 miljoen middels token sales opgehaald en werd er 800 miljoen in durfkapitaal van blockchain projecten gestoken.
Dat ging het jaar erop even wat anders. In 2017 zijn in totaal 453 ICO’s geweest en hier is ruim 6,5 miljard USD opgehaald. Meer dan dagelijks was er een ICO en de top van de hype vond plaats in december 2017. Toen werd bijna 2 miljard USD, dus bijna een derde van het totaal van dat jaar, opgehaald. Aardig wat centjes dus. De winnaar van dit jaar was Filecoin die maar liefst 257 miljoen USD ophaalde om het project op het gebied van decentrale data opslag te realiseren. Veel namen uit de top 10 zijn ook een aantal jaar later tot grote projecten uitgegroeid. Polkadot was bijvoorbeeld toen goed voor 145 miljoen USD en is in 2021 heel succesvol op de crypobeurs. Bancor protocol haalde 153 miljoen USD op in 2017. En Tezos wist 232 miljoen USD op te halen.
De opkomst van NFTs
2017 was het jaar van de ICO's, maar ook het geboortejaar van de NFTs. NFTs zijn non-fungible tokens, ze zijn uniek. Dit maakt ze geschikt om als sleutel te gebruiken of om te gebruiken als kunstwerk of collectors item. In 2017 werden de eerste NFT collecties uitgebracht, bijvoorbeeld CryptoPunks. Dit is een collectie van unieke pixel portretten van punks.
De eerste collecties werden voor zeer bescheiden bedragen verkocht. De aandacht van de handelaren en speculanten was duidelijk ergens anders, bij alle interessante projecten die uitgerold werden. Ook vanuit de kunsthandel werd aanvankelijk aarzelend gereageerd. Eerst zien dan geloven, was de algehele tendens. Toch groeide de belangstelling voor NFTs in de daarop volgende jaren. Dit groeide in 2021 uit tot een hype. Dit had er ook mee te maken dat de NFTs een belangrijke rol gingen spelen in nieuwe mogelijkheden van blockchain: gaming en het metaversum.
De cijfers van de huidige NFT markt
Voor de cijfers in de NFT markt zijn alle verkopen van NFTs bij elkaar opgeteld. Er is dus geen onderscheid gemaakt tussen een airdrop of de verkoop van een NFT op een marktplaats. De NFT markt oversteeg in 2021 de 40 miljard USD. Opvallend is dat de verkoop van NFTs in het jaar 2021 twee grote groeimomenten kent. In mei/juni is een flinke piek, met name in de verkoop NFT art en collectibles. De grootste piek is in november 2021. Dit gaat om de verkoop van NFTs gerelateerd aan blockchain games en de metaverse.
Welke overeenkomsten zien we nu in de hypes van 2017 en 2021?
Leuke plaatjes geschikt voor de metaverse en gaming of de eerste sale ronde van nieuwe blockchain project: Is dat niet een beetje appels met peren vergelijken? Inderdaad: het gaat om twee heel verschillende producten die enkel als gemene deler hebben dat ze allebei crypto gerelateerd zijn.
Maar naast dat een ICO en een NFT beiden met blockchain te maken hebben, zijn er meer overeenkomsten. Zo is bij NFTs ook een laagdrempelige instapmogelijkheid. Je hoeft geen tonnen op de bank te hebben om te beginnen met handelen in NFTs, of deel te nemen aan een blockchain game. Deze toegankelijkheid komt overeen met die van de ICO’s in de beginjaren. Dit maakt dat beide een nieuwe groep investeerders kon verwelkomen.
Zoals je zult zien aan de onderstaande kenmerken van een hype is een vergelijking maken tussen de hype van ICO’s en de NFT hype niet zo raar als dat het misschien op het eerste gezicht lijkt. Hieronder staan een aantal waarin beiden overeenkomsten hebben.
Deze video gaat over de hype rond NFTs:
Record op record
Een Bored Ape NFT voor een paar ton verhandeld? Leuk, maar als je hebt geslapen vannacht, is dit record is al weer 2x gebroken. De records in de NFT handel zijn bijna niet bij te houden in het najaar van 2021 en dat is ook kenmerkend voor de hysterische stemming. Bij de ICO’s verliepen de sales ook zo en dat maakt de gretigheid om deel te nemen natuurlijk alleen maar groter.
Waar gaat dit nog over?
"Dit gaat nergens meer over" zeggen analisten hoofdschuddend en dat precies kenmerkt een hype ook. Het maakt voor de gemiddelde investeerder niet uit in welke token je instapt of wat voor NFT je aanschaft, als je maar meedoet.
Een overstroomde markt
Op dit moment worden er dagelijks meerdere nieuwe collecties NFTs gelanceerd. DappRadar of Rarity Tools zijn sites die de grote lanceringen bijhouden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook kunstenaars of andere creatievelingen die NFTs lanceren. Dit is vergelijkbaar met de ICO-hype waarin meer dan 450 ICO’s in een jaar tijd werden gegeven. Door het (te) grote aanbod versnippert de investering die door iedereen wordt gedaan.
Scams, shitcoins en shit NFTs
Al deze euforie vertroebelt het gezonde verstand soms. Dat zie je ook bij de hype in 2017 en bij de huidige van de NFTs: er vindt meer "lucht" verkoop plaats, gebakken lucht wel te verstaan en scams.
De hype rond de ICO’s in 2017 kun je ook hierin als voorbeeld nemen. In 2019 droeg 80% van de ICO’s die tot dan toe waren gehouden de kenmerken van een scam. Wanneer verdiend een ICO of token de titel scam? Het zijn eigenlijk een verzameling van red flags, rode vlaggen die een ICO of token shady en verdacht maken.
Er is bijvoorbeeld geen fatsoenlijke Whitepaper die uitlegt wat een token voor verandering gaat brengen. Een ander kenmerk is dat het team en haar origine raadselachtig blijft. Nu is een anoniem team tegenwoordig steeds vaker gebruikelijk, zeker ook bij NFT projecten. Je kent bijvoorbeeld enkel en alleen de teamleden via een twitter account. Dit hoeft niet te persé een scam te betekenen.
Als je ziet dat het team wel beschikbaar is voor vragen van een community, veel communiceert en betrouwbare partners heeft, maakt het niet uit of je deze persoon niet kan herkennen als je hem in de supermarkt zou tegenkomen. Bij een scam weet je niets van teamlid en verloopt de communicatie stroefjes. Ook over de token verdeling en uitkomst wordt vaag gedaan bij een scam ICO.
80% van de ICO’s hadden dus meerdere rode vlaggen in hun ICO of token protocol. Een echte scam eindigt met een gigantische prijsstijging waarnaar ineens het team de winst eruit trekt en dan vervolgens verdwenen is. Een groep tokenhouders wordt achtergelaten met een hele hoop tokens die waardeloos zijn, omdat er niets meer mee gebeurt.
Is een Shitcoin hetzelfde als een scam? Niet perse, maar hierin investeren kan hetzelfde effect hebben als investeren in een scam. Het is een token met een mooi verhaal, die geen inhoud heeft en met veel bombarie wordt gelanceerd. De token vliegt even naar de moon om daarna neer te storten en als flatliner te eindigen.
Zien we in de hype rond NFTs ook al rode vlaggen van scams en shit NFTs? Zeker van de laatste zijn al verschillende voorbeelden te noemen. Bij de NFTs zie je veel collecties die wel heel erg lijken op bestaande projecten. Punks en verschillende apes zie je bijvoorbeeld regelmatig voorbij komen. Een groot aanbod is mooi, maar je weet dat niet alle NFT collectie hun waarde blijven behouden, zeker copies.
Zeepbellen
Wanneer zou je kunnen zeggen dat er bubbels aan het ontstaan zijn? In augustus 2021 werd ruim 1 miljoen dollar neergeteld voor een cartoon van een steen. Deze NFT heette ook Ether Rock. Dergelijke koop kun je als een teken beschouwen dat de markt aan het oververhit raken is. Het is wat de gek ervoor geeft en als de gek zoveel geeft, dan is het oppassen geblazen. Er wordt teveel betaald voor tokens of NFTs en hierdoor ontstaan zeepbellen. Prachtig van de buitenkant en ze kunnen tot grote hoogtes stijgen. Maar wat op een gegeven moment altijd gebeurt: ze knappen en blijken alleen gevuld met lucht. Het nadeel van een hype is de onvermijdelijke luchtbellen die ontstaan.
In 2017 kwam dit verschijnsel ook naar boven. De ICO’s brachten astronomische bedragen op die nooit waargemaakt konden worden. De daling van de gemiddelde prijs van een NFT laat zien dat de markt wat aan het afkoelen is en dat zou kunnen duiden op een naderende crash. Want als we dan de cijfertjes van de ICO’s in 2017 er even bij pakken zie je na december 2017 hetzelfde gebeuren bij de ICO’s en dat liep toen uiteindelijk ook op een crash uit.
Begin 2018 was een omslagpunt in de ICO hype. In korte tijd verdween bijna 700 miljoen USD uit de markt. Investeerders pakten de snelle winst van een prijsstijging na de ICO, maar hielden tokens niet vast. Hierdoor klapten de zeepbellen en ontstond er een crash waarin de prijzen van tokens omlaag schoten. Gedurende 2018 had de cryptomarkt nodig om zich te herstellen.
Voorbeelden van hypes uit het verleden
Is zo’n overgehypte situatie nu een typerend crypto verschijnsel? Nee, hypes op markten zijn van alle tijde. Misschien zou je het kleine kikkerlandje zelfs uitvinder van het fenomeen kunnen noemen met de tulpenkoorts in de 17de eeuw. Tulpenbollen kun je misschien toen op de markt wel beschouwen als een organische token. De bollen werden zo geliefd dat prijzen ervoor over de kop gingen. Men was bereid velen malen meer te betalen dan men uiteindelijk in waarde terug kreeg. Toen de boel klapte was dat de eerste beurs crash die de mensheid meemaakte.
Enige tijd voor de ICO hype was er de hype eind jaren 90 met de tech bedrijven en de opkomst van het internet. Ook toen vloog iedereen moeiteloos “to the moon” om daarna weer keihard te kelderen.
Hypes: een teken dat het om een scam gaat?
Allemaal onzin dus, zo’n hype en een teken aan de wand dat je met een grote scam van doen hebt? Nee, zeer zeker niet naar mijn bescheiden mening. Als je kijkt naar de hypes in de tech, de ICO’s in 2017 en de huidige hype rond NFTs, dan zie je dat het in de kern gaat om een inventie waar enig enthousiasme niet meer dan gepast is.
Van de projecten die in 2017 met een ICO's gestart is, bestaat een groot gedeelte niet meer. Maar het zijn ook de ICO’s in deze tijd geweest van de projecten die nu de blockchain technologie veranderen. Voor NFTs geldt hetzelfde. Veel collecties geven toegang tot nieuwe inventies zoals het metaverse en delen mee in nieuwe methodes om vermogen te genereren. Een hype kan een teken zijn dat het gaat om een gamechanger in de industrie. Het geeft echter ook aan dat het raadzaam is goed na te denken of dit het moment is om in te stappen.
Wat kan je als NFT investeerder leren van de ICO hype uit 2017?
Dat je patronen kunt herkennen in de gang van zaken rond de NFTs, die je ook al bij de ICO hype zag is zeer waardevol. Het is belangrijk dat je rode vlaggen in de bewegingen op de markt leert herkennen. Zo lijkt de markt in NFTs langzaam te bekoelen in het begin van 2022. De handelsvolumes en prijzen per NFT nemen af. Dit kan, als je kijkt naar het verloop bij andere hypes, duiden op een omslag, met een crash als gevolg. Kennis van het verleden biedt natuurlijk nog geen garanties dat je altijd goede investeringen doet. Maar hiermee beperk je de risico’s.
Bij de Alles Over Crypto Mastery Signals kun je samen met een community en onze experts de laatste trends en hypes volgen. Hier worden eventuele zeepbellen ook nauwlettend in de gaten gehouden. Wil je niet alleen weten waar mooie kansen liggen, maar ook leren te ontdekken waar de risico's liggen, dan is onze Mastery Signals groep zeker wat voor jou!
Conclusie
Een samenvatting van de vergelijking van de ICO hype uit 2017 en de huidige NFT hype begin 2022 levert een aantal conclusies op.
De ICO hype en de NFT hype vertonen dezelfde kenmerken. Beiden hypes begonnen rond innovatieve mogelijkheden op basis van nieuwe technologie: de blockchain. Bij de ICO’s ging het om de lancering van nieuwe blockchain projecten die mogelijkheden boden voor schaalbaarheid en ecosystemen. NFTs koppelen de kunsthandel aan de blockchain en bieden toegang tot blockchain games en het metaverse. Beide hypes ontstonden dus vanuit een gegronde reden.
Beide hypes boden ook laagdrempelig toegang voor een groep nieuwe investeerders. Met een ICO kon je investeren in een project, een mogelijkheid die voorheen eigenlijk alleen toegankelijk was voor investeringsmaatschappijen. NFTs bieden deze mogelijkheid ook. Hierdoor stappen ook groepen in die wellicht makkelijker beïnvloedbaar zijn en te manipuleren.
Wat zie je nu bij beiden hypes gebeuren? Prijzen gaan over de kop en recordverkopen volgen elkaar in een razend tempo op. Het aantal investeerders groeit explosief als ook het aantal mogelijkheden om deel te nemen. Zo was er tijdens de ICO hype dagelijks een nieuwe ICO en zijn er nu dagelijks meerdere NFT drops.
Hierbij komen ook meer scams en shit NFTs en coins op de markt. Bovendien ontstaat op een gegeven moment een overspoeling van de markt. Er treedt dan een kanteling op. De hoeveelheden en de waardes nemen dan af. Dit gebeurde bij de ICO’s aan het begin van 2018 en bij de NFTs lijkt dat begin 2022 te gebeuren. Dit kan, zoals bij de ICO’s, tot een crash van de token prijzen uitlopen.
Wat kun je als enthousiaste NFT investeerder leren van de ICO hype? Houd signalen van luchtbellen die op knappen staan, goed in de gaten. Doe als je een NFT aankoopt, goed onderzoek naar wat het project inhoudt en bedenk of hierover 5 jaar nog behoefte aan is. Vinden we bijvoorbeeld allemaal die eenhoorn nog zo leuk om er 1,5 ETH voor neer te tellen?
De toekomst is vaak een variatie op het verleden. De voorbeelden van hypes in de blockchain laten zien dat bepaalde patronen zich altijd kunnen herhalen. Het is daarom raadzaam dit in de gaten te houden.
Wil je verder praten over hypes en wat 2022 ons verder gaat brengen? Bij onze AllesOverCrypto Facebookgroep zitten onze experts voor je klaar. Antwoorden op je vragen kun je ook vinden in onze FAQ. Verder vind je snel antwoorden door je vraag + AllesOverCrypto te googelen.
Foto header: Shutterstock/ Jogendra Kumar