Eén van de ongeschreven regels in de wereld van beleggen en investeren is toch wel dat het belangrijk is om goed onderzoek te doen voordat je ergens geld in stopt. Het is ook een van de vuistregels van 's werelds meest succesvolle belegger, Warren Buffet. En ja, hij belegt in aandelen, maar toch geldt zijn vuistregel ook voor de cryptowereld.
Het doen van dergelijk onderzoek is belangrijk om te begrijpen waar je in investeert en wat de kans van slagen voor een project is. Door onderzoek te doen kun je namelijk al een verwachting doen. Toch vinden veel crypto traders het lastig om een onderzoek uit te voeren. In dit artikel leg ik je uit hoe ik zelf onderzoek doe naar de altcoins waar ik mogelijk in wil investeren.
Bekijk snel
Waarom is onderzoek doen belangrijk?
Het doen van onderzoek is belangrijk. Maar waarom? Dat komt doordat je door middel van onderzoek beter kunt bepalen of een project kans van slagen heeft. Je wilt natuurlijk niet investeren in een project dat waarschijnlijk in waarde zal dalen. Dat is de nachtmerrie van iedere crypto trader.
Er zullen genoeg cryptohandelaren zijn die de grote menigte volgen. Wanneer de groep zegt dat cryptomunt A gekocht moet worden, zullen zij dat ook doen. Echter, dit is voor mij niet de ideale manier om in crypto te investeren. En dat heeft een aantal redenen.
De belangrijkste reden is dat andere mensen het niet altijd goed hebben. Je weet immers niet waar zij hun conclusies op baseren. In het geval van een hypecoin (ofwel memecoin) is het zelfs vaak gebaseerd op gebakken lucht. Er zijn tegenwoordig ook genoeg cryptoprojecten die veel bots inzetten om exposure op social media kanalen als Facebook, Discord, Reddit of Telegram te genereren.
Een anderen reden is dat je vaak een veel hoger rendement kunt behalen wanneer je zelf onderzoek doet. Op het moment dat je zelf onderzoek doet, kun je namelijk ook projecten ontdekken die nog niet door de grote menigte zijn ontdekt. In veel gevallen is het zo dat je al te laat bent wanneer iedereen het erover heeft. Je wilt natuurlijk in de meeste gevallen eerder zijn, zodat je een cryptomunt voor de beste prijs kunt kopen.
Wanneer je een echte crypto trader wilt worden, en hoge rendementen wilt behalen, is het belangrijk dat je in staat bent om onderzoek te doen naar een cryptomunt. Door te bepalen of een project het waard is om erin te investeren kun je de 'rotte appels' eruit filteren, en juist meer investeren in munten die er echt tot doen en een grote potentie hebben.
In onderstaande video worden de basisregels van Warren Buffett omtrent investeren benoemd. Het gaat dan wel om aandelen, maar toch zijn dit de basisregels voor iedere vorm van investering. Dus ook voor crypto.
Verschillende soorten onderzoek
Er zijn over het algemeen twee verschillende soorten onderzoeken die je zou kunnen uitvoeren. Dit zijn de fundamentele analyse en de technische analyse. We zullen het in dit artikel hebben over een fundamentele analyse, waarbij je vooral kijkt naar een aantal factoren over en rondom het project. Denk hierbij aan de werking van het project, het team dat erachter zit, de concurrentie en de vraag naar de functies.
Een technische analyse focust zich voornamelijk op de koers. Op basis van bepaalde indicatoren en herkenningspatronen ben je in staat om een koersverwachting te maken. Het uitvoeren van een technische analyse is echter vele malen moeilijker dan het doen van een fundamentele analyse. Het vergt veel tijd en ervaring voordat je dit onder de knie hebt.
De stappen voor een goed fundamenteel onderzoek
Ik zal je nu gaan uitleggen welke stappen je kunt doorlopen wanneer je onderzoek gaat doen. Je zou deze stappen ergens kunnen opschrijven, zodat je deze allemaal kunt afgaan wanneer je jezelf gaat inlezen over een project.
1. Bekijk de website van het project
De informatie die je in dit onderzoek nodig hebt, is bijna allemaal te vinden op de website van het project waar je de analyse op uitvoert. Daarnaast is de website vaak al een goede indicator voor hoe serieus je het project moet nemen. Wanneer er weinig tot geen informatie op de website te vinden is, zou je jezelf kunnen afvragen of je te maken hebt met een serieus project of met een memecoin.
Kijk bijvoorbeeld naar het volgende:
- Is er een whitepaper te vinden?
- Staat er een roadmap op de website?
- Wordt er meer verteld over wie er in het team zitten?
- Laten ze foto's zien van de mensen die in het team zitten?
- Wordt er gelinkt naar social media kanalen?
- Worden er partners getoond?
Dit zijn onderwerpen die de basis vormen voor een website over een cryptoproject. De informatie die je over het team kunt vinden, is misschien wel het belangrijkst. Op het moment dat de mensen achter het project in het team geloven en er serieus voor gaan, willen ze ook laten zien wie ze zijn. Op het moment dat ze er niet in geloven en het vooral een dump en pump coin is, laten ze liever niet zien wie ze zijn.
2. Lees de whitepaper goed door
Je kunt in de whitepaper alles lezen over het project. Denk hierbij aan de technologie die achter het project draait, het team, de doelstellingen van het project, het aantal munten/tokens dat in omloop komt, het consensus algoritme, etc. Tijdens het lezen van de whitepaper kun je letten op de volgende punten:
- Welke blockchain wordt er gebruikt, en wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. andere blockchains?
- Welk probleem wordt er opgelost, en is dit voor de doelgroep ook daadwerkelijk een probleem?
- Beschrijven ze duidelijk wie de doelgroep is?
- Gaat er veel geld om in de markt waar ze in actief gaan zijn?
- Hebben ze een plan voor de toekomst (roadmap)?
- Is er veel vraag naar producten van concurrenten?
- Zou je het product zelf gebruiken?
Wanneer je een whitepaper leest, is dit de informatie die je er uit zou moeten halen. De meeste whitepapers zijn lang en zien er saai uit. Toch is het de ideale manier om erachter te komen wat een project doet en hoe groot de kans van slagen is. Daarom is het belangrijk om de whitepaper goed door te lezen. De informatie die je in de whitepaper kunt vinden, vormt de rode draad voor de volgende stappen.
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je een whitepaper kunt analyseren.
3. Team, adviseurs en partners van het project
Hoe het team van een project eruit ziet, is allesbepalend voor de kans van slagen. Wanneer teamleden ervaring hebben binnen de wereld van blockchain en financiën is dat een groot voordeel. Helemaal wanneer deze teamleden hebben gewerkt bij grote bedrijven als Google, Facebook of Tesla. Gemiddeld genomen zien we dat projecten die zulke teamleden hebben veel eerder succes behalen.
Daarnaast kan een project ook adviseurs en partners hebben. Hoe groter en bekender deze adviseurs en partners zijn, hoe beter dat is voor het project. Vaak kun je op de website al zien of het project adviseurs en partners heeft en wie dit zijn. Soms wordt het ook weergegeven in de whitepaper van het project.
Natuurlijk is een goed team, partners en adviseurs geen garantie voor een goed project. Echter kan het wel één van de vele indicatoren zijn.
4. Wie zijn de concurrenten (en hoeveel zijn het er)?
Wanneer een cryptoproject zich bevindt in een markt met grote concurrenten, kan dit betekenen dat het een lastige taak wordt om de grootste te worden. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw project met een team van 5 leden. Hun grootste concurrenten zijn Ethereum en Cardano. Misschien heeft dit project veel punten waarop het beter werkt dan deze twee blockchains. Echter, het zal niet makkelijk zijn om evenveel bekendheid als eerdergenoemde projecten te vergaren. Laat staan dat ze ook meer gebruikers en ontwikkelaars naar hun platform krijgen.
Natuurlijk is het in dat geval niet onmogelijk, maar het zal hoe dan ook lang duren voordat zo'n project eenmaal groot wordt. Ook geeft het aantal concurrenten een mogelijke kans van slagen aan. Wanneer er maar 4 concurrenten zijn, is het veel makkelijker om de beste te worden dan wanneer er 60 concurrenten zijn.
5. De toekomstplannen van het project (roadmap)
In de roadmap staat beschreven wat de toekomstplannen van een project zijn. Het is belangrijk dat het team achter een project ervoor zorgt dat het project continu wordt verbeterd. Het is namelijk onmogelijk dat een project 'klaar' is. De markt, de technologie en de concurrenten veranderen continu, waardoor een project ook in staat moet zijn om mee te veranderen en nieuwe producten en features toe te voegen.
De roadmap zegt ook veel over het geloof van het team in het project. Wanneer er geen toekomstplannen zijn, kun je jezelf afvragen of het team achter het project wel veel geloof heeft in de kans van slagen. Daarnaast zal het aantal gebruikers in de meeste gevallen alleen maar afnemen in plaats van toenemen wanneer er geen ontwikkelingen zijn.
Wanneer de roadmap er is, kun je kijken naar wat hier in staat. Willen ze in de toekomst nog features toevoegen die ervoor zorgen dat ze beter worden dan de concurrenten? Dat is natuurlijk een goed teken, en kan betekenen dat ze in de toekomst nog veel nieuwe gebruikers krijgen. Dit is natuurlijk geheel onder voorbehoud, al zijn het allemaal tekens die de goede kant op wijzen.
In onderstaande video leer je meer over roadmaps.
6. Karaktereigenschappen van de munt of token
Stel dat jij een cryptomunt wilt kopen. Hoeveel zin heb je er dan in dat je een account moet aanmaken bij een crypto exchange waar je nog nooit van hebt gehoord? Waarschijnlijk sta je daar niet om te springen. Het is dus belangrijk dat een project zijn munten of tokens uitbrengt op grote exchanges waar veel gebruikers te vinden zijn. In dit geval is het namelijk veel makkelijker om aan de munten of tokens te komen, waardoor er een veel groter publiek wordt bereikt.
Het is normaal dat een munt in het begin nog alleen bij een gedecentraliseerde exchange (DEX) te koop is. Echter is het belangrijk dat ze in de roadmap aangeven ook plannen te hebben om naar grote exchanges als Binance, Coinbase of Kraken te gaan. Des te meer exchanges zijn die de munten en tokens verkopen, des te makkelijker het is om aan gebruikers te komen. Het zorgt ervoor dat de vraag naar de munten en tokens stijgt, waardoor ook de prijs zal stijgen.
Een ander punt waar je naar kunt kijken is de marktkapitalisatie en de omloop. Er zijn twee verschillende soorten 'omloop'. Dit is het aantal munten dat op het moment van in omloop is (circulating supply), en het aantal munten dat totaal in omloop kan zijn (total supply). Wanneer de total supply groot is, betekent het dat er veel aanbod gaat zijn waardoor het lastiger is om een hoge prijs in de toekomst te bereiken.
Bitcoin heeft bijvoorbeeld een total supply van 21 miljoen munten. Een munt als SafeMoon heeft een total supply van 1,000,000,000,000,000 (dit is 1 quadriljoen). Er is dan ook een ontzettend groot prijsverschil tussen deze twee munten.
Wanneer er een groot verschil tussen de circulating supply en de total supply is, kan dit een slecht teken zijn. Het betekent dat er in de toekomst nog ontzettend veel nieuwe munten in omloop komen, waardoor er inflatie kan ontstaan. Het aanbod wordt dan vele malen groter, waardoor er een kans ontstaat dat de prijs daalt.
Het zijn allemaal kansen en mogelijkheden, en er bestaan dus ook uitzonderingen. Wanneer er bijvoorbeeld Proof of Burn (PoB) wordt gebruikt, kan een total supply groter zijn, omdat er ook veel tokens verbrand zullen worden. Het is dus belangrijk om naar het geheel te kijken.
Conclusie
Na het lezen van dit artikel weet je welke stappen je kunt volgen wanneer je onderzoek wilt doen naar een cryptoproject. Dit zijn in ieder geval de stappen die ik zelf doorloop. Je kunt voor jezelf bepalen of je het ook op deze manier wilt doen. Wanneer je meer wilt weten over crypto, raad ik je aan om lid te worden van onze AllesOverCrypto Facebookgroep.
Hier vertellen we je meer over crypto, blockchain en investeren. Ook kun je hier al je vragen kwijt, en dan zullen wij, of een van de andere leden, je zonder meer graag helpen. Wil je graag nog meer weten over hoe je onderzoek kunt doen naar een cryptoproject? Dan raad ik je aan om onderstaande video nog eens te bekijken.
Coverfoto stockphoto-graf/Shutterstock