NFT’s: ze kunnen je de laatste maanden bijna niet ontgaan zijn. Record na record werd verbroken als het gaat om de hoogste verkoopprijs, en miljoenenproject na miljoenenproject werd uit de grond gestampt. Volgens velen is het nog lang niet klaar. Uit de cijfers blijkt dat dat geen rare gedachte is, want er worden nog steeds dagelijks voor misschien wel honderden miljoenen dollars aan NFT’s verhandeld.
Steeds meer beroemdheden betreden de wereld van NFT’s en dit zorgt er uiteraard voor dat ook steeds meer ‘normale’ mensen NFT’s willen hebben, verkopen of verhandelen. Maar waar begin je? Wat maakt een project goed? En wat zorgt ervoor dat een project flink in waarde gaat stijgen? Dat zijn vragen die heel veel beginners, maar ook ervaren traders nog steeds hebben. Hele logische vragen natuurlijk, maar geen makkelijke.
Vandaag proberen wij je te helpen een betere kennis te krijgen over hoe NFT projecten in elkaar zitten. We leggen je uit wat belangrijke dingen zijn voor een NFT project en hoe je enigszins kunt voorspellen of een project een succes gaat worden zodat jij succesvolle NFT trades kunt gaan maken!
Laten we niet langer wachten en meteen van start gaan met het beantwoorden van de vraag: hoe vind je een goede NFT?
Bekijk snel
In onderstaande video worden NFT's perfect uitgelegd voor beginners.
Wat is een NFT?
NFT staat voor non fungible token. Fungible betekent ‘vervangbaar’. Waar een fungible token dus een ‘vervangbare’ token is, is een non fungible token een ‘onvervangbare’ token. Echter, dat klinkt waarschijnlijk nog erg vaag voor je.
Een non fungible token (NFT) is een token waarvan er écht maar 1 is, de token is uniek. Wanneer je vandaag een NFT verkoopt en volgende maand deze NFT terugkoopt, dan weet je dat je daadwerkelijk exact dezelfde token in je bezit hebt. Dit is anders dan bijvoorbeeld bij Bitcoin. Wanneer je vandaag 0.1 BTC verkoopt en volgende maand 0.1 terugkoopt, dan is de kans héél erg klein dat je daadwerkelijk precies dezelfde Bitcoin in handen hebt.
Misschien begrijp je het op deze manier al, maar het wordt nog duidelijker wanneer we een hedendaags voorbeeld bekijken.
Stel, je koopt een muurdecoratie van New York op Bol.com. Je hebt dan wel daadwerkelijk je eigen muurdecoratie, maar deze is niet uniek. Er zijn nog honderden, misschien wel duizenden van dezelfde muurdecoratie verkocht via Bol.com. Echter, wanneer je op een veiling een schilderij, zoals de Mona Lisa koopt, is deze wel uniek. Er is er daadwerkelijk maar 1 van. In dit voorbeeld is de muurdecoratie van New York dus een fungible token en de Mona Lisa een non fungible token.
Ik heb voor dit voorbeeld gekozen, omdat kunst NFT’s vandaag de dag het populairste zijn. NFT’s zijn één van de populairste onderdelen van crypto van dit moment. Elke dag worden er NFT’s verkocht voor meerdere tonnen en soms zelfs miljoenen euro’s. Hoewel veel mensen het nogal onwerkelijk vinden, kun je er dus niet meer omheen!
Wat wel belangrijk is om te weten, is dat kunst NFT’s niet de enige vorm van NFT’s zijn. In de basis heeft NFT ook niet perse iets met kunst te maken, het wordt op dit moment alleen voornamelijk aan kunst gekoppeld. Wat we waarschijnlijk in de toekomst ook in de vorm van NFT’s gaan terugzien, zijn bijvoorbeeld huizen of concerttickets.
Waarschijnlijk begrijp je inmiddels al redelijk goed wat NFT’s zijn. Wil je meer weten? We schreven eerder al een uitgebreide blog over wat NFT’s precies zijn!
Hoe vind je een goede NFT?
Nu we weten wat een NFT precies is, gaan we meteen van start met het beantwoorden van de belangrijkste vraag: hoe vind je een goede NFT? Om die vraag goed te kunnen beantwoorden kijken we naar de 3 belangrijkste aspecten binnen een NFT project: de art, het team en de community.
De art
Als eerste kijken we dus naar de art. Met het stukje art bedoelen we eigenlijk simpelweg hoe de NFT eruitziet. We zouden graag willen zeggen dat de mooiste NFT’s altijd het meeste opleveren, maar dat is zeker niet zo. Zo verkocht een NFT van een steen pixel art al eens voor $1.3 miljoen, en ik kan je vertellen dat dat geen hoogstaand stukje kunst was. En dat terwijl prachtige kunstwerken soms voor bijna niet verkocht worden. Je zou dus kunnen zeggen dat er geen pijl op te trekken is, maar toch is er een structuur te herkennen.
Wat je namelijk vaak ziet, is dat NFT projecten die het goed doen bijvoorbeeld bestaan uit een collectie van 10.000 (of 8.000, of 3.000, etc.) verschillende NFT’s die elk bepaalde attributen hebben. Dit zag je bijvoorbeeld bij de Crypto Punks, de Bored Ape Yacht Club, de Meebits en de Doodles.
Laten we kijken naar de Crypto Punks, het meest succesvolle NFT project ooit, als voorbeeld. Je hebt 5 verschillende punks en van meest naar minst zeldzaam zijn dit: Alien, Ape, Zombie, Female en Male. Vervolgens heb je 87 verschillende attributes, denk hierbij aan earrings, lipstick, purple hair en medical mask en ook hier is er een onderscheid in zeldzaamheid. Dan is er ook nog een verschil in het aantal attributes per punk, waar ook bepaalde hoeveelheden weer zeldzamer zijn dan anderen. Zo is er maar 1 punk die 7 attributes heeft.
Over het algemeen zien we dat dit idee van schaarste en zeldzaamheid creëren door middel van attributes en types goed werkt. Waarschijnlijk komt dit omdat mensen deze attributes bijvoorbeeld graag sparen. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met het sparen van Pokemon kaarten.
Het kan dus slim zijn om op zoek te gaan naar een NFT collectie die werkt met dit systeem. Echter, het is geen garantie voor succes meer, want ook NFT kunstenaren kregen dit door en er zijn dus erg veel NFT collecties die met dit systeem werken. Het is dus minder zeldzaam en dus wordt de kans dat een NFT collectie die werkt met dit soort attributen een groot succes wordt dus ook steeds minder groot.
Hoewel je waarschijnlijk zou zeggen dat het uiterlijk van een NFT erg belangrijk is voor het succes van het project, is het waarschijnlijk minder erg het geval dan je zou denken. Anders zou de eerder benoemde rock ook nooit voor $1.3 miljoen kunnen verkopen. Iets wat veel belangrijker is, is de community, maar daarover later meer.
Team
Eerst kijken we namelijk naar het team. Zoals met eigenlijk alles in crypto kan het team een belangrijke graadmeter zijn in het voorspellen van het succes van een bepaald project.
De eerste stap in het onderzoeken van het team is om te kijken of het team anoniem of transparant is. Vaak is het een goed teken wanneer het team transparant is. Iemand met reputatie zou zichzelf namelijk nooit openbaar aan een pump and dump of rug pull koppelen natuurlijk, want dan verpest hij zijn hele reputatie.
Daarna kun je gaan kijken naar de eerdere ervaring van de verschillende team members. Waren ze al onderdeel van eerdere succesvolle cryptoprojecten? Of is het hun eerste ervaring in de cryptowereld? Hoewel het natuurlijk geen garantie biedt, kan het een goed teken zijn wanneer een maker van een NFT project bijvoorbeeld al heeft gewerkt voor een eerder succesvol NFT project.
Bij team is het wel belangrijk om te weten dat dit het minste garantie biedt van alle factoren, terwijl niets natuurlijk überhaupt garantie biedt. Wanneer de makers van Crypto Punks (Larva Labs), weer een collectie uitbrengen hoeft dit zeker niet net zo’n groot succes te worden. Home Alone 3, 4 en 5 waren ook een veel minder succes dan Home Alone 1 en 2, terwijl ze wel door dezelfde studio gemaakt zijn.
Community
Waarschijnlijk de allerbelangrijkste factor in het succes van een NFT (of überhaupt crypto) project: de community. Uiteindelijk zijn het de kopers, de community, die de prijs op moeten drijven.
Maar ja, hoe bepaal je nou of een community goed is of niet? Daar zijn lastig cijfers aan te koppelen. Het gaat namelijk niet alleen om de cijfers en ook is het logisch dat de cijfers soms op het begin nog niet zo hoog zijn.
Je kunt bijvoorbeeld kijken naar social media volgers. Zo heeft de Bored Ape Yacht Club 222.000 volgers op Twitter en 81.900 volgers op Instagram. Erg veel natuurlijk, maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat een beginnend NFT project zoveel volgers heeft.
Wat misschien wel belangrijker is, is de echte community zoals die op Telegram of Discord. Het is afhankelijk van het project van welk platform zij gebruik maken. Kijk niet alleen naar hoeveel mensen er in de Discord of Telegram community zitten, maar ook naar hoe actief ze zijn binnen deze community.
Een community van 10.000 mensen waarin er 5.000 dagelijks erg actief zijn is natuurlijk veel beter dan een community van 50.000 mensen waarin er maar 2.500 dagelijks erg actief zijn.
Het is natuurlijk allemaal nog vrij abstract, maar dat komt omdat er ook niet één succesformule is. Soms kun je het simpelweg totaal niet voorspellen en is het enigszins gewoon geluk.
Hoe koop je NFT's?
Nu we een idee hebben van hoe we een goed NFT project identificeren, willen we natuurlijk weten hoe we dit soort NFT’s kunnen kopen.
Ten eerste moeten we natuurlijk een platform hebben via waar we onze NFT gaan kopen. Waar het antwoord enkele maanden geleden heel eenvoudig zou zijn: Opensea, ligt het vandaag de dag wat ingewikkelder. Via OpenSea kun je namelijk NFT’s kopen die gebouwd zijn op de Ethereum- of de Polygon-blockchain. Tegenwoordig bestaan er echter NFT’s op veel meer verschillende netwerken. Wil je NFT’s kopen op de Solana-blockchain, dan kun je dat bijvoorbeeld doen via Solanart, wil je NFT’s kopen op de Stacks-blockchain, dan kun je dat bijvoorbeeld doen via StacksArt, en wil je NFT’s kopen op de Cardano-blockchain, dan kun je dat bijvoorbeeld doen via CNFT.
Wanneer je een NFT op een netwerk en de daarbij behorende marktplaats hebt gevonden is het proces eigenlijk vrij simpel.
De eerste stap is het koppelen van je wallet. In de meeste gevallen kun je dit bijvoorbeeld doen met je Metamask wallet. Heb je al een Metamask wallet? Goed bezig! Heb je nog geen Metamask wallet? Lees onze uitgebreide blog over het aanmaken van een Metamask wallet en heb al binnen enkele minuten je eigen digital wallet. Bij sommige marktplaatsen kun je echter je Metamask niet gebruiken. Via StacksArt heb je bijvoorbeeld een Stacks wallet nodig, maar dit wordt dan gelukkig vaak eenvoudig uitgelegd via de marktplaats zelf.
Wanneer je je wallet hebt gekoppeld, is het belangrijk dat je de cryptocurrency die je gaat gebruiken als betaalmiddel op je wallet gaat storten. Vervolgens klik je op de ‘Buy’ knop en vervolgens bevestig je de transactie via je wallet. Je geld zal dan overgemaakt worden en in ruil daarvoor komt de NFT automatisch in je wallet terecht.
Het proces is dus erg eenvoudig! Vanaf nu is het wachten of de NFT je winst op gaat leveren. Laten we het hopen!
Conclusie
NFT’s zijn dus erg interessant! Maar mede omdat ze zo nieuw zijn hebben de meeste mensen er nog niet zoveel kennis over. Veel mensen vinden het dan ook lastig om een project uit te kiezen waar ze in willen gaan investeren. Logisch natuurlijk, want het is best wel een gek idee dat er miljoenen euro’s neer worden gelegd voor een afbeelding. Zeker wanneer je niet dagelijks bezig bent met crypto, zul je dit erg gek vinden.
Het is natuurlijk wel belangrijk om nog even te benoemen dat het investeren in NFT’s op eigen risico is en dat het zeker geen garantie is op succes. Sterker nog, het kan zomaar eens zijn dat er helemaal geen kopers zijn voor je NFT en dat betekent dat je het voor niets kunt verkopen. Je bent dan dus je volledige inleg kwijt.
Wij hopen je vandaag genoeg te hebben geleerd zodat jij dit kunt voorkomen en jij wel mooie winsten kunt gaan behalen met NFT’s!r
Heb je nog vragen over NFT’s? We zien je graag in onze AllesOverCrypto Facebookgroep! Als je een vraag hebt kun je deze opzoeken met onze handige FAQ. Of als je jouw vraag + AllesoverCrypto googelt vind je snel antwoord.