NFTs
2/3/22

Wat is Azuki NFT-collectie? Complete uitleg voor beginners

Wat is Azuki NFT-collectie? Complete uitleg voor beginners

€600 terugkrijgen?

  1. Vraag een gratis Bybit Card aan
  2. Stort €100 en ontvang direct €10
  3. Betaal met je Bybit Card en ontvang 10% cashback tot wel €600!
Start direct bij
Bybit logo
Bybit Card

Alweer een NFT-collectie denk je misschien? Maar toch is het de moeite waard om jezelf even te verdiepen in de anime-wereld van Azuki. In een decentrale wereld kan iedereen een creator zijn, NFT-collecties schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe bepaal je nu welk project écht toekomst heeft?

Misschien heb je eerder al gehoord over Azuki, de NFT’s die tegen recordprijzen wordt verhandeld. Maar er is veel meer dan deze anime-geïnspireerde NFT’s. Azuki creëert een heel nieuw ecosysteem en verandert de huidige wetten van de fysieke én de digitale wereld. Ze maken een nieuwe samenleving waarin deze beide werelden samenkomen. Azuki wil ’s werelds grootste decentrale merk zijn, zowel in de metaverse als in de fysieke wereld. Hierbij staat de community te allen tijde centraal! We rise together, we build together, we grow together. Ontdek in deze blog alles over Azuki!

Bekijk snel

Benieuwd waarom Azuki het grootste merk kan worden in de Metaverse? Bekijk dan onderstaande video of lees het hele verhaal in onderstaande blog.

Wat is Azuki NFT?

Azuki is een NFT-collectie, op de Ethereum-blockchain, bestaande uit 10.000 anime-geïnspireerde avatars die je allemaal toegang geven tot The Garden. Azuki ziet zichzelf als een merk, een decentrale brand voor de metaverse. Ontworpen voor en door de eigen community om zo je eigen identiteit verder te ontwikkelen in de metaverse. We zien meteen de fine-art en de goed ontwikkelde visuals van deze reeks. Alles wat ze ontwikkelen, staat allemaal in het teken van de community en de governance.

Ze noemen zichzelf ‘skaters van het internet’. Hiermee doelen ze op de lichtelijke anarchistische houding van skaters waarbij ze de grenzen opzoeken en gaan flirten met de mogelijkheden om deze grenzen te overschrijden. Dit is exact wat Azuki wil doen, met de wetten van de metaverse en de fysieke wereld.

Met deze anime-geïnspireerde collectie onderscheidt Azuki zich van de hoge concurrentie NFT-collectie die momenteel gaande is. En met succes. Azuki staat in de top 10 van de meest succesvolle collecties op het NFT-handelsplatform van OpenSea. De 10.000 unieke avatars werden gelanceerd op 12 januari 2022. Nog geen maand later haalde deze collectie meer dan 300 miljoen dollar op in sales. Laten we kijken hoe dit komt.

Eigenschappen Azuki

Alle Azuki NFT’s zijn unieke avatars die zich onderscheiden op basis van verschillende fysieke eigenschappen. Sommige features zijn hierbij unieker dan andere, wat resulteert in een hogere prijs. De verschillende eigenschappen bestaan onder andere uit:

  • Kleding
  • Gezicht
  • Haar
  • Mond
  • Ogen
  • Achtergrond
filter eigenschappen Azuki
azuki.com

 

Op 26 januari 2022 werd Azuki #9605 verkocht voor 120 Ethereum, wat op dat moment gelijkstond aan een waarde van bijna 300.000 dollar. Maar dit is nog maar het begin. Recentelijk nog werd Azuki #4666 verkocht voor bijna 600.000 dollar. Slechts 10% werd verkocht voor 23.000 dollar of minder. De hoogste 10% werd verkocht voor 43.000 dollar of meer.

ERC721A-token

Wanneer we praten over NFT’s op de blockchain van Ethereum, denken we meteen aan torenhoge gas fees. Deze kosten zijn voor veel investeerders nog steeds een barrière om de NFT-markt te betreden, wat niet geheel onlogisch is. En wanneer een mint van een bepaald populair NFT-project begint, zien we dat de gas prices hier meestijgen. Dit resulteert in soms miljoenen dollars in gas fees alleen al. En laat Azuki nu net de community eerst plaatsen door dit probleem aan te pakken.

Het doel is om zo min mogelijk gas fees te betalen tijdens het minten en verhandelen van deze NFT’s. Daarom hebben ze hun eigen token standaard ontworpen, de ERC721A. Deze Azuki-contracten maken het mogelijk om meerdere NFT’s te minten voor dezelfde gas fee als het minten van één NFT, wat je honderden tot duizenden dollars kan besparen. Hiermee laten ze duidelijk zien dat ze de community centraal plaatsen en dat ze er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Azuki de grootste brand van de metaverse wordt.

ERC721A gas fee
azuki.com

Visie

Azuki ziet zichzelf als de skaters van het internet waarbij ze de grenzen opzoeken van de fysieke wereld en de digitale wereld. Met de ontwikkeling van de metaverse gaan ze doelbewust op zoek naar deze grenzen en de mogelijkheden die het met zich meebrengt.

Azuki’s visie is om de grootste gedecentraliseerde merk te creëren voor de metaverse dat is ontstaan door en voor de gemeenschap. Wanneer de community niet langer de prioriteit heeft, zal dit het begin van het einde betekenen, aldus Azuki. Op deze manier willen ze een impact vormen op de toekomst van web 3.0. En last but not least: goede dingen kosten tijd. Zeker in een gedecentraliseerde omgeving zal het meer tijd kosten om impact te maken, maar Azuki benadrukt dat we allemaal moeten vertrouwen op het proces.

The Garden

The Garden is dé plaats op het internet waar cultuur, kunst en gemeenschap samenkomen om web 3.0 naar een hoger niveau te tillen om magie te creëren. Hiermee willen ze de wetten tussen de fysieke wereld en digitale wereld onderuit halen en een nieuwe werkelijkheid scheppen. Deze Garden is dan ook de plaats waar artiesten, web3-fanaten en developers elkaar vinden om mooie samenwerkingen aan te gaan.

$BEAN

Azuki is niet zomaar een NFT-collectie, integendeel. Ze identificeren zich niet met een ‘collectie’ maar met een ‘brand’. En met deze brand willen ze een heel nieuw ecosysteem bouwen wat alle huidige wetten van de fysieke en digitale wereld onderuit halen om deze vervolgens terug op de bouwen. Dit in een wereld waar beide onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

In dit ecosysteem willen ze gebruikmaken van een native token om de community te dienen. Het team is momenteel aan het onderzoeken wat een duurzame token enonomics is en wat hierbij het legale en juridische beleid is. Maar $BEAN gebruiken ze al volop in hun marketingstrategie; “are you ready to take the red bean?”

Metaverse

Met de ontwikkeling van de metaverse is Azuki heel bewust op zoek naar de geschikte plaatsen om hun community te dienen. En nog belangrijker: waar gaan we naartoe in de komende maanden en jaren? Naast dat ze het grootste gedecentraliseerde merk willen zijn, onderzoeken ze ook de mogelijkheden om gaming toe te voegen aan hun project. Maar het team wil alleen het beste voor de community en verklaart het volgende:

Many will try to create one, but few teams have the experience and background to build a genuinely great game with mass market appeal and scalability. Though the core team has the experience, it's a huge endeavor nonetheless. If we do it, we'll do it right.”

Fractionalized NFT

Een ander probleem is dat op het moment van schrijven vrijwel alle NFT’s enkel verhandelbaar zijn in zijn geheel. Dit betekent dat je alleen een hele NFT kan kopen, tegen de daarbij horende aankoopprijs. Niet iedereen is even kapitaalkrachtig, waardoor weer een deel van de community wordt uitgesloten. Het team doet momenteel een experiment met Bobo, de naam van Azuki #40. Hiermee willen ze meer inzicht krijgen betreffende decentralized character IP-governance. Door het fractionalizen wordt Bobo een ERC1155-token, standaard voor Fractionalized NFT’s. 

De NFT bevindt zich in een decentrale kluis, een vault. Dit is een smart contract dat de NFT beveiligt zodat het niet verkocht over verhandeld kan worden door één persoon. Elke fractie geeft je stemrecht in de Vault waarin de NFT zich bevindt, maar het is geen ownership over deze NFT. Fractions zijn tokens die worden gebruikt voor governance over de NFT. Door deze NFT te fractionalizen, creëert het team mogelijkheden over decentrale besluitvormingDe resultaten van dit experiment zal uitwijzen of er in de toekomst meer Azuki-NFT’s worden gefractionalized. Dit experiment is alleszins een bewijs dat de community centraal staat en dat het team er alles aan doet om iedereen op een decentrale manier evenveel kansen te bieden.

mindmap roadmap azuki
azuki.com

Fysieke wereld

Azuki flirt met de wetten van de natuur en wil van de fysieke wereld en de digitale wereld één geheel maken waarbij het ene het andere niet hoeft uit te sluiten. Dit willen ze realiseren door een duidelijke connectie te hebben met de fysieke wereld.  Zelf zien ze de brug tussen deze fysieke wereld en de digitale wereld als een grote speeltuin die tal van mogelijkheid biedt. Denk hierbij aan meta-games en interactieve ervaringen .

Streetwear

Zo willen ze een exclusieve streetwear aanbieden waarbij leden van The Garden, holders van Azuki NFT’s, exclusieve drops krijgen. Denk hierbij aan collectibles, zowel voor de fysieke wereld als in de metaverse, maar ook toegangsbewijzen etc. De eerst drop zal in de nabije toekomst plaatsvinden.

Live events

Het team is momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken om evenementen te organiseren in real life. Denk hierbij aan meet-ups, exhibities, muziekfestivals en tal van andere manieren om het digitale te verbinden aan de fysieke wereld. Of dit zal plaatsvinden en in welke vorm dit zal zijn, moet de toekomst uitwijzen.

Socials

Het succes van een nieuw project wordt vaak gestaafd aan de hand van de interactiviteit op hun sociale kanalen. Ondanks dat Azuki nog een zeer jong project is, heeft het al meer dan voldoende interesse gewekt van het grote publiek. Hieronder een overzicht per kanaal.

Twitter 210.000 volgers
Instagram 33.000 volgers
Discord 87.000 leden

Azuki op OpenSea

Azuki staat in de top 10 NFT’s op OpenSea gebaseerd op het handelsvolume all-time. Sinds de lancering op 12 januari 2022 hebben ze voor maar liefst 122.000 Ethereum verhandeld. Het komt hiermee in de lijst boven CryptoKitties en Rarible. Wil je een Azuki? Dan betaal je hier een floor price van 10.3 Ethereum. Op momenteel van schrijven zijn er in totaal 5.500 owners van de in totaal 10.000 NFT’s.

Azuki OpenSea
OpenSea.io

Team

Het project is ontstaan in Los Angeles in Amerika. Een divers team met kennis en ervaring in crypto, technologie en gamingindustrie. Allen met één duidelijk doel voor ogen: een gedecentraliseerd merk worden zowel in de metaverse, als in de fysieke wereld. Hun identiteit blijft vaag. Ze maken allemaal gebruik van pseudoniemen met daarbij horende anime-geïnspireerde foto’s.

Zagabond

Zagabond is co-founder van Azuki en noemt zichzelf een reformed DeFi-builder. De drijvende kracht achter Azuki is lid sinds augustus 2021 en heeft inmiddels 50.000 volgers op Twitter.

HoshiBoy

HoshiBoy is de eindverantwoordelijke voor het design. En gezien de details en de afwerking van de NFT’s, kunnen we wel zeggen dat hij zeker gescoord heeft met zijn skills. Daarnaast schept hij graag op met het feit dat hij graag anime kijkt, niet geheel verwonderlijk, maar dan dubbed.

2PM.FLOW

Geen metaverse en web 3.0 zonder steengoede web engineers. Maar 2PM.FLOW is meer. Hij is ook parttime rapper en schept graag op met het feit dat zijn Top Shot NFT’s al met meer dan 80% in waarde zijn gedaald. Waarom? Omdat Azuki eigenwijze skaters zijn die ook met deze uitlatingen zich willen onderscheiden van de rest.

Azuki Team
Azuki.com

Roadmap

In tegenstelling tot andere NFT-projecten, maakt Azuki geen gebruik van een roadmap, maar spreekt het van een mindmap. Een mindmap kennen we al eens visuele voorstelling op basis van een boomstructuur. Waarom? Omdat het zich niet wil vastklampen aan een bepaalde roadmap, maar mee wil gaan met de laatste trends en ontwikkelingen. Alleen zo kan het op de beste manier zijn community centraal plaatsen én verder investeren in metaverse en gaming. Doordat het experimenteert met verschillende invalshoeken, heeft het ook bewegingsruimte wat het project ten goede komt.

Conclusie

Het is geen verrassing dat we massaal de weg vinden naar NFT’s. Maar zelfs in de wereld van NFT’s zijn er grote verschillen. Waarbij sommige collecties enkel en alleen bedoeld zijn om te handelen in deze digitale kunst, hebben andere collecties meer utility. Azuki is een uniek project waarbij deze NFT’s een toegangspoort biedt naar hun ecosysteem waarbij de community centraal staat. Het team doet er werkelijk alles aan om een decentraal merk te ontwikkelen voor zowel in de metaverse als in de fysieke wereld. Door de brug te slaan tussen beide wereld en hierop te anticiperen, veranderen ze de huidige regels van het landschap.

Azuki is nog jong, maar is zeer beloftevol. Dat ze op een recordtijd al voor 300 miljoen sales hebben binnengehaald is opmerkelijk. En het team staat nog maar aan de start van hun doelstellingen. Wanneer de metaverse zich verder ontwikkelt, krijgt deze ook meer toepassingen en wordt het speelveld van het team alleen maar groter. Dankzij het decentrale ownership, zijn de mogelijkheden eindeloos.

Heb jij nog vragen over NFT’s of OpenSea? Vraag het in onze AllesOverCrypto Facebookgroep waar we inmiddels met meer dan 100.000 leden zijn! Het antwoord op een vraag over crypto vind je ook makkelijk bij onze FAQs. Verder kun je ook veel informatie vinden door je vraag + AllesOverCrypto te googelen.

Head image: azuki.com

Ontdek Alles Over Crypto

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste inzichten in de cryptowereld.

Je bent succesvol ingeschreven!
Oeps! Er is iets fout gegaan!