Elke dag spenderen we onnodig veel tijd op sociale media en dat is helemaal niet zo gek. Dankzij het gebruik van onze data en de slimme algoritmes proberen al deze platformen om jou zo lang mogelijk online te houden. Heb je net een kattenfilmpje bekeken? Dan is de kans groot dat je een minuut later nóg een leuk filmpje ziet voorbijkomen. Voor je het weet, blijf je maar uren scrollen. Voor jou als gebruiker is dit verloren tijd, terwijl het platform hier miljoenen mee verdient dankzij onder andere advertentie opbrengsten.
Maar wat als ik je zeg dat je vanaf nu betaald kan worden om gebruik te maken van sociale media? Nog steeds leuke filmpjes bekijken, reageren op je favoriete updates, maar hiervoor betaald worden in crypto. Dankzij de ontwikkeling van SocialFi is dit reeds mogelijk! Wat is SocialFi en hoe werkt het? Ontdek het in deze blog!
Bekijk snel
In onderstaande video wordt al kort uitgelegd wat SocialFi precies is:
Wat is SocialFi?
SocialFi is een samenstelling van ‘Social’ en ‘Finance’ en is de laatste nieuwe ontwikkeling op het gebied van de blockchaintechnologie en het web 3.0. Het begrip is dus tweeledig en focust zich op het aspect van social networking enerzijds, en het financiële karakter anderzijds.
In een digitale maatschappij waarbij we meer tijd online doorbrengen dan ooit tevoren, is data het nieuwe goud. Grote centrale organisaties zoals Facebook, kennen grote financiële successen omdat ze onze data gebruiken en verkopen. We staan er wellicht niet bij stil, maar het is voor grote bedrijven van onschatbare waarde om inzicht te krijgen in ons online gedrag. Op deze manier weten zij waar we op dat moment nood hebben, om ons vervolgens ineens een advertentie te tonen van die hondenmand die we altijd al wilde.
Maar net zoals de ontwikkeling van DeFi, kunnen we het sociale aspect ook gaan decentraliseren dankzij de blockchaintechnologie. En sterker nog, we kunnen ons eigen gedrag online ook gaan monetariseren, dankzij SocialFi. We zien dat het belang van de community steeds groter wordt en dat er steeds meer social tokens komen. Maar wat als we het hele aspect van sociale media gaan decentraliseren en gebruikers belonen in crypto, om gebruik te maken van het platform?
Het lijkt misschien te idyllisch, maar we zien dat de play-to-earn protocollen enorm toenemen in waarde en dat er een grote nood is om deze toepassingen te decentraliseren. Is na gaming, nu ook sociale media aan de beurt? Pionier in SocialFi is Torum (XTM) die naar eigen zeggen een SocialFi Metaverse ecosysteem zijn. Hierbij komen álle facetten van blockchaintechnologie samen zoals DeFi, GameFi, NFT’s waarbij het gebruik van hun sociale netwerk de ruggengraat van het ecosysteem is.
Web 3.0
Wanneer we gaan kijken naar de evolutie van het internet, zien we een zeer grote verandering in het afgelopen decennium. Maar de komst van web 3.0 is wellicht de grootste technologische verandering die we tot hiertoe gezien hebben. Dit omdat het de huidige fundamenten van het internet verandert. De start van het internet kenmerkt zich door een passieve informatieoverdracht waarbij alle informatie een eenrichtingsverkeer was. Als gebruiker was je afhankelijk van de reeds bestaande informatie, waarbij je alleen kon consumeren.
Deze statische ontwikkeling werd veel dynamischer met de komst van web 2.0. Gebruikers konden namelijk zelf informatie toevoegen aan het internet die voor iedereen beschikbaar werd. Dankzij zoekmachines als Google en Yahoo konden jouw webteksten en videos veel bezoekers krijgen en dat is vanuit commercieel standpunt natuurlijk ook erg interessant. Denk hierbij aan webshops die op deze manier organisch veel bezoekers krijgen en dus ook sales. Het internet werd hierbij ook socialer, denk aan de ontwikkeling van sociale media zoals MySpace, Hyves en Facebook. We waren zowel gebruiker van het internet, maar ook de creator. Alles is veel pro-actiever geworden en samen bouwen we elke dag aan het internet.
Allemaal heel innovatief, maar de laatste jaren werd duidelijk dat vooral grote partijen hier enorm profijt bij hebben. Al onze data wordt namelijk verzameld en vervolgens verkocht aan externe partijen om deze te gebruiken voor commerciële doeleinden. Zo krijgen we doelgericht bepaalde advertenties gezien en bepaalt ons online gedrag ook het algoritmen van verschillende sociale media. Dit met als doel om jou als gebruiker zo lang mogelijk actief te houden op het platform. Alleen zo, worden centrale partijen rijker door het verzamelen van data en de verkoop hiervan. We zien vaak dat de gebruiker hiervoor totaal geen vergoeding ontvangt, voor zijn harde werk.
Web 3.0 is hierin de laatste nieuwe ontwikkeling waarbij we alle facetten van het internet gaan decentraliseren, waardoor de gebruiker opnieuw baas wordt. De gebruiker bepaalt zelf welke data hij wil delen en bepaalt zélf welke informatie hij te zien krijgt. Alles wordt individueel afgestemd waardoor iedereen een unieke, persoonlijke identiteit krijgt op het web. Je zal dus niet langer gerelateerde video’s of posts van een bepaald onderwerp voorgeschoteld krijgen, omdat je zelf jouw data beheert. Deze sociale identiteit wordt dan ook verbonden met het financiële aspect, waarbij gebruikers door middel van een software-wallet zoals Metamask, het internet kunnen betreden en hierbij ook decentraal hun financiën kunnen reguleren.
Youtube
Streamingsplatform Youtube is een mooi voorbeeld om de huidige problematiek aan te tonen. Dankzij de ontwikkeling van web 2.0 heeft iedereen de mogelijkheid om een eigen kanaal te starten. We maken massaal vlogs over tal van onderwerpen met als doel om zoveel mogelijk views te krijgen. Youtube beloont namelijk de creators om zoveel mogelijk mensen naar het platform te krijgen. Volgens verschillende bronnen zou een video van 100.000 views, gelijkstaan aan een beloning tussen de 500 en 2500 dollar, afhankelijk van tal van factoren.
Dit is natuurlijk gunstig omdat je op deze manier een schaalbaar inkomen kan creëren, maar deze mogelijkheden hebben ook verschillende beperkingen. Waarbij jij als creator dit bedrag ontvangt, ontvangt Youtube hier veel meer voor dankzij onder andere strategische advertentiecampagnes. De maker ontvangt een klein percentage van deze opbrengsten, maar wat velen niet weten is dat het platform zelf aan de haal gaat met grote winsten.
Naast het feit dat Youtube dus buitengewoon veel geld verdient op jouw visuele creaties, heeft het ook nog eens het beslissingsrecht op jouw intellectueel eigendom en je eigen kanaal. Zij kunnen namelijk jouw account deactiveren of verwijderen, waardoor jij jouw community verliest en dus ook jouw bron van inkomsten. De keuze om een account te verwijderen is vaak op basis van de inhoud van je video. Je hebt dus in principe niet volledige vrijheid om te doen en zeggen wat je wil, omdat Youtube dus de macht heeft om je content te weigeren. Het gebrek aan freedom-of-speech wordt hier dan soms ook aangehaald. Het is het decentraliseren van deze partijen, waarbij het web 3.0 een zeer belangrijke rol in het gaat spelen.
Eigenschappen SocialFi
SocialFi is nog erg nieuw, maar maakt wel meteen de verschillen met met het huidige landschap:
Decentraal karakter
Naast het decentrale karakter van financiën, beter bekend als DeFi, zal nu ook het sociale netwerk decentraal beheerd worden. Je kan het vergelijken met een Facebookaccount, maar dan waarbij je zelf alles decentraal beheerd. Dankzij de blockchaintechnologie is alles decentraal en transparant en zullen er geen centrale partijen zijn die doelgericht gebruik maken van jouw data. Je bepaalt zelf wat je wil delen met wie, je claimt als het ware opnieuw de volledige controle van jouw sociale identiteit.
Transparant
Dankzij de blockchaintechnologie is alles transparant, zo ook de content die gemaakt en gedeeld wordt. We zien momenteel dat er maar al te veel misbruik wordt gemaakt van het intellectueel eigendom van bepaalde content. Videos kunnen zonder enige moeite gedownload worden van platformen zoals Youtube, die ze vervolgens via een ander kanaal kunnen uploaden. Net zoals bij NFT’s, kunnen we deze unieke geschreven content vastleggen als ons eigen intellectueel eigendom.
Write-to-earn
We kennen inmiddels de populaire play-to-earn waarbij gamers geld in de vorm van crypto verdienen door hun deelname aan verschillende games zoals DeFi Kingdoms (JEWEL), maar bij SocialFi wordt de term write-to-earn vaker gebruikt. Eén van de bouwstenen van SocialFi is dat het gebruikers wil belonen voor hun engagement naar het platform toe. Hoe vaker ze online zijn en hoe actiever ze content delen en liken, des te meer zij hiervoor beloond zullen worden. Deze beloning zal dan gebeuren in de vorm van crypto. Het protocol van Torum (XTM) maakt zo gebruik van dagelijkse en wekelijkse challenges waarbij gebruikers x-aantal berichten moeten liken of waar ze op moeten reageren, in ruil voor gratis XTM-tokens.
SocialFi-tokens
SocialFi is nog zeer jong, maar toch zijn er meer protocollen die de focus leggen op de community en het gebruik van verschillende platformen. We kunnen hierbij het onderscheid maken tussen personal tokens en fan tokens:
Personal tokens
Personal tokens zijn een nieuwe populaire manier waarbij online creators de band kunnen versterker met hun community, zonder hierbij afhankelijk te zijn van centrale platformen. We hebben hierboven gezien wat de nadelen zijn van onder andere het gebruik van Youtube. Personal tokens hebben ook als doel om hun werk volledig zelf te monetariseren. Er zijn verschillende protocollen die dit reeds mogelijk maken. Rally is een decentraal platform waar iedereen zijn eigen token kan lanceren.
Zo zouden wij een AllesOverCrypto-token kunnen lanceren die dient als betaalmiddel, maar ook als beloningsmiddel. De maker bepaalt hier alles zelf, zonder inmenging van centrale partijen.
Fan tokens
Fan tokens of community tokens zien we ook steeds meer terugkomen bij onder andere voetbalploegen. Het verschil met personal tokens is dat het hier gaat om een gehele groep, een community. Chiliz (CHZ) is hierbij een belangrijk overkoepelend protocol, die zich focust op de wereld van voetbal. Fans kunnen investeren in tokens van hun favoriete club, wat hen direct stemrecht geeft. Zo kunnen ze bepalen hoe de merchandise voor het volgende seizoen eruit zal zien, maar ook welk lied er wordt gespeeld wanneer zij een doelpunt maken.
Wat is de toekomst van SocialFi?
De blockchaintechnologie en de ontwikkeling van web 3.0 is enorm. Slechts een klein percentage van de wereldbevolking is momenteel actief bezig met crypto, en toch blijft de wereld zich in een razend tempo door ontwikkelen. Kan iedereen volgen of is SocialFi enkel voor degene die zich snel weten aan te passen? De mogelijkheden liggen allemaal op tafel, maar de uitvoering ervan is net zo belangrijk.
Wanneer we kijken naar het verleden, konden we ons ook nooit voorstellen dat mensen wereldwijd elke dag opnieuw zoveel uur zouden spenderen aan sociale media. Maar wat als we hiervoor beloond zouden worden in de vorm van gratis crypto? Niemand kon zich ooit voorstellen om gratis crypto verdienen dankzij het play-to-earn principe, maar zal het write-to-earn minstens even populair worden? Verdienen we binnenkort allemaal gratis crypto terwijl we lekker onderuit op de bank doelloos liggen te scrollen op Facebook?
Conclusie
De ontwikkeling van SocialFi gaat ook gepaard met een bepaalde basiskennis van crypto en web 3.0. Mensen op leeftijd hebben doorgaans minder kennis en ervaring van technologie. Sommige van hen hebben inmiddels de weg gevonden naar het internet en het gebruik van onder andere Facebook. Financiën daarentegen is nog een andere drempel. Veel mensen zijn eerder angstig in een situatie waarin ze zelf volledige controle hebben over hun uitgaven. Het kan veel mogelijkheden bieden, maar dan is kennis hierbij essentieel.
We mogen niet vergeten dat het Web 3.0 ook nog nadelen kent. Door de regulatie van Facebook worden oplichtingspraktijken ook tegengehouden en biedt dit in zekere mate ook een bescherming naar de gebruikers toe. Bij SocialFi, in een decentraal netwerk, is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn eigen acties. Je bent dus zelf verantwoordelijk om voorzichtig om te gaan met zowel je sociale identiteit, alsook de financiële kant van SocialFi.
Heb jij nog vragen over SocialFi of over Web 3.0? Vraag het in onze AllesOverCrypto Facebookgroep waar we inmiddels met meer dan 100.000 leden zijn! Het antwoord op een vraag over crypto vind je ook makkelijk bij onze FAQs. Verder kun je ook veel informatie vinden door je vraag + AllesOverCrypto te googelen.
Header image: issaro prakalung/shutterstock.com