Basic Attention Token (BAT) - uitkomst voor advertenties

Basic Attention Token (BAT) - uitkomst voor advertenties
Basic Attention
bat

€600 terugkrijgen?

  1. Vraag een gratis Bybit Card aan
  2. Stort €100 en ontvang direct €10
  3. Betaal met je Bybit Card en ontvang 10% cashback tot wel €600!
Start direct bij
Bybit logo
Bybit Card

Basic Attention Token (BAT) heeft al vanaf het begin de ogen van crypto-experts op zich gericht. Niemand minder dan de uitvinder van Javascript, Mozilla én Firefox is de founder van het project en de ICO had al binnen 30 seconden (!) de hard cap van 35 miljoen behaald.

Het Basic Attention Token (BAT) project wil dat de advertentiemarkt weer efficiënt wordt ingericht zonder dat gebruikers al hun data hoeven in te leveren. In dit artikel geven we je een uitgebreide uitleg over deze veelbelovende cryptomunt. Wil je liever meteen Basic Attention Token kopen? Dat kan via de knop hieronder.

BAT kopen bij Bitvavo

Bekijk snel

Wat is Basic Attention Token (BAT)?

Basic Attention Token (BAT) is ontworpen als oplossing voor de "kapotte" advertentiemarkt. Het cryptoproject heeft als doel om met behulp van blockchain een nieuw decentraal advertentieplatform op te zetten en zo de huidige online marketing radicaal te veranderen. De token BAT dient hierbij als transactiemiddel tussen adverteerders en bezoekers. Adverteerders betalen BAT om te mogen adverteren op het platform van Basic Attention Token, terwijl gebruikers betaald krijgen voor het bekijken van een advertentie (op vrijwillige basis).

Voor veel mensen komt het wellicht als een verrassing dat de huidige advertentiemarkt kapot is, maar de afgelopen tijd zijn er niet voor niets acties zoals die van Arjen Lubach om je Facebookaccount te verwijderen. Dit is allemaal onderdeel van een dieper liggend probleem.

Het probleem van de huidige advertentiemarkt

Een veelgehoorde uitspraak over het huidige internet is: "if you aren't the customer, you're the product". Met andere woorden, als jij gebruikmaakt van een platform, maar hier geen klant van bent (en dus niet voor betaalt), dan ben je het product van dit platform. En dat product is waar de klant maar wat graag voor betaalt. Voorbeelden die dan meteen te binnen schieten zijn Google, Twitter en Facebook.

Het overgrote deel van de mensen heeft het gevoel dat wij als gebruiker hier de klant van zijn (ondanks dat we er niks voor betalen), maar niks is minder waar. Wij, en dan met name onze aandacht, zijn het product waar adverteerders veel geld voor overhebben. Dit lijkt op zichzelf staand nog niet zo'n groot probleem, tot we wat verder kijken. 

In essentie verdienen deze platformen geld aan onze aandacht. Dus hoe langer een platform onze aandacht vast kan houden, hoe meer geld ze aan ons verdienen. Dit is natuurlijk geen probleem als je er zelf ook beter van wordt, bijvoorbeeld als je belangrijke cryptokennis vergaart om daar vervolgens rijker van te worden. Voor platformen als Facebook en Twitter is dit een ander verhaal. Deze techgiganten gebruiken verregaande technologieën om jouw aandacht zo lang mogelijk op hun platform te houden. Uit verschillende onderzoeken is echter gebleken dat mensen zich alleen maar somberder voelen als ze hun tijd verdoen op social media.

In onderstaand filmpje legt Simon Sinek exact uit wat er precies mis is met de huidige industrie omtrent social media en het vasthouden van onze aandacht (vooral bij tieners). Hij vergelijkt de verslaving zelfs met een alcoholverslaving. Het grote verschil echter tussen de twee verslavingen is dat de techgiganten Facebook en Twitter een vrijbrief hebben om alle psychologische trucjes uit te mogen halen die ons verslaafd houden. Mocht je hier meer over willen weten, dan raden we je deze website aan.

Dit is echter niet het enige wat de huidige advertentiemarkt kapotmaakt. Platformen verdienen namelijk niet alleen geld aan het zo lang mogelijk vasthouden van jouw aandacht, maar ook aan het verzamelen van informatie over jou. Hoe beter ze je kennen, hoe gerichter ze advertenties aan je kunnen voorschotelen, hoe meer adverteerders bereid zijn om voor die advertenties te betalen. Jammer genoeg betekent dit wel dat ze er alles aan doen om je te leren kennen en de beste manier om dat te doen is om je overal te volgen waar je heengaat.

Ondertussen hebben bedrijven als Facebook en Google zoveel miljarden euro's tot hun beschikking en breiden ze hun imperium dusdanig uit (Google Maps , Android, Whatsapp, Occulus Rift, etc.) dat het steeds makkelijker voor ze wordt om je overal waar je gaat te kunnen stalken. Het lijkt momenteel voor veel mensen niet zo'n groot probleem, maar als het op dit tempo doorgaat dan zou het naïef zijn om te denken dat dit voor altijd goed blijft gaan.

Dit is dan ook een de reden dat veel mensen zo enthousiast zijn over Basic Attention Token en dat het cryptoproject zonder problemen binnen 30 seconden 35 miljoen dollar op heeft gehaald tijdens de ICO.

De oplossing van Basic Attention Token

De oplossing waar Basic Attention Token mee komt is opgedeeld in twee fases. De eerste fase is al opgezet en heeft zelfs al een werkend product: de Brave browser

Brave - een advertentievrije browser

Brave is een internetbrowsers (zoals Internet Explorer of Chrome) dat speciaal is ontworpen om alle advertenties en trackers te blokkeren die jou overal op het internet volgen. Je kan deze browser gewoon downloaden en gebruiken zonder dat je hier BAT-tokens voor nodig hebt. Vooral voor mensen die nog geen gebruikmaken van adblockers, is deze browser een verademing. Doordat het alle reclame en trackers blokkeert, laden je webpagina's vele malen sneller en je geniet online van meer privacy.

De browsers wordt al veel gebruikt. Het team achter Basic Attention Token bracht in maart 2018 naar buiten dat het maandelijks 2 miljoen actieve gebruikers heeft. Bij het openen van de browser wordt altijd laten zien hoeveel advertenties en trackers er al geblokkeerd zijn. Onderstaand zie je een voorbeeld van hoeveel Brave in de (zeer) korte tijd dat ik het gebruik al geblokkeerd heeft. 

Brave Browsers van Basic Attention Token laat zien hoeveel trackers geblokkeerd worden en hoeveel tijd hiermee wordt bespaard

Een nieuw model voor online adverteren

In de tweede fase zal het Basic Attention Token model worden neergezet bovenop Brave. In dit model zullen tussenpersonen als Facebook en Youtube volledig worden overgeslagen voor het runnen van advertenties. Jij als gebruiker krijgt direct betaald van de adverteerder in BAT als dank dat je de tijd neemt om hun advertentie te bekijken. 

Het belangrijkste aspect dat Basic Attention Token hiermee aanpakt is het feit dat jij zelf eigenaar blijft van je eigen data. Er zijn geen tussenpersonen meer die over jouw rug geld aan je data verdienen en daardoor jou met allerlei sneaky trucjes zo lang mogelijk op hun platform proberen te houden. Of je over het hele internet volgen om alles over je te weten te komen. 

Basic Attention Token doet dit allemaal niet, maar heeft als uiteindelijke doel wel om jou relevante advertenties te tonen. Dan rest de vraag hoe ze dit willen gaan doen zonder je privacy te schenden of je online te stalken. Hun oplossing is om de data over jou, die te allen tijde jouw eigendom blijven, met behulp van machine learning te matchen aan relevante advertenties.

De data die hiervoor gebruikt worden zullen in geen enkel opzicht aan jou te relateren zijn dankzij zero-knowledge proofs. Dit is een technisch hoogstaand stukje cryptografie dat onder andere door Zcash gebruikt wordt. Op deze manier blijft jouw identiteit op het internet privé. De data blijven vervolgens op jouw apparaat opgeslagen waardoor deze weer gebruikt kunnen worden de volgende keer dat je het internet op gaat. Deze data blijven dus in jouw bezit. Onderstaande afbeelding geeft een duidelijk beeld van hoe het systeem achter Basic Attention Token werkt.

Visuele weergave hoe het systeem achter Basic Attention Token BAT werkt

De Token van Basic Attention Token: BAT

Zoals gezegd, was de ICO van Basic Attention Token, binnen 30 seconden volledig uitverkocht. Op deze manier hebben ze een bedrag van 35 miljoen dollar opgehaald. De token draagt als ticker BAT en is een ERC-20 token. Dit betekent dat het gebaseerd is op de blockchain van Ethereum. De belangrijkste functie van BAT is dat je het kan verdienen als gebruiker van de internetbrowser Brave. De token komt aan zijn waarde doordat adverteerders de token moeten aanschaffen om advertenties te kunnen plaatsen op het platform. Hoe meer mensen gebruikmaken van het platform van Basic Attention Token, hoe meer adverteerders er zullen willen adverteren en hoe harder de prijs van de token zal stijgen. 

BAT Verspreiding

Momenteel zijn er 1,5 miljard BAT tokens waarvan 1 miljard in omloop. De overige 500 miljoen zijn in handen van het team, of beter gezegd, die worden opgeslagen in een smart contract. In totaal zijn hiervan 300 miljoen tokens bedoeld voor de "user growth pool" dat als doel heeft om meer mensen gebruik te laten maken van het Basic Attention Token platform. 66,35 Miljoen tokens zitten in de "development pool" dat bedoeld is voor het verder ontwikkelen van het platform. Daarnaast zijn er nog 133,65 miljoen tokens die ook bedoeld zijn voor de development pool, maar in een ander smart contract staan opgeslagen. 

Na de ICO was er veel ophef dat de 1 miljard tokens die hierbij verkocht waren in handen waren gekomen van maar 190 gebruikers. Bovendien leek het erop dat er één persoon, een zogeheten " whale ", maar liefst 25% van alle tokens in bezit had. Achteraf bleek deze 25% gewoon in de user growht en development pools te zitten. Ook is ondertussen het aantal BAT-bezitters ook flink gegroeid. In juni 2017 waren dit er in ieder geval alweer 3675, maar dat zullen er nu, een jaar laten, alweer een stuk meer zijn.

Hieronder volgt nog een diagram dat laat zien waar het geld aan gespendeerd wordt dat tijdens de ICO is opgehaald.

Diagram van Basic Attention Token dat laat zien waar het ico geld aan wordt uitgegeven
Kenmerken
Token symbool BAT
Totaal aantal tokens 1,5 miljard
Aantal tokens in omloop 1 miljard
Prijs tijdens ICO $0,04
Token type ERC-20 (gebaseerd op het Ethereum-protocol)
Hardcap verkoop van tokens $35 miljoen
Opgehaald vermogen tijdens ICO $35 miljoen (binnen 30 seconde)

Team Basic Attention Token

We zijn aangekomen bij een van de belangrijkste redenen waarom Basic Attention Token zo ontzettend populair is bij veel cryptokenners, het team. Deze is al sinds 2016 hard aan het werk om van het platform een succes te maken. De belangrijkste en meest aansprekende naam is de founder Brendan Eich. Het is een grote naam in de developerwereld, omdat hij niemand minder is dan de grondlegger van JavaScript, een van de meest populaire programmeertalen wereldwijd.

Daarnaast is hij de co-founder van Mozilla en Firefox. Op de website van Basic Attention Token staan in totaal 45 teamleden die ervaring hebben bij toonaangevende bedrijven als Khan Academy (aanrader om hier de gratis cryptografie cursus te doen), Tor Project, Yahoo, Microsoft, AOL en Netscape. Hieronder volgen de belangrijkste namen. Als je het hele team wilt bekijken, dan kan dat hier.

Naam Functie Ervaring
Brendan Eich Founder Grondlegger van JavaScript en co-founder van Mozilla & Firefox
Brian Bondy Co-Founder / hoofd browser ontwikkeling Senior Software developer bij Khan Academy (1 jaar) en Mozilla Corporation (3 jaar). Daarnaast co-founder van VisionWorks Solutions Inc.
Scott Locklin BAT smart contracts & Economics Directeur Lugos, LLC voor 11,5 jaar, co-founder van Kerf software. Expert in machine learning
De gezichten achter Basic Attention Token

Adviseurs

Basic Attention Token wordt ondersteund door vier adviseurs die hun strepen in het bedrijfsleven wel verdiend hebben. Een van de adviseurs, Ankur Nandwani, is bijvoorbeeld product manager bij Coinbase. Andere adviseurs zijn Zooko Wilcox van de Zcash Company en Greg Badros, een voormalig technisch directeur bij Google en Facebook.

Partners

Er zijn al verschillende bedrijven die samenwerken met Basic Attention Token en het heeft belangrijke investeerders aangetrokken. Voorbeelden van investeerders zijn Founders Fund, Foundation Capital, Propel Venture Partners, Pantera Capital, DCG en nog veel anderen. 

Andere grote partnerships die Basic Attention Token heeft gesloten zijn met de Dow Jones Media Group en DuckDuckGo. Met de Dow Jones Media Group wil het team achter BAT experimenteren met het verkopen van premium content op het platform van Dow Jones Media Group. DuckDuckGo is een alternatief voor Google. Het is gemaakt als tegenhanger voor het moeten inleveren van al je data om gebruik te kunnen maken van een zoekmachine. DuckDuckGo is een zoekmachine die jouw data direct verwijderen nadat je er gebruik van hebt gemaakt. Dit partnership moet ervoor zorgen dat gebruikers anoniem over het internet kunnen surfen. Daarnaast heeft het team nog partnerships afgesloten met Townsquare media en twee Youtube-influencers, Bart Baker en Philip deFranco.

Roadmap

De roadmap van Basic Attention Token is uitgebreid en duidelijk. Het enige wat erover gezegd kan worden is dat het niet verder reikt dan 2018. Een van de mooiere doelstellingen is dat ze voor eind 2018 volledig decentraal op basis van Ethereum willen draaien. 

  •  

    BAT Mercury

     Herfst 2017 / winter 2018

    • KYC (humint + machine learning), rate en flow control voor fraudebestrijding
    • User Growth Pool (UGP) keert uit aan gebruikers die kiezen voor het nieuwe model
    • Verdere ontwikkeling van machine learning en optimalisatie
    • Verdere ontwikkeling dashboard aan de vraagzijde voor BAT ad / aanbieden cataloguswerk
    • Ledger- en Ethereum-getoetste dashboardanalyses voor vroege uitgevers die geïnteresseerd zijn in indirecte partnerschapsverbanden met BAT
    • Gebruikersanonieme advertentieonderzoeken met geselecteerde bureaus en andere partners aan de vraagzijde / leadgeneratie
    • Eén vooraanstaande uitgever-partner voor het gezamenlijk ontwikkelen van door een uitgever geleverd inventarisatiesysteem
    • Opbrengsten zodra het systeem even goed presteert als of beter dan status-quo ad-tech
  •  

    BAT Apollo

    Rest van 2018

    • Echte advertentie-inkomsten die schalen met gebruikersgroei; verdere UGP-beurzen en growth hacks
    • Donatie flow fee-inkomsten, kleiner maar zo ver mogelijk geschaald door middel van prikkels voor gebruikers die BAT-inkomsten uit advertenties ontvangen en willen teruggeven aan hun vastgezette en topsites
    • Grote inspanningen om over te stappen van Brave Ledger-bevestiging en inkomstenstromen naar volledig gedecentraliseerd op Ethereum-stromen met behulp van een staatszender met ZKP voor anonimiteit
    • Geëvolueerde BAM-opties op basis van premium aandachtsmodellen - prijsontdekking aan het hoge eind
    • Geaggregeerde rapporten en voorspellingen met grote anonimiteit over de blockchain van Ethereum, met concurrerende vraag (adverteerder) en aanbod (publisher) dashboards voor prestatiemeting, optimalisatie en verkoopplanning
    • BAT-integratie in andere apps op basis van open source en specificaties voor een grotere benutting van advertenties en onboarding voor uitgevers

Populariteit en gemeenschap

Waar Basic Attention Token veel kritiek heeft gekregen dat het maar een select groepje was die in de coin heeft geïnvesteerd, is dit niet aan de gemeenschap erachter te merken. Gebruikers zijn erg actief op Reddit en ook op Twitter heeft het platform veel volgers achter zich. 

Populariteit BAT (juni 2018)
Twitter 80.4k volgers
Telegram 2,6k volgers
Reddit 1,2k lezers

Kritiek

De grootste kritiek die Basic Attention Token krijgt is dat de ICO niet helemaal soepel is verlopen. Ondanks het enorme succes waarin 35 miljoen dollar werd opgehaald binnen 30 seconden, overheerst in de cryptowereld vooral de vervelende nasmaak dat het niet geheel eerlijk is gegaan. De ICO was zo snel uitverkocht omdat zogeheten "whales", dit zijn personen met een enorm vermogen, grote hoeveelheden van de token kochten en deze weer met (een flinke) winst doorverkochten. Dit heeft ervoor gezorgd dat in het begin de distributie niet eerlijk is verlopen en veel mensen een hoop meer hebben moeten betalen om aan tokens te komen. 

Daarnaast moet er rekening mee worden gehouden dat Basic Attention Token de concurrentie aangaat met de allergrootste spelers van deze tijd, Facebook en Google. Ondanks dat het idee prachtig is en stiekem iedereen hoopt dat dit een succes wordt, is het zéér lastig om deze giganten te verslaan. Het grootste probleem is dat mensen niet zien dat er überhaupt een probleem is. Iedereen vindt het prima om Chrome of Firefox te gebruiken, terwijl de meeste mensen zich ook niet druk maken dat ze al hun privacy inruilen voor gratis diensten. Het wordt voor Basic Attention Token dus nog een flink kluif om uiteindelijk succesvol te worden.

Conclusie Basic Attention Token (BAT)

Wij zijn groot fan van het idee achter Basic Attention Token. Ik zit zelf al een tijdje in de marketingwereld en het is duidelijk dat deze wereld te weinig respect heeft voor andermans privacy. Daarnaast merk ik vanuit mijn studie gedragseconomie dat Facebook, Twitter en zelfs Netflix alle psychologische trucjes uit het boekje gebruiken om ons maar verslaafd te maken en houden aan hun platform. Mensen raken hier ongelukkig van en zeer onproductief.

Om deze reden hopen we dat het project slaagt, maar als we eerlijk zijn, is er nog een hele lange weg te gaan. Grote spelers als Facebook en Google zijn niet zomaar te verslaan, vooral omdat ze al zo ontzettend veel data van ons hebben en ook een flinke hoeveelheid geld. Toch kan de kracht van blockchain en het enorm goede team dat achter Basic Attention Token staat er zeker voor zorgen dat er een wisseling van macht ontstaat. Mocht dat gebeuren en jij bent er al vanaf nu bij, dan is de kans groot dat je jouw tokens voor veel hogere prijzen kan doorverkopen. Wij houden het project in ieder geval nauwlettend in de gaten!

 

Ontdek Alles Over Crypto

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste inzichten in de cryptowereld.

Je bent succesvol ingeschreven!
Oeps! Er is iets fout gegaan!