Ask Me Anything

Wat is een AMA – crypto

Elk nieuw crypto project lanceert zijn doelstellingen en zijn visie aan de hand van een whitepaper. Vaak is dit, zeker voor een beginnend investeerder, zeer technische taal en ben je na het lezen van deze whitepaper niets wijzer geworden. Een manier om crypto toegankelijk te maken voor het grote publiek is door net in hun taal te spreken. Door eenvoudige en klare taal willen ze op grote schaal potentiële investeerders aantrekken en dit gebeurt vaak via een AMA. Dit staat voor Ask Me Anything (AMA) en zijn online sessies waarbij alle geïnteresseerde investeerders werkelijk alle vragen kunnen stellen aan het team. Ontdek hier hoe dit werkt en waarom dit gebruikt worden als een doeltreffende marketingstrategie.

Bekijk snel

Wat is AMA-crypto?

Een AMA is de internationale afkorting voor Ask Me Antyhing, of in het Nederlands simpelweg een vrij moment waar de community de mogelijkheid krijgt om het team het hemd van het lijf te vragen. Deze AMA’s zijn niet nieuw, maar kennen een opmars door de toenemende belastingstelling van crypto op macroniveau. We mogen niet vergeten dat de technologie van crypto in zijn algemeenheid nog steeds nieuw is, maar dat deze tegelijk ook razendsnel ontwikkelt. Het kan als jonge investeerder dan ook lastig zijn om het kaf van het koren te scheiden, puur op basis van hun whitepaper.

Image
ask me anything
Yashroom/Shutterstock.com

Het belang van AMA in crypto

Alvorens er een massale adoptie kan bestaan, is het belangrijk dat je snapt waar het protocol voor staat en welke veranderingen ze willen teweegbrengen. Bij het onderzoeken van een project, worden de technische termen je om de oren geslingerd en bestaat de mogelijkheid dat je geen idee hebt waarom project X beter is dan project Y.

Een AMA is dan ook onderdeel van een marketingstrategie, waarbij ze toenadering zoeken tot de investeerder om hen te overtuigen van hun project. Daar waar de beginnende investeerder eerder basisvragen heeft, kan het zijn dat een ervaren investeerder juist zeer technische vragen heeft. De kans dat één van hen al dan niet investeert op basis van het antwoord van op zijn of haar vraag, is zeer reëel.

Waarom een AMA-crypto?

Een AMA wordt niet gehouden omdat het team zich verveelt of tijd te veel heeft. Het is een doelbewuste keuze, die bijdraagt aan het positioneren van het project in het wilde westen van het crypto ecosysteem.

Marketing

Hoe anders kan je een nieuw project een goede boost geven door een internationale AMA te organiseren? Het is ook niet verwonderlijk dat AMA ook wel eens wordt benoemd als een ‘Ask Marketing Anything'. Het feit dat er dagelijks steeds meer projecten bijkomen, maakt het lastiger om echt het verschil te maken voor een potentiële investeerder. Door een AMA te houden, geef je een duidelijk signaal dat je openstaat voor alle vragen en opmerkingen van de community. Naast de whitepaper is dit moment voor veel investeerders een belangrijk moment waarbij ze de knoop doorhakken of ze al dan niet gaan investeren.

Hoewel elke AMA anders is, zien we vaker dat het team op het einde van deze AMA gratis tokens weggeeft. Hoe? Door de community extra promotie te laten voeren op sociale media of ze bepalen dit aan de hand van de beste vraag die is geteld, tijdens de AMA.  Zo is een AMA in dit opzicht een win-winsituatie waarbij het team de verbintenis aangaat met de community en waarbij ze de community over de streep halen om mee te investeren in hun project.

Transparantie

Een roadmap is vaak een opsomming van ideale scenario’s en ontwikkelingen, die het team zal uitvoeren ergens in de toekomst. Vaak zijn deze uitingen te vaag en schept dit niet echt het vertrouwen van de community. Als investeerder wil je natuurlijk weten wát voor ontwikkelingen er gaan gebeuren en wanneer, zodat je hier het liefst ook op kan anticiperen. Een AMA is dan ook het geschikte moment om transparant te zijn naar je community, zodat er duidelijkheid heerst. Pas wanneer er duidelijke en heldere communicatie is, win je het vertrouwen van de community.

Vertrouwen

Een crypto project staat of valt met vertrouwen. Heb je zonet een nieuw project gelanceerd, maar heb je geen vertrouwen van de community, of gelooft niemand in het project? Dan is de kans ook zeer klein dat het project kans van slagen heeft. Een AMA is dan ook een moment waarbij het team met de billen bloot gaat om volledig vertrouwen te krijgen van de community en hen ervan te overtuigen dat zij werkelijk het verschil kunnen maken.

Community

De basis van crypto is uiteraard de community. Het uitbouwen van een community begint al voor de officiële lancering van het project. Als we kijken naar airdrops of Inital Coins Offerings (ICO’s), zien we al hoe belangrijk het is om een krachtige marketingstrategie te hebben om een solide community op te bouwen. Waarom? Wanneer je een zeer heldere boodschap en doelstelling hebt, is het gemakkelijk te begrijpen voor je community. Zij zullen dan op hun beurt weer de boodschap overdragen, indien ze akkoord zijn met je doelstellingen.

Image
Community crypto
Bakhtiar Zein/Shutterstock.com

Hoe wordt een AMA gehouden?

Een AMA vindt plaats op een vast moment. Een aantal weken voorafgaand, wordt op grote schaal bekendgemaakt dat er een AMA zal plaatsvinden waarbij het team ook verkondigt hoe iedereen deze kan bijwonen. Soms gebeurt het dat het protocol op voorhand vraagt om vragen in te sturen zodat zij ook voorbereid te werk kunnen gaan. Andere gaan het vragenvuur aan zonder te weten welke vragen ze krijgen.

Een AMA kan best aan indrukwekkende activiteit zijn. Ze worden gehouden via verschillende chatkanalen, waarbij alle aanwezigen kunnen anticiperen op wat er wordt gezegd. In de praktijk worden bij sommige de chatfunctie tijdelijk geblokkeerd, om orde in de chaos te bewaren. Na afloop van de uiteenzetting zal, indien de tijd het toelaat, andere aanwezigen ook nog de tijd krijgen om vragen te stellen.

Onderdeel van de marketingstrategie is het promoten van het protocol op alle soorten sociale media. Deze AMA gebeurt dan ook vaak op één van deze kanalen. We bespreken er hier twee kanalen die het vaakst worden gebruikt en waarom.

Discord

Discord is ontworpen als interactieve tool waarbij gamers met elkaar kunnen communiceren tijdens het spel. In zeer korte tijd heeft Discord zijn nut bewezen en duurde het ook niet lang alvorens crypto ook gebruik ging maken van Discord. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat elk crypto project zijn eigen Discord kanaal heeft. Deze worden op hun beurt gepromoot bij een airdrop, waarbij je kans maakt op gratis tokens wanneer je je aanmeldt bij hun kanaal. Wij bij AllesOverCrypto hebben een uitgebreide blog geschreven over Discord en hoe deze werkt.

Voordelen

Discord heeft een overzichtelijke interface waarbij je als team een doeltreffende structuur kan aanbrengen. Hierbij kan je bepaalde leden enkel toegang geven tot bepaalde deelkanalen om orde op zaken te stellen. Naast het houden van een AMA, kan deze Discord gebruikt worden om verdere ontwikkelingen te delen met investeerders, maar ook steeds het gesprek open te houden.

Nadelen

Als investeerder wil je een goed risicomanagement hebben en dit betekent vaak dat je investeert in verschillende projecten. Als je je moet aansluiten bij elk individueel Discord kanaal, kan het zomaar gebeuren dat je in no-time lid bent van overbodig veel kanalen en dat je structuur verliest. Je wilt natuurlijk voorkomen dat iemand door het bos de bomen niet meer ziet. Bepaal daarom welke meldingen je wel of niet wilt krijgen.

Telegram

Telegram is een gratis platform voor het versturen van berichten, net zoals WhatsApp. Ondanks de populariteit van WhatsApp, is Telegram een meer gebruikt medium voor het houden van AMA’s. We bespreken hier voor- maar ook de nadelen van Telegram!

Voordelen

Telegram maakt gebruik van verschillende kanalen. Deze kanalen kunnen gezien worden als individuele chatberichten, maar ook als groepen van verschillende cryptoprojecten. Via deze manier, blijf je steeds op de hoogte van de laatste ontwikkelingen terwijl je ook chat met je vrienden. Deze kanalen kunnen openbaar, maar ook privé zijn.

Gelijkaardig met de kanalen zijn de groepen. Hier kan iedereen deelnemen aan het gesprek, in tegenstelling tot de kanalen. Voor crypto wordt dan ook gebruik gemaakt van een kanaal waarbij je beperkt kan anticiperen in het gesprek. Deze functies worden beheerd door het team. Deze kanalen worden dan ook opengezet tijdens een AMA, zodat alle vragen gesteld kunnen worden aan het team.

Nadelen

Een nadeel van Telegram is dat het snel een overload kan zijn van informatie wanneer deze kanalen openstaan voor iedereen. Het gebeurt dan ook regelmatig, zeker bij jonge projecten waar iedereen de interactie kan aangaan, dat er in zeer korte tijd ineens duizend meldingen staan. De kans dat jij al deze ongelezen berichten gaat lezen in de hoop naar nieuwe informatie, is waarschijnlijk behoorlijk klein. Daarom is goede regulatie van het kanaal door het team belangrijk.

Voorbeelden AMA’s

We zien inmiddels dat AMA’s hun intrede maken in verschillende projecten om de dialoog aan te gaan met de community. Dit gebeurt ook op regelmatige basis en is niet zozeer gebonden met de lancering van een project. Het wordt ook vaak gedaan als een manier om de community op regelmatige basis op de hoogte te houden.

Safemoon

We kennen Safemoon van de parabolische stijgingen die het heeft meegemaakt begin 2021. Deze crypto domineerde in no-time alle sociale media door de ongekende stijgingen. Maar er kwam ook meteen felle kritiek omdat dit een scam-coin zou zijn. Desondanks, kunnen we zeggen dat er verschillende mensen officieel miljonair zijn geworden in 2021 dankzij Safemoon.

De prijs daalde weer even snel dan dat deze steeg, maar dit betekent niet dat het team van Safemoon geen toekomst meer zien. Integendeel, het team timmert nog hard aan de weg en heeft herhaalde AMA’s voor hun community. Op hun eigen Youtube kanaal hebben ze regelmatig nieuwe AMA’s om de laatste ontwikkelingen te delen met uiteraard ook een prijsindicatie. Dit zijn belangrijke momenten voor zowel Safemoon als de community.

Bekijk hier de laatste AMA van Safemoon op hun Youtube kanaal. Deze duurde maar liefst meer dan 2 uur, maar geeft je een goed idee hoe een AMA-sessie werkt.

Sylant

Een Ask Me Anything of AMA is ook bij AllesOverCrypto een goede manier om nieuwe projecten te introduceren aan onze community. Dit zijn dan ook projecten waar wij echt in geloven. Samen met onze partner Sylant, gaan wij op zoek naar nieuwe projecten die de toekomst van crypto positief kunnen beïnvloeden. We nodigen het team uit in ons eigen Telegram-kanaal om alle vragen te beantwoorden van onze community. Hier gebeurt het ook, dat we soms een giveaway doen en gratis tokens weggeven. Benieuwd naar de volgende AMA? Hou onze Telegram in de gaten!

Conclusie

Als investeerder zie je soms door het bos de bomen niet meer en heb je geen idee wat nu echt een goed cryptoproject is. Daarom wordt er steeds meer geïnvesteerd in marketing, om een nieuw protocol zo goed mogelijk te positioneren in deze jonge maar snel veranderde cryptomarkt. Het is ook niet verrassend dat een AMA soms ook wordt benoemd als Ask Marketing Anything.

Het marktsentiment wordt vaak bepaald door de community. Als we kijken naar het immense succes van Safemoon, zien we dat deze is gerealiseerd door een volhardende community die heilig geloofde in dit project. Een solide community staat dus centraal in de verdere ontwikkeling van een project en om dit te realiseren is het belangrijk om de dialoog aan te gaan. Dit wordt dan ook actief gedaan door deze populaire AMA’s via verschillende kanalen. Welke dit is, is afhankelijk van het team zelf. Maar in de praktijk zien we dat Discord en Telegram veelgebruikte kanalen zijn voor deze Ask Me Anythings.

Ben jij benieuwd naar onze AMA’s of heb je zelf goede projecten die je graag wil terugzien bij onze AMA? Vraag het in onze Facebook Community! Wij bij AllesOverCrypto staan klaar om al je vragen te beantwoorden!

Header image:  Kaleo/Shutterstock.com


Starten met crypto en geen idee waar je moet beginnen?

Kom dan naar onze gratis online crypto training!

Bekijk hier wat je gaat leren!

 

 

Online Bitcoin Training

 

Alle uitingen van AllesOverCrypto, waaronder begrepen alle producten (o.a. Crypto Signalen en de Crypto Masterclass), berichten en e-mails, zijn de professionele mening van AllesOverCrypto en kan op géén enkele wijze worden opgevat als een persoonlijke uitnodiging, een advies of enige aanbeveling om tot aankoop van één of meer cryptovaluta over te gaan en daarin te beleggen. AllesOverCrypto is geen financieel adviseur en beoogt dat uitdrukkelijk ook niet te zijn.

De uitingen van AllesOverCrypto hebben uitsluitend een educatief karakter en kunnen op geen enkele wijze als financieel, juridisch of fiscaal advies worden opgevat. AllesOverCrypto is geen financieel, juridisch- en/of fiscaal adviseur. Er komt geen adviesrelatie tot stand tussen jou en AllesOverCrypto.

De door AllesOverCrypto gepresenteerde informatie is door haar met de grootste aandacht en zorg samengesteld. AllesOverCrypto kan echter niet instaan voor de juistheid en/of volledigheid ervan. Het gebruik van deze informatie gebeurt op jouw eigen risico. Je dient ervan bewust te zijn dat de gepresenteerde informatie, mede door de snelheid waarmee de cryptomarkt zich beweegt, al snel achterhaald is dan wel kan zijn. Wees hiervan bewust bij het bestuderen van de informatie. Daarnaast wordt uitdrukkelijk verzocht de informatie zelf te verifiëren.

Eenieder die in één of meer cryptovaluta wil beleggen dient zijn/haar eigen onderzoek te doen alvorens een beslissing te nemen tot aan- of verkoop van cryptovaluta. AllesOverCrypto is op geen enkele wijze bij dit proces betrokken. Uitsluitend jijzelf bent verantwoordelijk voor jouw eigen aan-en verkoopbeslissingen. Het aankopen van cryptovaluta brengt vanwege de aard van het product en de volatiliteit van de cryptomarkt grote risico’s met zich mee. Deze risico’s zijn zo groot dat het zelfs mogelijk is je hele aankoopbedrag te verliezen. Koop dus geen cryptovaluta die je niet kunt veroorloven te verliezen.