Wat zijn social tokens? Ontdek hier de complete uitleg

Wat zijn social tokens? Ontdek hier de complete uitleg

€600 terugkrijgen?

  1. Vraag een gratis Bybit Card aan
  2. Stort €100 en ontvang direct €10
  3. Betaal met je Bybit Card en ontvang 10% cashback tot wel €600!
Start direct bij
Bybit logo
Bybit Card

Merken en online creators zijn massaal op zoek naar decentralisatie om op deze manier volledig onafhankelijk te zijn van verschillende sociale mediaplatformen. Door deze afhankelijkheid kunnen ze hun eigen werk niet volledig monetariseren mits zij een deel van hun omzet moeten afstaan aan het platform. Dit is één van de voornaamste redenen waarom social tokens aan populariteit winnen. Wat zijn social tokens en hoe werken ze? Ontdek het in deze blog!

Bekijk snel

In onderstaande video zie je Kevin Chou, de oprichter van Rally. Dit is een decentraal platform waar iedereen zijn of haar eigen social tokens kan maken. Hij legt hier het belang van social tokens uit en hoe dit, in combinatie met NFTs, kan zorgen voor een nieuw inkomstenmodel en welk effect dit heeft op het uitbouwen van de community.

Wat zijn social tokens?

Socials tokens zijn bepaalde cryptomunten die ontworpen zijn ter ondersteuning van een merk, een bepaalde community of zelfs een bekendheid. Dankzij het opensource karakter en de het peer-to-peer netwerk kan werkelijk iedereen een eigen cryptomunt maken. We zien dan ook dat het ontstaan van social tokens een trend is in 2021, die veel potentieel heeft in de toekomst. En dit om verschillende redenen, die we in deze blog uitvoerig bespreken.

Creators

Social tokens worden gebruikt door onder andere creators. Dit in de breedste zin van het woord. Denk bijvoorbeeld aan vloggers, muzikanten, fotografen, maar ook community’s, zoals voetbalploegen. Ze willen via de blockchaintechnologie investeren in een verbeterde relatie met hun community die op deze manier een nieuwe dimensie krijgt. We bespreken later een aantal voorbeelden. Een andere reden waarom social tokens ontstaan, is met name omdat ze terug controle willen over hun eigen artistieke rechten en alsook hun inkomsten. Daarom maken creators hun eigen social token om hun eigen inkomstenstroom te bepalen en niet langer afhankelijk te zijn van derde partijen. Denk hierbij aan verschillende sociale mediaplatformen, zoals Youtube en Spotify.

Community

Essentieel voor een creator en brand is natuurlijk een ijzersterke community. Een creator bouwt zijn of haar community op doorheen de jaren en het is ook deze achterban die zorgt voor een continu inkomen. Hoe sterker je community, hoe beter je sales zullen zijn uiteraard. Deze community is momenteel gevestigd op bovengenoemde platformen, maar wat gebeurt er als het platform je account offline haalt? Dan ben je de gehele community kwijt. En net deze community is je bron van inkomsten. Hoe moet dat verder?

social token
Aratehortua/Shutterstock.com

Waarom zijn social tokens belangrijk

Crypto is ontstaan als anticipatie op inflatie en verminderde koopkracht, maar zelfs op semi-korte termijn heeft crypto tal van monetaire voordelen. Met de komst van het internet hebben vooral veel millennials het internet ontdekt als bron van inkomsten. Deze inkomstenstroom is razend populair, dankzij de schaalbaarheid en de oneindige keuzemogelijkheden, maar het heeft ook veel nadelen.

Monetariseren

Online ondernemers of influencers hebben soms een vrij royaal inkomen waar doorsnee mensen alleen maar van durven dromen. Dankzij verschillende sociale mediaplatformen hebben ze een community uitgebouwd en van zichzelf een merk gemaakt wat goed verkoopt. Ongeacht welke soort content ze maken of welk doelpubliek ze hebben, één ding hebben ze allemaal gemeen: de afhankelijkheid van het platform. Hun inkomstenstroom is afhankelijk van bijvoorbeeld Youtube, Instagram of andere. Wat veel mensen hierbij vergeten is dat zij hier ook een aanzienlijk deel van hun omzet moeten afstaan aan het platform. Dit kan oplopen tot maar liefst 20% van hun eigen omzet.

Het probleem is dus tweeledig. Enerzijds zijn ze afhankelijk van het platform dat hun inkomstenstroom bepaalt. Als hun kanaal offline wordt gehaald, hebben ze ineens geen inkomsten meer en zijn hierbij dus volledig afhankelijk van het platform. Hierdoor is het ontstaan van social tokens baanbrekend voor alle online creators, muzikanten, kunstenaren en meer die hun community willen opbouwen via deze social tokens en hierbij dus ook zélf hun eigen inkomstenstroom gaan bepalen.

NFTs

De trend van NFTs wordt ook volop gebruikt om hun eigen kanalen weer te monetariseren. Waarbij NFTs vaak een artistieke functie hebben met een hoog entertainmentgehalte, waaronder cryptopunks, kan een NFT als social token ingezet worden om de community nog meer aan zich te binden. Een voorbeeld hierbij zijn de NFTs van GaryVee. Ondanks dat hij (nog) geen gebruikmaakt van social tokens, hebben zijn NFTs een gebruikerswaarde.

In het voorbeeld van GaryVee heeft hij een gehele NFT-collectie, waarbij elke NFT een andere functie heeft. De ene geeft de eigenaar recht op een prive-call met hem, waarbij andere weer toegang krijgen tot een brainstormsessie met hem. Wanneer we dit gaan toepassen op social tokens, zijn de mogelijkheden ook eindeloos. Niemand anders dan Gary bepaalt zelf de initiële basis verkoopprijs voor deze unieke tokens alsook de mogelijkheden en functies die deze met zich meedragen.

Stel je bent een muzikant en je besluit je eigen social token te lanceren om je werk te monetariseren en je community verder uit te bouwen. Dan kan je er ook voor kiezen om NFTs te maken, waarbij de eigenaar recht heeft op privé gitaarles, of de mogelijkheid heeft om via een pré-sale je album te kopen. Dit zijn allemaal mogelijkheden die de creator zélf bepaalt, zonder inmengingen van derde partijen of externe platformen.

GaryVee VeeFriends
VeeFriends.com

Regulatie

Deze afhankelijkheid brengt met zich mee dat ze gebonden zijn aan de regulatie en voorwaarden van het platform. Zo kan je niet zomaar eender welke uitingen doen op je eigen kanaal, omdat deze in strijd zijn met de richtlijnen van het platform. Maar ondanks het financiële succes, gaan ook zij gebukt onder de regulatie van deze platformen en hebben ze geen volledige vrijheid in het uiten van hun meningen en opvattingen.

Ondanks dat we zogenaamd de vrijheid krijgen om onze mening te uiten, wordt deze alsnog gereguleerd door deze platformen. Zo kan je niet ongefilterd uitingen doen over gevoelige onderwerpen. Door deze restricties hebben veel creators de weg gevonden naar OnlyFans. Wat veel niet weten is dat dit platform is ontstaan als een plaats waar iedereen zijn of haar meningen kon uiten, zonder restricties. Dankzij deze vrijheid hebben veel adult creators ook de weg gevonden naar dit platform, wat OnlyFans tot op heden een dominant seksueel platform heeft gemaakt.

Maar desondanks, is dit ook niet de heilige graal. Er zijn inmiddels veel personen die via dit portaal een fulltime inkomen halen door het maken en delen van seksuele content. Zo is bekend dat de Nederlander Levi maar liefst meer dan 50.000 euro per maand verdiende op het platform. Maar eerder dit jaar besloot OnlyFans zijn account offline te halen zonder enige waarschuwing of restrictie. Dit betekent dat hij van de ene op de andere dag zijn geheel inkomen is verloren alsook zijn community. Hierdoor wordt het bouwen van een community voor een brand, content creator of influencer steeds minder aantrekkelijk omdat een derde partij invloed heeft op hun eigen inkomsten.

Risico’s van social tokens

De vraag is dan ook of er risico’s zijn verbonden aan het gebruik van social tokens? Laten we allereerst benadrukken dat een social token nog steeds een cryptomunt is en deze dus ook onderhevig is aan de volatiliteit van de cryptomarkt. Daarnaast zijn er wel verschillen met fundamentele cryptoprotocollen.

Community

Net waar de kracht ligt van social tokens, ligt ook de valkuil. Iedere investeerder wil natuurlijk alleen maar investeren in projecten die succesvol gaan worden en waarbij je dan ook een mooi rendement zal krijgen. Bij social tokens is het succes dan ook puur afhankelijk van de community die de creator heeft of krijgt. Je investeert ten slotte alleen maar in projecten waar je in gelooft. Wanneer een vooralsnog onbekende creator een social token uitbrengt, zal deze weinig aanzien krijgen en zal deze ook onvoldoende verhandeld worden.

Win-win situatie

Het gebruik van social tokens wordt ook vaak gezien als een situatie, waarin iedereen profijt heeft bij de investering. Iedereen die heeft geïnvesteerd, wil uiteraard dat de waarde van zijn of haar social token toeneemt in waarde. Hierdoor gaan we zelf ook hun best doen om deze social tokens te promoten bij hun eigen community in de hoop en de verwachting dat zij ook gaan investeren.

Hoe meer de community investeert en hoe groter deze community wordt, des te meer tokens er dus in omloop zijn waardoor de prijs stijgt. Het is dan ook van belang dat het team achter deze social tokens een governance-functie biedt bij deze tokens. Zo werken ze ook aan hun eigen marketing en zullen meer investeerders de weg vinden naar hun social tokens.

Social token Rally
Rally.com

Eigen tokenomics

Een creator kan zelf zijn eigen tokenomics samenstellen. Dit betekent dat hij zelf kan bepalen hoeveel tokens er in omloop zullen zijn wat indirect ook de prijs gaat bepalen. Het is hierbij ook belangrijk om realistisch te zijn naar de potentiële groeicurve van een social token. 

De toekomst van social tokens

Naast de financiële revolutie van crypto, kan ook de vraag gesteld worden wat de toekomst is van creators op het internet en wat dit betekent voor het ontstaan en het gebruik van social tokens. Massale adoptie heeft tijd nodig en de ontwikkeling van social tokens staat dan ook nog in de kinderschoenen. Maar als we kijken naar de mogelijkheden en vrijheden die het biedt, kan dit een oplossing zijn voor de huidige problematiek die creators ondervinden waarbij het bepalen van hun inkomsten het grootste probleem is.

Creators worden zich steeds meer bewust van de machtige positie die sociale mediaplatform hebben en voelen zich dan ook steeds meer gereguleerd wat hen belemmert. Nederlands bekendse vlogger EnzoKnol heeft maar liefst 2,62 miljoen abonnees op Youtube. Wat zou dit voor hem betekenen als zijn account offline wordt gehaald? Dan verliest Enzo zijn gehele bron van inkomsten, inclusief zijn community die hij over de jaren heen heeft opgebouwd.

Voorbeelden van social tokens

Social tokens kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Hierboven zijn we voornamelijk ingegaan op het financiële aspect van deze nieuwe token, maar deze social tokens kunnen ook gewoon als doel hebben om te investeren in hun community. Er zijn dan ook al een aantal voorbeelden, waarbij social tokens actief worden gebruikt.

Voetbalindustrie

In de sportwereld zien we dat deze social tokens winnen aan populariteit. Met name in de voetbalindustrie zien we steeds meer varianten ontstaan. Zo heeft zowel Juventus (JUV) als FC Barcelona (BAR) hun eigen fantoken. Hun doel? Een betere community bouwen en investeerders hierbij mee een governance-functie aanbieden.

Dit houdt in dat ze met hun native token mee kunnen beslissen over de toekomst van de club. Dit kan bijvoorbeeld door mee te kiezen welk nummer ze afspelen, wanneer ze een doelpunt maken, maar ook over de merchandise of in welk sporttenue ze spelen. Hierbij weegt zowel het financiële aspect, maar zeker ook het bouwen van een ijzersterke community via de blockchaintechnologie.

social token juventus
juv.fantoken.com

Rally Network (RLY)

Rally Network (RLY) is een platform dat creators in staat stelt hun eigen werk weer te monetariseren. Ze willen net dat creators zoals muzikanten en online creators die net zo afhankelijk zijn van derde partijen, weer de kans geven om hun eigen inkomsten te betalen. Via het netwerk kunnen ze hun eigen token maken om via het decentrale platform van Rally hun community op te bouwen. Hierbij hebben ze de vrijheid om dit te doen via hun eigen wensen. We zien dat de populariteit van social tokens stijgt omwille van de toenemende afhankelijkheid van online platformen, zoals Facebook en Youtube.

Conclusie

Dankzij de bewustwording van de macht en positie van centrale platformen, vinden steeds meer creators en brands de weg naar deze decentrale platformen. Sociale media zullen altijd een deel van de inkomsten opeisen, waardoor je altijd afhankelijk bent van deze derde partijen. Puur in theorie zijn bovenstaande alternatieven dan ook dé uitkomst, maar in de praktijk moeten we toch iets kritischer zijn naar de slaagkansen.

De blockchaintechnologie is nog steeds relatief nieuw en nog maar weinig mensen vinden de weg naar dergelijke platformen. Dit betekent dat, alvorens je fan token of social token, kans van slagen heeft, je al een community nodig hebt. Dan is de overstap realistisch en kan een social token op korte termijn succesvol worden. Nieuwe online creators zullen veel meer moeite hebben om hier te starten met het uitbouwen van een community.

Denk jij dat deze social tokens de nieuwste hype worden van 2021 en 2022 of misschien heb je zelf social tokens in je eigen crypto portfeuille? Laat het ons weten in onze AllesOverCrypto Facebookcommunity waar we al bijna 100.000 leden hebben! Heb je andere crypto gerelateerde vragen? Het makkelijkste is om jouw vraag in onze FAQ op te zoeken. Wat je ook kan doen, is dat je jouw vraag + AllesOverCrypto googelt. Laat vooral weten wat jouw gedachten zijn over social tokens. 

Header Image: Optimarc/Shutterstock.com

 

 

 

Ontdek Alles Over Crypto

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste inzichten in de cryptowereld.

Je bent succesvol ingeschreven!
Oeps! Er is iets fout gegaan!