Wanneer we denken aan de blockchain technologie, denken we vaak meteen aan coins die onderhevig zijn aan marktfluctuaties waarbij we stiekem hopen om veel geld te verdienen. Naast het financiële aspect, vergeten we vaak de hele achterliggende technologie en welke mogelijkheden dit met zich meebrengt. De blockchain technologie wordt inmiddels toegepast op verschillende domeinen van het alledaagse leven die zorgen voor de nodige veranderingen, zo ook in de sportindustrie. Welke impact heeft blockchain en crypto op de sportindustrie? Ontdek het in deze blog!
Image header: EFKS/Shutterstock.com
Bekijk snel
Wat is de blockchain technologie?
Om te begrijpen hoe de blockchain technologie de toekomst kan veranderen, is het uiteraard essentieel om te kijken wat deze technologie is en hoe deze eigenlijk werkt. De blockchain is een nieuwe manier voor het vastleggen van informatie, op zo een manier dat het onmogelijk is om het systeem te veranderen of zelfs te hacken.
In principe is de blockchain een digitaal grootboek van álle transacties dat gedistribueerd wordt over het hele netwerk van alle gebruikers. Het zijn deze gebruikers die alle transacties goedkeuren, door middel van Proof-of-Work (PoW). Dit grootboek is volledig gedecentraliseerd en maakt dit een nieuw en vooral transparante en veilige manier voor het opslaan en distribueren van informatie en digitale valuta. Dit houdt in dat je de blockchain technologie kan toepassing op alle facetten van het alledaagse leven, van overheidsinstanties tot in-game toepassingen maar ook de sportindustrie.
Het decentrale aspect is hierbij de kern. Er wordt niet langer gebruik gemaakt van vaak onnodige derde partijen, maar alles gebeurt in een peer-to-peer netwerk waarbij transparantie en efficiëntie heerst. Laten we kijken hoe deze technologie invloed heeft op de internationale sportindustrie.
Blockchain technologie in sport
De sportindustrie is een miljarden business die de gehele maatschappij wereldwijd beïnvloedt. Via CoinGecko zien we dat op het moment van schrijven, juni 2021 er maar liefst 38 projecten zijn in het domein van sport en e-sport.
Zonder het te enigszins te beseffen, zijn we allemaal op één of andere manier verbonden met een sport. Misschien heb je kinderen die aangesloten zijn bij een sportvereniging of sta je zelfs wel elk weekend op het veld? Sport is een breed begrip en gaat van wielrennen, voetbal, tennis tot de laatste nieuwe trends in 2021 zoals padel. Maar hoe kan de blockchain technologie de sportindustrie beïnvloeden? Laten we dit gaan benaderen met een aantal voorbeelden:
Ticketverkoop
Ben je eerder een sportfanaat die langs de zijlijn door het vuur gaat voor joúw team? Dan heb je misschien wel VIP-tickets gekocht voor een zeer belangrijke sportmatch. Het zijn dan ook vaak deze wedstrijden die in no-time uitverkocht raken en waarna er tal van valse tickets circuleren voor veel te hoge prijzen. Een ander terugkerend probleem is dat bepaalde personen tickets opkopen en deze nadien doorverkopen tegen een flinke winstmarge.
Namaak en fraude zijn vaak grote problemen in de ticketindustrie. Door de implementatie van de blockchain technologie, wordt al deze informatie bij de verkoop vastgelegd op de blockchain. Dit betekent dat bij aankoop van een ticket de persoonsgegevens worden gekoppeld aan een (digitaal) ticket. Hierdoor is het steeds duidelijk en transparant wie de rechtmatige eigenaar is van een ticket.
Door deze tickets te tokenizen als een non-fungible token (NFT) is élk ticket uniek op de blockchain en kan deze niet nagemaakt worden en is de rechtmatige eigenaar hier altijd van bekend. Door het gebruik van slimme contracten kan een ticketsysteem er ook voor kiezen om een x-aantal tickets aan éénzelfde persoon te verkopen. Zo is het niet mogelijk dat een persoon een groot aantal tickets opkoopt en nadien doorverkoopt tegen woekerprijzen.
Fan management
Het fan management krijgt een volledig nieuwe dimensie door het gebruik van blockchain en crypto in de sportindustrie. Leef jij voor een bepaalde club en zou je niets liever willen dan meer betrokken te zijn bij een club? Het kan, dankzij de blockchain technologie!
Eén van de koplopers hierbij is Chiliz (CHZ), dit is een cryptoproject die fans meer wil binden met hun favoriete club. Door te investeren in Chiliz, krijg je governance-functie en mee inspraak bij beslissingen die gemaakt worden bij je favoriete club. Zo kan je bijvoorbeeld mee stemmen welk lied wordt afgespeeld bij het maken van een doelpunt of kan je zelfs mee kiezen in welke outfit je favoriete club gaat spelen volgend seizoen. Daarnaast heb je tal van andere voordelen, zoals toegang tot een pre-sale voor VIP-tickets en dergelijke.
Chiliz is momenteel vooral actief in de voetbalindustrie, maar deze technologie kan gebruikt worden voor eender welke club, in eender welk segment van de sportindustrie.
NFT-merchandise
Merchandise is nog steeds een groot onderdeel van de sportindustrie. En wat is er mooier dan een gesigneerd shirt te hebben van je favoriete speler? Maar wat als je deze online tegenkomt? Je weet tenslotte nooit of dit écht het shirt is van je favoriete speler of dit gewoon een replica is van het origineel. Dankzij de blockchain technologie kunnen dergelijke assets digitaal worden opgeslagen als een unieke token. Deze kennen we als NFT.
Deze wordt vastgelegd op de blockchain en gaat gepaard met een certificaat die steeds refereert naar de rechtmatige eigenaar. Zo kan je steeds op de blockchain nagaan wie de vorige eigenaren waren en voor welke prijs deze werd aankocht of verkocht. Via deze transparantie weet je steeds of er geen fraude heeft plaatsgevonden.
Passief inkomsten
Sporters kunnen via bovenstaande manier ook een passief inkomen genereren bovenop hun meestal royaal salaris. Zo kan de spelers door middel van smart contracts bepalen dat bij elke verkoop van deze NFT, hij een bepaald percentage ontvangt. Ondanks dat het maar een relatief klein percentage is, worden deze unieke items voor vaak hoge bedragen gekocht omdat ze een collectors items zijn.
Doping
Wist je dat Russische atleten niet mogen deelnemen aan de Olympische Spelen tot 2022? Na een schandaal dat de sportindustrie al jaren in de ban houdt, werd geconcludeerd dat in 2014 dopingpraktijken werden georganiseerd voor Russische atleten tijdens de Winterspelen in Sotsji.
Eén van de eigenschappen van de blockchain technologie is dat alles transparant en gedecentraliseerd is. Concreet betekent dit, dat informatie niet gemanipuleerd en gevalideerd moet worden door het netwerk. Deze georganiseerde praktijken zouden onmogelijk zijn als de blockchain technologie van toepassing is. Alle atleten zouden op een gelijkwaardige manier getest moeten worden, waarbij alle informatie wordt opgeslagen op de blockchain en dus ook verder niet gemanipuleerd kunnen worden.
Rechten
Een groot voordeel voor het gebruik van bockchain en crypto is het vastleggen van de rechten. Denk maar aan het uitzenden van bepaalde wedstrijden, maar ook rechten betreffend een sponsorship met een groot merk, noem maar op! Dit zijn contracten die vaak gepaard gaan met astronomische bedragen om deze rechten vast te leggen.
Tegenwoordig is alle informatie online beschikbaar en worden niet alle rechten nageleefd. Denk zo aan betaalde streamingsdiensten die exclusieve rechten hebben om bepaalde wedstrijden te broadcasten. Het gebeurt in de praktijk dat deze content overgenomen wordt en deze onrechtmatig verdeeld worden. Dit is ook van toepassing voor rechten op afbeeldingen van atleten en/of teams.
Hierbij kan de blockchain alle content vastleggen op de blockchain en hierbij de rechthebbenden ten alle tijden voorzien van de juiste rechten. Zo kan er nooit content verspreid worden waarvan je niet de eigenaar bent. Authenticatie van gebruikers online kan hiermee vereenvoudigd worden waarbij de tussenkomst van derde partijen niet meer nodig is.
Salarissen in crypto
Iedereen krijgt zijn of haar salaris betaald in de valuta die we kennen als het nationaal betaalmiddel, of dit nu de euro of de dollar is. Maar het is helemaal nog niet zo een gek idee om salarissen en/of premies van atleten uit te betalen in cryptomunten. Eind 2020 was Russel Okung de eerste Amerikaanse voetbalspeler die een deel van zijn salaris in Bitcoin uitbetaald kreeg.
Steeds meer bedrijven bieden de mogelijkheid aan om hun personeel uit te betalen in Bitcoin. Zo heeft Domino’s Pizza bevestigd dat personeel van 16 vestigingen ervoor kunnen kiezen om een deel van hun salaris te laten uitbetalen in Bitcoin. Daarnaast kunnen topatleten ook door middel van smart contracts een bepaald percentage van premies eisen die automatisch worden uitgekeerd. Het voordeel is hier wederom openheid en transparantie en dat niemand bepaalde premies kan achterhouden.
Naarmate Bitcoin en andere currency’s breder geaccepteerd worden als een effectief betaalmiddel, zullen hier ook meer mogelijkheden zijn en wie weet wordt het een evidentie dat salarissen al dan niet deels worden uitbetaald in crypto.
Conclusie
We zien steeds meer toepassingen van de blockchain technologie in het alledaagse leven. Grote institutionele bedrijven, maar ook internationale sportclubs zien toekomst in deze nieuwe technologie. Dankzij projecten als Chiliz (CHZ) worden deze mogelijkheden al toegepast in de praktijk, wat de implementatie tastbaar maakt en zo voor veel andere sportorganisaties een voorbeeld is.
Voor een volledige integratie van de blockchain technologie in de samenleving zal voldoende tijd nodig zijn die gepaard zal gaan met experimenteren en vallen en opstaan. Maar we zien steeds meer interesse en succesvolle verhalen, zo ook in de sportindustrie.
Ben jij een sporter en/of heb jij reeds geïnvesteerd in sportgerelateerde projecten op de blockchain? Laat het ons weten in onze AllesOverCrypto Facebook en laten we samen ontdekken hoe de sportindustrie zal veranderen dankzij blockchain en crypto!