Mithril (MITH) - Revolutie voor Social Media

Mithril (MITH) - Revolutie voor Social Media

Snel €10 verdienen?

  1. Maak een account aan
  2. Stort 10 euro
  3. Je ontvangt direct €10 extra!
Start direct bij
Bitvavo

Mithril coin (MITH) wil ervoor zorgen dat social media volledig in handen komt van de gebruikers. Het internet had er ooit voor moeten zorgen dat iedereen zijn/haar content kon delen en hier beloond voor zou worden. Grote bedrijven als Facebook en Google hebben dit echter volledig naar zich toe getrokken. Dankzij Mithril kunnen we nu wel beloond worden voor alle content die we maken, hoe groot of klein je als gebruiker ook bent. Lees in deze uitleg hoe je vandaag nog hier gebruik van kan maken. 

Bekijk snel

Wat is Mithril (MITH)?

Kort samengevat is Mithril een decentraal socialmedia-platform dat alle gebruikers beloont voor het maken van content. Socialmediakanalen zoals we die nu kennen (Facebook, Instagram) profiteren enorm van de content die wij als gebruikers creëren. De gebruikers doen in feite al het werk en het centrale platform trekt hier voordeel uit. Uiteraard is het ook mogelijk om te adverteren als influencer, maar uiteindelijk zijn er miljarden kleinere gebruikers zoals jij en ik die waarde toevoegen aan het sociale netwerk en hier niks voor terugzien. Hiervoor is Mithril in het leven geroepen. Op deze manier is er niet één centrale entiteit die profiteert van alle anderen en wordt het voor iedereen mogelijk om beloond te worden voor zijn/haar bijdrage aan het sociale netwerk.

Op naar decentrale social media

Het doel van Mithril is om het grootste en meest geoptimaliseerde decentrale sociale netwerk te bouwen op basis van blockchain. Om dit te kunnen bereiken hebben ze als belangrijkste doel om te kunnen integreren met de grootste socialmedia-platformen van dit moment. Dit is een enorm ambitieus doel, maar zeker niet onmogelijk doordat de founder, Jeffrey Huang, een grote naam heeft opgebouwd in Azië. Voordat we verder ingaan op Huang (zie team), zullen we nog wat dieper ingaan op hoe hij het voor elkaar wil krijgen dat iedereen eerlijk voor zijn/haar content betaald krijgt op het Mithril-netwerk. Hiervoor heeft Mithril "social mining" in het leven geroepen. 

Social mining

Social mining is een volledig nieuw concept geïntroduceerd door Mithril zelf. In een simpel plaatje met een moeilijk uitziende formule ziet het er als volgt uit:

Mithril (MITH) introduceert social mining

 

In totaal zullen de komende jaren nog 350 miljoen MITH (de token van Mithril) gemined worden. Al deze tokens worden verdeeld over de gebruikers van het netwerk. De uitgave van deze tokens is zodanig ingericht dat early adopters meer beloond worden dan mensen die zich later bij het sociale netwerk aansluiten. Dit is ook logisch, omdat early adopters het risico lopen dat het platform helemaal niet van de grond komt. De hoeveelheid tokens die je ontvangt als gebruiker hangt af van de volgende factoren:

  • Het aantal keren dat je content is bekeken
  • Het aantal likes dat je content heeft ontvangen
  • De totale hoeveelheid tijd dat mensen naar je content hebben gekeken
  • Het "gewicht" dat aan een like of view hangt

Voorbeeld social mining

Een voorbeeld kan duidelijk maken hoe dit dan in zijn werk gaat. Stel het Mithril-netwerk bestaat uit drie gebruikers: Bob , Alice en Carol. Ze zijn alle drie nieuwe gebruikers. In de afgelopen week heeft Alice vier verhalen gepubliceerd die in totaal 400 keer bekeken zijn maar nooit geliket. Bob publiceerde vijf verhalen die 200 keer bekeken zijn en deze zijn in totaal 80 keer geliket. Carol heeft deze week eigenlijk alleen maar rondgeneusd en niks toegevoegd aan het netwerk. Momenteel staat het gewicht bij Mithril voor views op 1 en voor een like op 5. Als we dan de formule uit bovenstaand plaatje gebruiken zal Alice 400 "ore" (400 * 1) hebben gemined, Bob 600 (200 * 1 + 80 * 5) en Carol niks. Ervan uitgaande dat er 10.000 MITH vrijkomt die week, dan gaat hiervan 6000 ((600/1000)*10.000) naar Bob en 4000 ((400/1000)*10.000) naar Alice. In plaats van dat Mithril dus maximaal profiteert van de content van Alice en Bob, zijn het de twee zelf die nu beloond worden. Dit is een veel eerlijkere manier van social media dan we gewend zijn en er is zelfs al een app die op basis van deze economie draait: LIT .

Mithril (MITH) visuele weergave van het ecosysteem

Mithrill's dApp: LIT

Lit draait momenteel nog in de bèta-versie. Het is ontworpen voor gebruikers die vooral fan zijn van zowel social media als crypto (grote kans dat jij als lezer van dit artikel tot exact deze doelgroep behoort). Het heeft alles wat bestaande socialmedia-platformen ook hebben. Je kan nieuwe vrienden ontdekken, verhalen ontwerpen voor 24 uur en berichten naar elkaar schrijven. Ook heeft het allerlei extra functies waardoor je jouw foto's, net als bij Instagram en Snapchat, nog extra op kan fleuren. Het grote doel van Mithril is dat LIT zo snel mogelijk naadloos integreert met alle grote andere sociale platformen als Facebook, Twitter, Snapchat, WeChat en Instagram. 

Afbeelding hoe LIT er ongeveer uit ziet

De Token van Mithril: MITH

Zoals gezegd kan je MITH verdienen met het maken van content dat in de smaak valt bij je volgers, maar het is ook belangrijk om te weten waarom je de token zou willen hebben, anders heb je weinig reden om daadwerkelijk iets te willen verdienen. Gelukkig zijn er veel redenen waarom je de token zou willen hebben. Je kan MITH op het Mithril-platform uitgeven aan de volgende dingen:

  • Dating services
  • Premiumcontent-kanalen
  • Livestream-applicaties 

Bovendien is het team hard bezig om acceptatie van MITH mogelijk te maken voor midden- en kleinbedrijven in Azië. Dit noemen ze het Mithril Merchant Network. Als Mithril een van de grootste sociale kanalen wordt, gaan ze er vanuit dat bedrijven er absoluut voor open zullen staan om meer naamsbekendheid te krijgen door het accepteren van de munt. Een bedrijf die hier al deel van uitmaakt is INST.RECYCLE, een kledingbedrijf dat veel samenwerkt met Aziatische beroemdheden. 

Token Verspreiding en soort

MITH is gebaseerd op Ethereum en daarmee een ERC20-token. Uiteindelijk wil het team wel overgaan op hun eigen blockchain. Wat opvalt is dat het (developer) team maar 5% van de tokens in bezit heeft. Dit laat zien dat ze het concept van decentraal zeer serieus nemen. De verspreiding van de tokens is als volgt:

  • 35% voor social mining
  • 30% voor de tokenhandel
  • 20% naar de ontwikkeling van de gemeenschap
  • 5% naar reserves, early backers, het team en adviseurs
De token verspreiding van MITH, de token van Mithril
Kenmerken
Token symbool MITH
Totaal aantal tokens 1.000.000.000
Aantal tokens in omloop 306.417.022
Token type ERC-20 (gebaseerd op het Ethereum-protocol)

Team, adviseurs en partners

Zoals eerder genoemd, is de meest opvallende naam in het team van Mithril die van de founder, Jeffrey Huang. De web-ondernemer is de grote man achter "17 Media", de nummer 1 live-streaming app van Azië. Doordat dit bedrijf zo'n grote impact heeft op Azië, is het niet ondenkbaar dat hij dit zal inzetten om Mithril daar op de kaart te zetten. De belangrijkste namen binnen het team kan je hieronder vinden. De rest van het team is te vinden op pagina 20 van hun whitepaper.

Naam Functie Ervaring
Jeffrey Huang Founder CEO van 17 Media
Wilson Huang Crypto-onderzoeker / Developer Wilson Huang heeft 4+ jaar ervaring als crypto-onderzoeker op het gebied van blockchain en consensus mechanisme algoritmes. Daarnaast is hij co-founder van Hackoin.
Roy Lin Product Manager Lin heeft 4+ jaar ervaring in product development en 2+ jaar ervaring op het gebied van crypto-onderzoek. 

Adviseurs en partners

De adviseurs en partners achter Mithril zijn indrukwekkend. Ze hebben topmensen van bedrijven als Pantera Capital, Maicoin & AMIS, Sora Ventures en Qtum achter zich staan. Hieronder kan je de belangrijkste namen vinden.

Naam Functie
Paul Veradittakit Partner Pantera Capital
Alex Liu CEO Maicoin & AMIS
Jason fang Managing Partner Sora Ventures
Stella Kung Hoofd PR en Marketing Qtum Foundation

Roadmap

De roadmap van Mithril is zoals gezegd erg ambitieus. Vooral dat ze zo snel mogelijk naadloos willen integreren met de grootste platformen als Facebook en WeChat is een groot doel. Dit laat zien dat ze niet zomaar een startupje zijn die iets wil uitproberen, ze zijn erg serieus in het groeien van hun project.

  •  

     2017 Q4

    • Ontstaan Mithril
    • Ontwikkeling LIT
  •  

    2018 Q1

    • Privé handelsplatform
    • LIT (Alpha & Beta)
  •  

    2018 Q2

    • Lit release
    • Mithril wallet ontwikkeling
  •  

    2018 Q3

    • Mithril Wallet (Alpha & Beta)
    • Mithril Shift development
  •  

    2018 Q4

    • Mithril Wallet release
    • Mithril Shift (Alpha & Beta)
    • Mithril Vault ontwikkeling
  •  

    2019 Q1

    • Mithril Vault release
    • Mithril Vault (Alpha & Beta)
    • Mithril Blockchain ontwikkeling
  •  

     2019 Q2

    • Mithril Vault release
    • Mithril Blockchain (Alpha & Beta)

Populariteit en gemeenschap

Opvallend is dat Mithril alleen "westerse" socialmedia-kanalen op hun website laat zien en geen Aziatische. De kans bestaat dat hun Aziatische gemeenschap vele malen groter is dan die hier in Europa en Amerika. Ook valt het op dat ze actief zijn op het platform van hun grootste concurrent Steemit.

Kritiek

Het grootste risico voor Mithril is dat ze een markt aanboren waar al enorme spelers als Facebook, WeChat en Snapchat rondlopen. Bovendien is op het gebied van blockchain ook Steemit al een redelijke grote speler en ook dit project heeft een mooi en goed concept. Het is dus nog maar de vraag of Mithril het gaat redden om als winnaar uit de bus te komen in de strijd tegen deze grootmachten.

Conclusie

Het concept van Mithril is mooi en ambitieus. Het internet had ooit zo moeten worden als Mithril nu voor ogen heeft. Helaas is het tegenovergestelde waar gebleken. Vooral grootmachten als Facebook en Google profiteren enorm van de content die wij als gebruikers op het internet zetten. De manier waarop Mithril dit op het gebied van social media wil tegengaan kan alleen maar toegejuicht worden en we zijn dan ook erg benieuwd tot wat voor resultaat dit zal leiden. Wel zal het voor Mithril nog een hele kluif worden om de concurrentie te winnen van Facebook en WeChat. Gelukkig hebben ze met Huang een leider die in Azië van een wijdverspreide bekendheid geniet en al veel ervaring heeft in het opzetten van een social-mediaplatform. Daarbij hebben ze al grote partners achter zich staan, dus ze hebben in ieder geval het materiaal om strijd aan te gaan. Wij hopen (en denken stiekem) dat ze succesvol uit deze strijd zullen komen.

 

Ontdek Alles Over Crypto

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste inzichten in de cryptowereld.

Je bent succesvol ingeschreven!
Oeps! Er is iets fout gegaan!