NFTs
3/1/22

Wat betekenen NFT's voor de muziekindustrie?

Wat betekenen NFT's voor de muziekindustrie?

€600 terugkrijgen?

  1. Vraag een gratis Bybit Card aan
  2. Stort €100 en ontvang direct €10
  3. Betaal met je Bybit Card en ontvang 10% cashback tot wel €600!
Start direct bij
Bybit logo
Bybit Card

Nu we steeds vaker over NFTs horen, zelfs in het nationale nieuws, is de interesse wel globaal gewekt. Wat zijn NFTs en waarom zijn deze zo populair? Het is vooral de technologie erachter die een hele nieuwe wereld opent. Vaak denken we enkel aan digitale kunst, die voor recordbedragen wordt verkocht, maar deze non-fungible tokens zijn veel meer dan dat.

Het is al langer bekend dat muzikanten het vaker moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Zeker startende en/of lokale muzikanten vinden het lastig om voldoende inkomsten over te houden, nadat een deel van hun omzet gaat naar derde partijen, zoals producer, streamingsdiensten, platenlabels en dergelijke. Resultaat? Deze centrale organisaties verdienen geld op kap van de hardwerkende muzikant.

Dankzij de komst van NFTs en de blockchaintechnologie kunnen muzikanten op een geheel nieuwe manier hun eigen muziek weer monetariseren en hun community opbouwen. Ontdek in deze blog wat NFTs betekenen voor de muziekindustrie.

Bekijk snel

In onderstaande video zie je alvast een introductie over hoe NFTs de muziekindustrie kunnen beïnvloeden.

Wat is een NFT?

Een NFT is non-fungible token, een uniek token dat is vastgelegd op de blockchain. Denk hierbij aan allerlei digitale assets. Hoewel we de meeste NFTs kennen als digitale kunst, zijn NFTs veel meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan de laatste nieuwe ontwikkelingen van de metaverse, wat een afspiegeling wordt van de realiteit waarbij vrijwel elk object een NFT is, maar hier houdt het niet op:

Soorten NFTs muziekindustrie

Maar dus ook NFTs die betrekking hebben op de muziekindustrie. Het mooie aan deze ontwikkeling is dat werkelijk alles beschouwd kan worden als een NFT, als het is vastgelegd op de blockchain en dus non-fungible is. Dit laatste geeft je een eigendomscertificaat, waardoor je de rechtmatige én overigens enige eigenaar bent van die NFT. Maar ook in de muziekindustrie kunnen deze NFTs zeer divers zijn:

  • Track
  • Album
  • Songteksten
  • Videobeelden van een concert
  • Illustraties van albums
  • Merchandise

Huidige muzieklandschap

Alvorens we kunnen begrijpen hoe NFTs de muziekindustrie fundamenteel kunnen veranderen, moeten we even stilstaan bij de huidige situatie. Er was een tijd dat muzikanten voldoende geld verdienden door de verkoop van hun CD’s. Voor de jonge lezer is dit haast niet voor te stellen, maar vroeger gingen we naar een muziekwinkel om CD’s te kopen van onze favoriete artiest. Van deze verkoop kregen artiesten hun aandeel. Desondanks werden alle betrokken partijen hier ook flink voor vergoed.

Er wordt gezegd dat de gebruikelijke verdeling 50-50 is. Slechts 50% van alle inkomsten gaan dus naar de artiest en het overige aandeel wordt verdeeld tussen alle betrokken partijen. Grote namen zoals The Rolling Stones of Ed Sheeran verdienen dus zelfs maar 50% van alle sales. Bijzonder, niet?

Sinds de komst van Youtube en Spotify kreeg deze inkomstenstroom een geheel andere wending. CD’s werden vervangen door digitale tracks die in no-time gedownload én afgespeeld konden worden, waar dan ook. Via één druk op de downloadknop had jij unlimited toegang tot jouw favoriete artiest, waar dan ook. Maar wat betekent dit voor de uitvoerende artiest? In het geval van streamingdiensten, krijgen artiesten nog minder dan deze 50-50 verdeling.

NFT muziek
Vector Point Studio/Shutterstock.com

NFTs in de muziekindustrie

Het eigendomsbewijs van NFTs wordt vastgelegd op de blockchain. Kenmerkend aan deze technologie is dat het alle, vaak onnodige, tussenpartijen wil vermijden. Dit betekent dat muzikanten rechtstreeks hun eigen muziek kunnen verkopen aan hun fans. Daarnaast kunnen ze verschillende extra voordelen toevoegen aan bepaalde NFTs, zodat dit veel meer wordt dan een muzikale NFT.

Democratisering muziekindustrie

Artiesten konden tot op heden enkel hun muziek uitbrengen onder grote labels, zoals Sony. Zij besliste of jouw muziek goed genoeg was en of ze bereid waren deze uit te brengen. Dit betekent dat een externe partij wederom de keuze heeft wat er met jouw muziek ging gebeuren. Inmiddels kunnen muzikanten zelf muziek uitbrengen via de streamingdiensten, maar hierbij is hun verdienmodel nog slechter.

We zien een zogenaamde ‘trend naar de democratisering van de entertainmentindustrie’. Muzikanten willen niet langer afhankelijk zijn van grote platenlabels en gaan rechtstreeks in contact hun fans en community die hun succes bepaalt. Momenteel verdienen ze nog dankzij deze diensten, maar ook zij hebben het beslissingsrecht over hun inkomsten. Wanneer Youtube beslist om een kanaal, om wat voor reden dan ook, offline te halen, is deze artiest niet langer in staat om inkomsten te genereren via dit kanaal. Dit is ook van toepassing bij Spotify.

Het feit dat andere partijen zeggenschap en beslissingsrecht hebben over de inkomsten van artiesten is voor vele onbegrijpelijk. Net daarom willen artiesten het heft in eigen handen nemen en zélf de verantwoording krijgen en zo ook hun inkomstenstroom bepalen.

Inkomstenstroom

Niet alleen de uitvoerende artiest verdient in het traditioneel verdienmodel, maar de royalties worden ook verdeeld onder alle betrokken partijen. Denk hierbij aan songwriters, componisten, platenlabels, marketing etc. Kortom: de artiest krijgt hier maar een klein aandeel.

Populaire streamingdiensten, zoals Youtube en Spotify, hebben een immens groot aandeel in de ontwikkeling van de muziekindustrie. We kunnen deze diensten overal ter wereld gebruiken en het aanbod is ongekend, van de lokale muzikant tot de grootste popsterren ter wereld. Wist je bijvoorbeeld dat iedere 3 seconden een nieuw nummer wordt toegevoegd op Spotify?

NFT muziekindustrie
Ormalternative/Shutterstock.com

Maar wat is het effect van deze diensten op artiesten? Volgens freeyourmusic verdient een artiest per stream op Spotify 0.00437 dollar, dit betekent dat je ongeveer 250 streams nodig hebt om één dollar te verdienen. Even een snelle rekensom: om een karig maandsalaris van 1500 dollar te verdienen als muzikant, heb je dus 375.000 streams nodig. Waarom? Omdat streamingdiensten onnodig veel geld verdienen, ten koste van de muzikanten.

Door hun muziek te verkopen als NFTs, verkopen ze deze rechtstreeks aan hun community en fans waardoor alle inkomsten rechtstreeks voor hen zijn. Zo krijgen ze alle credits die ze verdienen en kunnen hun eigen werk volledig monetariseren. Met tal van andere voordelen.

Merchandise

CEEK heeft een aantal dagen geleden, begin januari 2022 een eerste H&M conceptstore gelanceerd in de metaverse. Nadat Dolce & Gabanna vorig jaar al pronkte met hun digitale wearables, die over een miljoen waard zijn, worden goedkopere merken en modehuizen ook toegevoegd aan de metaverse.

Een bron van inkomsten voor muzikanten is uiteraard de mechandise. Na afloop van concerten kunnen fans hier hun favoriete shirt of trui kopen om aan de wereld te tonen dat zij fan zijn. Met de ontwikkeling van de metaverse is dit ook mogelijk. Muzikanten kunnen hun eigen NFT-collectie maken als merchandise om deze ook te verkopen aan de community. Zo zijn de mogelijkheden van NFTs in de muziekindustrie eindeloos!

Het belang van een community

Een muzikant kan alleen maar leven van zijn muziek als hij een community heeft opgebouwd. Een community van fans die bereid zijn te investeren in de aankoop van CD’s, LP’s, albums en dergelijke. Maar de manier waarop deze community is opgebouwd, verandert ook. Er zijn verschillende dApps (decentrale applicaties) die fungeren als community platform waar muzikanten rechtstreeks een community kunnen opbouwen met hun fans. Rally is bijvoorbeeld zo een populair platform. Zij gaan zelfs nog verder en laten muzikanten hun eigen token creëren. In deze blog beperken we ons tot enkel NFTs.

Een muzikant kan ervoor kiezen om extra voordelen toe te voegen aan een NFT. We hebben dit eerder gezien bij de NFT-collectie van GaryVee, maar ook muzikanten hebben deze mogelijkheid. Zo kunnen ze een limited edition album lanceren als NFT die je toegang geeft tot een presale voor hun volgend concert, of een korting op een meet & greet of exclusieve behind-the-scene beelden. Artiesten hebben dit volledig zelf in de hand en hebben hierdoor ook meer artistieke vrijheid.

Een andere toepassing die NFT kan realiseren in de muziekindustrie is het geven van inspraak. Fans zouden dankzij deze NFTs bijvoorbeeld mee kunnen kiezen over de illustratie van de coverhoes, over de merchandise, over de volgorde van de songs die gespeeld worden op verschillende concerten. Noem maar op, de mogelijkheden zijn eindeloos. We zien vaak dat dergelijke NFTs ze recht geeft op toegang tot een Discord-kanaal waar dergelijke punten worden besproken. Het rechtstreekse contact met de muzikant is hier aanwezig, wat voor vele al een reden is om dergelijke NFT aan te kopen.

NFT cheering crowd
Voar CC/Shutterstock.com

Collectorsitems

Uiteraard kunnen deze NFTs ook verkocht worden puur als collectorsitem. Denk hierbij aan limited edition uitgave van bepaalde tracks of albums. Fans doen er werkelijk alles aan om dichtbij hun favoriete artiest te komen en zullen dan ook investeren in collectorsitems. De prijs die wordt wederom bepaald door de artiest zelf. Als dit rechtstreeks van de artiest komt, en niet van een platenlabel of distributieplatform, is dit meer waard voor de fan. Dit zal zorgen voor een nog betere verbintenis tussen artiest en fan.

Voorbeelden

Wat voor velen nog als toekomstmuziek klinkt, is voor andere artiesten al realiteit. Verschillende artiesten hebben al serieus wat geld verdiend dankzij NFTs. De Canadese muzikante Grimes, en inmiddels ex-partner van Elon Musk, verdiende maar liefst 5.8 miljoen dollar in slechts 20 minuten. Maar de vreemde eend in de bijt Post Malone verkocht geen muziek, maar wel een NFT waarmee de koper een potje beerpong tegen hem kon spelen. Je kan het zo gek niet bedenken. Laten we een aantal artiesten onder de loep nemen.

Kings of Leon

Begin maart van 2020 was de band Kings of Leon één van de eerste die hun muziek verkocht als NFT. Het album “When You See Yourself” werd uitgebracht als een NFT. Er werd ook bijkomend een vinyl verkocht in beperkte oplage. Het album werd verkocht voor 50 dollar het stuk, waarbij eigenaren automatisch deelnamen aan een bepaalde loterij. Met deze loterij konden ze onder andere VIP-tickets winnen, unieke digitale kunst en zelfs lifetime concert passes. Met deze release heeft de band maar liefst 820 Ethereum opgehaald, wat op dat moment gelijkstond aan 1,45 miljoen dollar.

Kings of Leon NFT

Don Diablo

De Nederlandse Dj Don Diablo heeft in 2021 ook flink verdiend aan de technologie van NFTs. Hij besloot een dj-set op te nemen genaamd Destination Hexagonia die hij beschikbaar stelde. Het doel van zijn concert was een live set te creëren met science-fiction invloeden wat de hele set een futuristisch kunstwerk maakt. Het winnende bod was maar liefst 600 Ethereum, een mooie 1,26 miljoen dollar.

Verdigris Ensemble

Wie dacht dat alleen vooruitsturende hip-hop artiesten gebruik gingen maken van NFT zit er volledig naast. Verdigris Ensemble is een klassiek koorgezelschap dat het lied ‘Betty Notebook’ inzong. Het digitale lied werd gelist via Async Art en werd verkocht voor 56,46 Ethereum, omgerekend 375.000 dollar.

Conclusie

Artiesten en muzikanten krijgen steeds minder verdiensten voor hun eigen werk. Een groot deel van hun inkomsten wordt verdeeld onder externe partijen wat uiteraard nadelig is voor de muzikant zelf. Daarom is er veel vraag naar een nieuw verdienmodel en democratisering van de muziek- en entertainmentindustrie.

Afgelopen periode zien we ook dat naast NFTs, social tokens explosief toenemen omdat steeds meer muzikanten en artiesten deze decentrale platformen gebruiken om verbintenis aan te gaan met hun community en op deze manier hun muziek in de vorm van NFTs te verkopen. Dit nieuw verdienmodel kan zorgen voor een radicale verandering in de manier waarop muziek wordt gemaakt, maar vooral ook in de manier waarop muzikanten hun muziek verkopen en financieren.

Artiesten en muzikanten kunnen, dankzij de blockchaintechnologie, volledig autonoom te werk gaan zonder bepaling en beslissingsrecht van grote platenlabels. Ze hebben zelf de artistieke vrijheid en onafhankelijkheid om op hun manier muziek uit te brengen en alsook dus hun eigen muziek te gaan monetariseren. Hierdoor kunnen zowel kleinere muzikanten die anders geen schijn van kans maken, ook eindelijk inkomsten genereren. Maar ook grotere muzikanten kunnen hun inkomsten serieus opschalen, dankzij het gebruik en de toepassing van NFTs in de muziekindustrie.

Heb jij nog vragen over NFTs en hoe deze invloed hebben op de muziekindustrie? Vraag het in onze AllesOverCrypto Facebookgroep waar we inmiddels met meer dan 100.000 leden zijn! Het antwoord op een vraag over crypto vind je ook makkelijk bij onze FAQs. Verder kun je ook veel informatie vinden door je vraag + AllesOverCrypto te googelen.

Header image: Ormalternative/Shutterstock.com

Ontdek Alles Over Crypto

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste inzichten in de cryptowereld.

Je bent succesvol ingeschreven!
Oeps! Er is iets fout gegaan!