ReddCoin (RDD) is een van de weinige cryptocurrency’s die daadwerkelijk gebruikt wordt. Gebruikers zijn vol lof erover, omdat het voor hen een probleem oplost dat andere bedrijven nog niet is gelukt. Heb je weleens een blog gelezen of een vlog gezien die je zó goed vond dat je eigenlijk meerdere likes wilde geven? Of dat je de maker van de content op een andere manier wilt belonen dan met alleen een simpele “like” of opmerking? Met ReddCoin kan dit doordat ze je de mogelijkheid bieden om fooi te geven aan de makers van jouw favoriete content. Lees in dit artikel hoe ReddCoin hierin denkt te slagen en hoe ze ernaar streven om hét fooiplatform te worden voor alle grote social media, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarnaast leggen we je uit hoe je Reddcoin kan kopen en via deze link kan je de koers bekijken.
Navigatie
- Wat is ReddCoin?
- Het team
- Proof of Stake Velocity
- Social wallet
- Kritiek
- Conclusie
- Hoe koop ik ReddCoin?
Wat is ReddCoin?
Wat ReddCoin is, kan in één zin samengevat worden: ReddCoin is een decentraal social tipping platform (sociaal fooiplatform), waarbij gebruikers van bijvoorbeeld Facebook, Twitter, YouTube en Twitch gemakkelijk fooi kunnen geven aan hun favoriete blogger of vlogger. Het belangrijkste doel van ReddCoin is om het geven en krijgen van deze fooi zo makkelijk, snel en efficiënt mogelijk te maken. Een van de beste kenmerken hiervan is dat het volledig gratis is om fooi te geven. Dit komt doordat ReddCoin gebruikmaakt van Proof of Stake Velocity (PoSV) in plaats van Proof of Work. Daarnaast heeft ReddCoin een bijzondere wallet ontwikkeld die wij nog niet eerder hebben gezien bij andere cryptocurrency’s. ReddCoin hoopt met deze features ervoor te zorgen dat bloggers en vloggers, dankzij de mogelijkheid van een fooi, een extra drijfveer hebben om goede content te produceren. Hierdoor kan er een sprong gemaakt worden in het niveau van content dat op het internet beschikbaar is. Hieronder kan je een (Engelstalig) filmpje (2:05) bekijken dat een kort overzicht geeft over de cryptocurrency.
Overzicht van de kenmerken van ReddCoin:
- Het is bedoeld als social tipping platform
- Het heeft geen transactiekosten (!)
- Microbetalingen zijn mogelijk
- Enige cryptocurrency die gericht is op socialmediaplatformen als Twitter en Facebook
- PoSV in plaats van PoW
- Minting in plaats van Mining
- Social wallet
- Redd ID
Het team
Het team van ReddCoin bestaat uit negen personen, waarvan twee uit ons prachtige kikkerlandje komen. Een daarvan is de core developer en gaat door het leven onder de naam Leonard Simonse. De andere Nederlander, Thomas van Engelen, is verantwoordelijk voor de marketing. De lead developer en founder van ReddCoin is John Nash. Nash heeft voor ReddCoin ervaring opgedaan als programmeur in de talen C++, Python en Perl. Toen hij in 2010 Bitcoin en blockchaintechnologie ontdekte, was hij meteen verkocht. Sinds die dag is hij geobsedeerd door de technologie en dit leidde in 2013 ertoe dat hij zich over Reddcoin ging ontfermen. Nash heeft dus al ruim zeven jaar (!) ervaring in blockchaintechnologie. Verder bestaat het team uit een “tipbot-specialist”, designer, adviseur/moderator, marketeer, social-media-expert en pro-scrumspecialist/agile coach.
Proof of Stake Velocity (PoSV)
Het team achter ReddCoin heeft zijn eigen algoritme ontwikkeld, omdat ze van mening zijn dat zowel Proof of Work (PoW) als Proof of Stake (PoS) niet ideaal zijn voor ReddCoin. In de begindagen werd er nog wel gebruikgemaakt van PoS, maar na verloop van tijd bleken hier toch te veel nadelen aan te zitten. Heel kort door de bocht is PoS een manier om de blockchain beveiligd te houden. Dit gebeurt dankzij gebruikers die hun cryptowallet online draaiende houden. Als zij hun wallet online houden, checkt hun computer automatisch of de transacties die op het netwerk gedaan worden geen valse transacties zijn. Hiervoor worden de gebruikers beloond met, in dit geval, ReddCoins. Hoe meer ReddCoins een gebruiker heeft, hoe groter deze beloning zal zijn. Voor een meer uitgebreide uitleg is dit artikel over PoW en PoS een aanrader.
Het grootste probleem van PoS is dat gebruikers offline ook cryptocurrency’s kunnen verdienen aan het opslaan van de cryptomunten. Hun wallet hoeft dus niet actief bij te dragen aan het beveiligen van het netwerk. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een paar maanden hun wallet offline houden, ondertussen geen enkele transactie checken, maar wel hun beloning ophalen als ze na die paar maanden hun wallet voor een paar minuutjes online zetten. Dit zorgt ervoor dat de veiligheid niet optimaal is. ReddCoin wil met PoSV gebruikers een drijfveer geven om hun wallet fulltime online te houden en zo het netwerk maximaal te beschermen. De V van PoSV staat voor Velocity en hiermee wordt in de economische wereld de snelheid bedoelt waarmee een bepaalde valuta wordt uitgegeven. Een velocity van vijf betekent bijvoorbeeld dat een euro dat jaar gemiddeld vijf keer van eigenaar is gewisseld (en dus is gespendeerd).
Met PoSV wil het team achter ReddCoins ervoor zorgen dat de velocity omhoog gaat en gebruikers eerder geneigd zijn om hun ReddCoins te spenderen in plaats van oneindig vast te houden. Het algoritme zorgt ervoor dat ReddCoins die korter in de wallet zitten een grotere beloning opleveren dan ReddCoins die langer in de wallet zitten. Gebruikers kunnen tot 20% meer voor deze cryptomunten krijgen die nog maar een dag in de wallet zitten dan voor de Reddcoins die al meerdere weken zijn opgeslagen. Op deze manier willen ze dat gebruikers actief gebruikmaken van hun wallet en de veiligheid van het netwerk gegarandeerd blijft.
Social Wallet
Genoeg over de techniek erachter, laten we kijken naar waar het allemaal om draait: het sociale aspect van ReddCoin. Momenteel bestaat er nog geen ReddCoin-fooiknop op de grote platformen als Facebook en Twitch, maar toch zijn gebruikers elkaar al fanatiek ReddCoin-fooitjes aan het geven. Dit komt onder andere doordat ReddCoin op toch wel revolutionare wijze hun wallet heeft aangepast. Bij vrijwel alle bestaande cryptomunten is de wallet niets meer dan wat de naam zegt dat het is: een portemonnee om je crypto’s in te bewaren. Bij ReddCoin vonden ze dat niks en hebben ze het omgetoverd tot een heus socialmediaplatform. Je kan hier chatten en berichten plaatsen op een forum. Ondertussen kunnen andere gebruikers jou een fooi geven voor de bijdrage die je levert. Naast de social wallet, zijn er Reddcoin-tipbots gemaakt op de platformen Twitter en Reddit. Op deze platformen is het dus al mogelijk om via de cryptomunt (kleine) foois te geven aan leuke tweets of Redditberichten. Hier kan je een uitleg hoe je deze moet gebruiken voor Reddit en hier vind je een uitleg voor Twitter.
Kritiek
Het idee van fooi geven voor goede content is mooi, maar het is niet duidelijk of de vraag ernaar groot genoeg is. Op dit moment wordt content vooral vanuit intrinsieke motivatie geschreven, wat inhoudt dat mensen het schrijven omdat ze het daadwerkelijk leuk vinden om te schrijven. Quora en Wikipedia zijn voorbeelden van platformen waar dit perfect werkt en de content is van hoge kwaliteit. Het is niet duidelijk of een kleine donatie deze bloggers meer motiveert tot het schrijven van goede content dan de likes die ze nu krijgen.
Een ander gevaar voor ReddCoin is dat het voor een groot bedrijf als Facebook een kleine moeite is om zelf een fooisysteem op te zetten op basis van blockchain. Het team achter ReddCoin is niet zodanig indrukwekkend dat Facebook dit niet kan overtreffen met een eigen samengesteld team. Daarbij moet wel gezegd worden dat het voor grote bedrijven vaak makkelijker is om in dat geval een bestaand bedrijf op te kopen. Of dat met ReddCoin kan is niet helemaal duidelijk.
Conclusie
Het idee achter ReddCoin is interessant en er lijkt zeker vraag naar zijn. Bij platformen als Twitch en Steemit is te zien dat het geven van kleine donaties werkt en populair is bij veel gebruikers. Daarnaast heeft ReddCoin een enthousiast team dat al vele jaren hard bezig is met het ontwikkelen van de cryptomunt. Vooral de wallet van ReddCoin is revolutionair ten opzichte van andere wallets, omdat het de enige wallet is die voor meer gebruikt wordt dan alleen het opslaan van je cryptomunt. Toch wordt het voor ReddCoin nog een hele kluif om te slagen, omdat het voor de grote spelers op het gebied van social media een kleine moeite is om zelf een cryptomunt te starten waarmee fooi gegeven kan worden. Daarnaast bewijzen websites als Wikipedia en Quora dat het niet per se nodig is om schrijvers fooi te geven voor het schrijven van goede content. Aan de andere kant zou het wel zomaar kunnen dat de kwaliteit nóg beter wordt als de ReddCoin tipbots ook hier populair worden.