Facebook, Meta, say wut? Je hebt het vast in het nieuws meegekregen de afgelopen dagen. Het bekende bedrijf Facebook gaat rebranden en wordt vanaf 1 december officieel Meta. Wat er gaat veranderen en waarom de naamsverandering slechts een klein deel van de complete roadmap is, vertellen we je in dit artikel. Ook kijken we naar de uitdagingen op het gebied van privacy en veiligheid. Lees je mee?
Bekijk snel
Facebook wordt Meta
Dit wereldwijde smoelenboek kennen we allemaal: Facebook. Op 28 oktober jl. heeft de grote baas, Mark Zuckerberg, de nieuwe branding gepresenteerd. Facebook verandert in Meta Platforms Inc.; kortweg Meta. Bekijk hieronder de aankondiging van de topman:
Wat is Meta?
Meta is dus simpelweg het voormalige Facebook. Facebook is ooit begonnen in Amerika als netwerkconcept. Studenten van universiteiten, in het begin alleen Harvard waar Zuckerberg studeerde, konden elkaar online vinden, waarna dit steeds verder werd uitgebreid. Door de jaren heen nam de belangstelling toe, waardoor het is uitgegroeid tot een wereldwijd populair concept.
Facebook is al tijden niet meer een gewone netwerksite, want de onderneming heeft diverse andere sociale sites overgenomen. Het bedrijf behoort tot de bekende Big Five, naast Amazone, Apple, Alphabet & Microsoft. Dit zijn de initiatieven die momenteel onder de onderneming vallen:
Waarom de rebranding van Meta?
Nu zul je wellicht denken: waarom dan de naamsverandering? Nou, dat zal ik je vertellen. Mark Zuckerberg gaat all-in wat betreft de Metaverse. Het is zijn doelstelling om wereldwijd 1 miljard mensen te laten samenkomen in een virtualrealitywereld, de metaverse. Hier kun je niet alleen vergaderen en gamen, maar ook gebruikmaken van social media en shoppen. Verderop in dit artikel zal ik je meenemen in wat de metaverse is, maar eerst duiken we nog even in relevant Meta-nieuws.
Meta op de beurs
Eigenlijk kun je het beter de beursgang van Facebook noemen, want zo heette het destijds het bedrijf natuurlijk. Er gingen een hoop speculaties aan vooraf, maar in mei 2012 was het eindelijk zover. Een aandeel kostte destijds $38, maar al snel na de beursgang zakte de koers direct.
Niet alleen het aandeel zakte, maar ook het aantal gebruikers nam af. Hierdoor werd er flinke vraagtekens gezet bij de beursgang, de handelsprijs en de toekomst van het tot dan toe grote bedrijf. De prijs zakte nog een tijdje door, totdat deze rock bottom bereikte met $19 per aandeel. Het duurde maar liefst een jaar (!), totdat de prijs weer toenam tot boven de uitgifteprijs.
De jaren hierna bleef de prijs nagenoeg stabiel, tot het moment in 2018: 26 juli. De koers kwam in een dip en verloor 20%, waardoor Meta in één klap $110 miljard minder waard was. Vooal in Europa nam het aantal gebruikers af, wat absoluut niet verwacht werd door het bedrijf.
The Facebook Files
Facebook heeft al diverse hindernissen overleefd, waaronder het Facebook-Cambridge Analytica scandaal, de strengere privacywetgeving in Europa en veranderingen in het advertentiebeleid. Op het moment van schrijven (november 2021) staat de onderneming verder onder druk met de 'The Facebook Files'-hype.
Na de rebranding in oktober 2021 staat Zuckerberg behoorlijk onder druk. Er is veel commentaar op de gebrekkige werking van de apps van zijn bedrijf, aangezien een rebranding hier helemaal niets aan oplost of bijdraagt. De media voert de druk verder op, door duizenden interne documenten openbaar te maken. Alle zwaktes van het bedrijf komen hierdoor aan het licht, wat uiteraard geen leuke verrassing is voor de topman.
Wat staat er zoal in de Facebook Files?
Waarom liggen die Facebook Files nou zo gevoelig? Nou, omdat het draait om bescherming van de zwakkeren en natuurlijk ook een algeheel plichtsbesef. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat Instagram een enorm slechte invloed heeft op het zelfbeeld van tieners. Facebook weet dit, maar grijpt niet in en nodigt juist tieners uit om mee te doen.
Je zou denken dat iedere hetzelfde kan en mag doen op de platformen van Facebook, maar er zijn uitzonderingen voor een elitair groepje acteurs, sporters en populaire figuren. Zij lappen de regels aan hun laars en worden hiervoor niet bestraft, zoals dit bij de gewone mensen (jij en ik) wel gebeurt.
Klokkenluider Frances Haugen bracht in oktober van dit jaar eveneens naar buiten dat Facebook bijdroeg aan de bestorming van het Capitool. Door de beveiligingsmaatregelen uit te schakelen, had het sociale platform aandeel in de uit de hand gelopen situatie, waardoor de bestorming in Washington zeker niet werd afgeremd. Uiteraard werd dit door de mediamagnaat ontkend, maar we weten allemaal hoe het soms loopt in de wereld...
Waar ligt de focus van Meta?
Waar voorheen de focus lag op connectie en contact zal deze wel verlegd worden. Het is namelijk niet enkel een naamsverandering, maar een complete rebranding. Meta zal zich gaan richten op nieuwe pijlers, zoals fun, friends, family, reality & apps. Of, zoals Mark het zelf vertelt: 'From now on, we're going to be metaverse-first, not Facebook-first.'
Waar wij als users vooral op zoek zijn naar connectie met elkaar, met onze passies, werkzaamheden & toekomst, is dat voor Meta anders. Wij zoeken naar de juiste technologie en willen deze graag gebruiken, maar Meta wil deze technologie juist voor ons ontwikkelen.
Metaverse is een toekomstige 'virtual' reality, maar wat zal dit precies inhouden en welke rol wil Zuckerberg hier met zijn bedrijf in spelen?
Wat is metaverse?
Als je een diepe duik in het metaverse gebeuren wilt maken, dan raad ik je aan om dit artikel te lezen. Voor het verband tussen Meta en de metaverse zal ik hier een klein bruggetje slaan. Want gek genoeg stamt het hele virtual reality idee uit een Sci-Fi boek uit 1992, namelijk Snow Crash.
De metaverse is een virtuele, gedeelde ruimte, die wordt gevormd door de combinatie van internet, augmented reality en virtual reality. Alles komt samen in deze futuristische wereld, door middel van bestaande, gedeelde en 3D virtuele ruimtes.
Aangezien de missie van Meta is - en van Facebook was - 'connecting people / bringing people together', is het slechts een kleine stap richting de metaverse. Vanuit deze doelstelling is ook goed te begrijpen dat dit in het straatje van Zuckerberg past. Wat echter ter discussie staat, is het feit dat de metaverse een wereld is waar mensen tezamen komen. En die wereld hoort natuurlijk geen eigendom te zijn van iemand, laat staan een groot, machtig bedrijf.
Wat zijn de metaverse ambities van Zuckerberg?
Mensen samenbrengen via een social platform? Daar is Facebook al jarenlang succesvol in. Feit is echter wel dat we het hele internet vooral beleven van achter ons bureau of vanuit de luie stoel. We kijken naar schermen, waarop een platte 2D-wereld onze hersenen vult. Zuckerberg wil dit interactiever zien en vindt dat de metaverse hier een flinke duit in het zakje kan doen.
Door 3D met elkaar in een virtuele wereld samen te komen, lijken de mogelijkheden eindeloos. Je kunt elkaar treffen, met elkaar in verbinding staan en alles naar je toe trekken. Je kijkt niet meer in die wereld vanaf je bureaustoel, maar je bent er onderdeel van.
Is de metaverse wel een veilig iets?
Veiligheid en privacy zijn belangrijke zaken, wanneer we het hebben over de metaverse. Facebook staat nou niet echt bekend om het uitblinken op dit gebied. Van haatzaaien tot privacyschandalen: het is allemaal al eens voorbij gekomen in de Facebook geschiedenis.
Natuurlijk spelen privacy instellingen hierbij een grote rol, want wat weet het platform van jou en wat kun je bewust afschermen? En dan, hoe doe je dat eigenlijk? Hier is Facebook vrij grenzeloos in, maar ja, als je anoniem wilt blijven, kun je beter je pc en smartphone in de ban doen...
Naast de standaardinstellingen gebruikt Facebook ook jouw privédata om te adverteren en targeten. Dit is in veel landen verboden, waarbij ook nog eens oneerlijke concurrentie wordt aangemoedigd. Door de tarieven te verhogen en secret data tóch te gebruiken, is het voor de grootmacht mogelijk om meer en meer te winnen aan advertentiekosten.
Maar dat Facebook als onveilig, of oneerlijk, wordt beschouwd, wil niet natuurlijk niet zeggen dat de metaverse ook onveilig is of zal zijn. Veiligheid is en blijft een moeilijk onderwerp, want de kaders liggen voor iedereen anders. Er zijn ook gevaren waar je wellicht nog geen rekening mee had gehouden, dus lees je nog even mee?
Wat zijn de risico's van de metaverse?
Om te beginnen is de metaverse als een extra universum, waardoor je dus gelijkwaardige risico's hebt als in je huidige dagelijks leven. Denk aan advertenties, fysieke veiligheidsrisico's en privacy gerelateerde zaken.
Laat ik eerst benadrukken dat advertenties soms diepgaander zijn dan je denkt. Het zegt iets over jouw zoekgedrag en dus jou als persoon. Je interesses, wensen, hobby's en dagelijkse sleur krijg je keihard in je schoot geworpen door middel van ads. Je hebt kennis van zaken nodig om je hiervoor af te schermen en uiteraard ook om te voorkomen dat deze persoonlijke informatie wordt gedeeld met de rest van de metaverse gebruikers.
Wat ik zelf wel een risico vind, en dat is uiteraard door Mark ingecalculeerd, is het feit dat Meta nu wordt beschouwd als de grondlegger van de metaverse. Dit is in mijn optiek het slechtste wat er kan gebeuren, aangezien de metaverse niet van één persoon, bedrijf of eigenaar hoort te zijn. Het is een wereld die we samen creëeren, vullen en benutten. Juist daar zit de kracht in.
Dan zul je misschien nog denken: fysieke risico's? Ja, want inherent aan de metaverse is de VR-bril. Deze heb je nodig om je in andere dimensies te wanen, maar hierdoor verlies je wel even de realistische blik. Er zijn al diverse ongelukken gebeurd, doordat mensen vergeten om de ruimte vrij te maken en kabels of andere objecten te verwijderen. Daarbij zijn er ook al talloze ongelukken gebeurd, waarbij kinderen of huisdieren een oplawaai krijgen met een voorwerp.
Marketing in de metaverse
Tenslotte zijn privacyregels natuurlijk nog niet ingesteld op de toekomst. We leven in het nu en met de komst van de metaverse wordt dit vele malen complexer. Mag je bijvoorbeeld zomaar iets opnemen in deze nieuwe, aantrekkelijke 3D-wereld? Hoe zit het met de grenzen voor marketeers? Volwassenen bereiken op een manier die is toegestaan is ´´één ding, maar hoe zorg je ervoor dat kinderen veilig zijn en blijven?
Door games worden ze al steeds vaker getriggerd en verliezen veel kinderen realiteitszin, maar hoe zit het met de belevenissen in de metaverse? Gaan ze dit verwarren met de 'offline' wereld en overmoedig worden? Of juist enorm bang? Welke restricties krijgen marketeers hiervoor en valt dit te handhaven? Nog maar niet te spreken over de data die verzamelt wordt, vanuit hersengolven. Ja, écht...
Conclusie
Mijn conclusie is vooral dat er nog veel te ontdekken valt. Er zijn privacyvraagstukken, technische uitdagingen en nog veel meer. Dat de metaverse er gaat komen is onoverkomelijk en dat Meta hier een rol in gaat spelen; duidelijk. Laten we waken voor het feit dat het een Zuckerberg-monopolie gaat worden, door oneindig veel partijen en gebruikers op te warmen.
Note: ik noem in dit artikel het meermaals een virtuele realiteit of virtuele wereld, maar deze termen zijn eigenlijk al voorbehouden aan reeds bestaande projecten. Er is echter nog geen andere manier om dit concreet te omschrijven, maar dit zal ongetwijfeld nog veranderen.
Ben je op zoek naar aanhangers van de metaverse en / of Meta en wil je graag sparren met anderen? In de Facebookgroep van AllesOverCrypto vind je alle antwoorden. Heb je andere crypto gerelateerde vragen? Het makkelijkste is om jouw vraag in onze FAQ op te zoeken. Wat je ook kan doen, is dat je jouw vraag + AllesOverCrypto googelt.
Header image: meta.com