In totaal kunnen we honderden, al dan wel niet duizenden of miljoenen toepassingen voor blockchain verzinnen. Blockchain is namelijk ontzettend veelzijdig. Het biedt niet alleen maar oplossingen in de ICT-wereld. Integendeel. Blockchain kan namelijk ook een grote en belangrijke rol spelen in de wereld van retail. Blockchain en retail zouden dus zomaar een gouden combinatie kunnen zijn.
We leggen je graag op welke manier blockchain de retail-wereld kan omgooien. Natuurlijk laten we ook zien in welke situaties blockchain nu al wordt toegepast.
Bekijk snel
Waarom blockchain in de retail wereld gebruiken?
Maar laten we eerste een kijken naar waarom blockchain nodig zou zijn in de retail wereld. Werkt het huidige systeem dan niet? Jawel, maar blockchain kan verschillende processen een stuk makkelijker maken. Daarnaast kan blockchain er ook nog eens voor zorgen dat we geen last meer hebben van vervelende pijnpunten uit de retail-wereld. Echter moet het eerst nog wel allemaal realiteit worden. Daar komen we later in dit artikel op terug. Laten we eerst kijken waarom blockchain in de retail wereld gebruikt zou moeten worden.
Blockchain is transparant
Dat komt doordat blockchain transparant is. De centrale systemen die op dit moment worden gebruikt, zijn niet transparant. Jij kunt als consument bijvoorbeeld niet de informatie op de centrale systemen van retail bedrijven inzien. Wil je erachter komen waar jouw broek daadwerkelijk is gemaakt? Dat moet je vragen aan de fabrikant, maar weet vervolgens niet of deze de waarheid spreekt.
De gebruikerssituaties van blockchain in de retailwereld
Blockchain zou in ontzettend veel situaties gebruikt kunnen worden door retailers. Door blockchain te gebruiken, zullen zowel de retailers als de consumenten er op vooruit gaan. Als je leest wat er allemaal mogelijk is met blockchain, ga je jezelf afvragen waarom het nog niet volop wordt gebruikt. Verder in het artikel leggen we je uit hoe dat kan, en welke retailers wél gebruik maken van blockchain.
Geen kinderarbeid of onderbetaling meer
We hadden het er net al over. Blockchain kan ervoor zorgen dat het voor consumenten makkelijker wordt om te zien waar producten écht vandaan komen. Nu moeten we maar geloven op de woorden van de fabrikant. En het helaas al vaak zo gebleken dat deze woorden niet waar bleken te zijn.
Stel dat jij een broek koopt, maar graag wil weten of deze niet door kinderen is gemaakt. Het productieproces zou kunnen worden opgeslagen op de blockchain, zodat je dit makkelijk kunt zien. Iedere broek krijgt een unieke ID, welke wordt opgeslagen op de blockchain. Wanneer het katoen wordt geplukt, wordt dit proces op de blockchain opgeslagen. Je kunt dan precies zien waar het katoen vandaan komt, of het katoen biologisch is en of de katoenboer genoeg betaald heeft gekregen voor het katoen.
Hierna gaat het katoen naar een fabriek in India, waar het katoen wordt geweven. Ook dit proces wordt opgeslagen op de blockchain. Net als het in elkaar zetten van de broek in Bangladesh. Je kunt als consument zien bij welke fabriek de broek in elkaar is gezet, en wie hieraan hebben meegeholpen.
De transparantie die blockchain biedt, maakt het voor consumenten dus veel makkelijker om de juiste keuzes te kunnen maken. Nu moeten consumenten vertrouwen op de woorden van de leverancier. Wanneer blockchain zijn intrede doet, kunnen consumenten controleren of het ook echt waar is.
Een betere keuze voor gezond voedsel
Wat we zojuist zeiden, geldt niet alleen voor het productieproces van broeken. Ook voeding kan worden opgeslagen op de blockchain. Zo weet je precies waar de krop sla die je koopt vandaan komt. En welke middelen de boer heeft gebruikt om insecten te bestrijden. Ieder ingrediënt dat in de fabriek is gebruikt, kan op de blockchain worden opgeslagen, waardoor je er als consument zeker van bent welke voedingsstoffen je binnenkrijgt.
Hierdoor is het als consument mogelijk om makkelijker een keuze voor gezond voedsel te maken.
Geen nep-producten meer
Veel fabrikanten zijn niet blij wanneer er nep-varianten van hun producten op de markt zijn. Ze lopen hierdoor veel omzet mis, en het kan ook imagoschade opleveren. Deze fabrikanten zien maar al te graag dat hier een oplossing voor wordt gevonden. Maar niet alleen fabrikanten zien graag een oplossing. Ook consumenten willen graag weten of wat ze kopen, wel echt is.
In het buitenland kun je vaak voor een goedkopere prijs een merk-shirt kopen. In de meeste gevallen zie je dat het een nep-product is. Toch zou het fijn zijn als je zeker weet of een product namaak is. Dat kan wanneer merken hun productieketen op de blockchain opslaan, en hun producten van een unieke ID voorzien. Consumenten kunnen vervolgens het ID dat op het product opzoeken in de blockchain, om zo te zien of het om namaakproduct gaat.
Je betaalt niet meer te veel voor een product
Heb je ooit het gevoel gehad dat je veel te veel voor een product hebt betaald? Retailers zullen nooit laten zien wat ze zelf voor een producten hebben betaald. Ook zul je er als consument nooit achterkomen hoeveel het heeft gekost om het product daadwerkelijk te maken. Dat zorgt ervoor dat retailers zoveel voor hun producten kunnen vragen als ze willen. De consument blijft vervolgens achter met de nadelen.
Wanneer alle productiestappen op de blockchain zijn opgeslagen, kun jij als consument precies zien hoeveel het heeft gekost om een product te maken. Je kunt als consument op basis van deze informatie een afweging maken. Vind jij dat de prijs van een product bizar hoog is, vergeleken met de productiekosten? Misschien koop je het product dan liever ergens anders.
Meer controle over je eigen data
Veel retailers hebben een hoop data over jou. Zo hebben veel Nederlanders een Bonuskaart van de Albert Heijn. Zo houdt Albert Heijn precies bij wat jij koopt, en kan vervolgens hun advertenties op basis van deze informatie personaliseren. Maar wat weet zo'n winkel nog meer over jou? En slaan webshops misschien ook wel gevoelige informatie over jou op?
Een blockchain zou jou meer controle over je eigen data geven. Jij kunt precies zien welke informatie een retailer over jou heeft. Een retailer is niet in staat om bepaalde data achter zich te houden. De informatie op een blockchain is namelijk voor iedereen in te zien.
Het is iets dat tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Data van consumenten wordt volop verkocht, en de privacy die we hebben wordt steeds minder. Blockchain zou ook een oplossing kunnen bieden als het aankomt op de privacy van consumenten tegenover grote retailers.
Unieke producten
De oplossing die we zojuist benoemden, zorgt ook voor een ander voordeel. Producten worden namelijk uniek wanneer ze op de blockchain worden opgeslagen. Je kunt als consument zo zien of een product bijvoorbeeld de eerste van een collectie is. In dat geval, zou een product waardevoller kunnen zijn dan andere producten.
Er wordt dus een compleet nieuwe markt gecreëerd, wanneer producten met een unieke ID op de blockchain worden opgeslagen. Producten die altijd hetzelfde leken te zijn, kunnen nu ineens onderscheiden worden van elkaar.
Waarom maken retailers nog niet volop gebruik van blockchain?
Er zijn op dit moment al verschillende retailers die gebruik maken van blockchain. Bovengenoemde voordelen zijn in sommige gevallen bijvoorbeeld al in praktijk uitgevoerd. Toch zie je op dit moment nog geen grote retailers die gebruik maken van blockchain. Maar hoe komt dat eigenlijk? De voordelen spreken toch voor zich?
Op dit moment is het echter helaas nog niet gebruikelijk om als bedrijf over te stappen op blockchain. Er komt namelijk ontzettend veel bij kijken. Denk maar eens aan het productieproces van een spijkerbroek. Er moet ontzettend veel geregeld worden voordat het ook in de praktijk uitvoerbaar is.
Omdat er nog weinig bedrijven zijn die hierin vooroplopen, draagt nog niemand een voorbeeldfunctie. Het zou makkelijker worden wanneer een groot retail bedrijf de overstap op blockchain maakt. Echter is de techniek er wel. Dat betekent dat het in praktijk dus wel uitvoerbaar zou zijn.
Het zou daarom een kwestie van tijd zijn, voordat grote retailers de overstap tot blockchain zullen gaan maken. De voordelen van blockchain en veranderende wereld zorgt voor een groter verlangen naar blockchain.
Welke retailers maken al gebruik van blockchain?
Er zijn dus al retailers die gebruik maken van blockchain. Bovengenoemde voorbeelden zijn in sommige gevallen al in de praktijk gebracht. Dit zijn over het algemeen minder bekende retailers, en zijn eerder te rekenen onder start-ups.
Lane Crawford Joyce Group heeft een samenwerking met ConsenSys, welke Luxarity heet. Zij willen het makkelijker maken om luxegoederen te recyclen. Daarbij willen ze consumenten hierover informeren. Zij maken dus gebruik van de transparantie die blockchain biedt.
Blockchain wordt niet alleen voor goederen, maar ook voor voedsel gebruikt. Ook hier speelt ConsenSys een rol. Zij zijn in samenwerking met Verified Organic gegaan, en willen hiermee meer transparantie in de voedselindustrie bieden. Het doel is om consumenten te laten inzien hoe biologisch en organisch bepaalde voedingsproducten zijn.