Meisje met een bitcoin in haar hand achter een raster

Hoe begin ik mijn eigen cryptocurrency?

Wij vinden het natuurlijk ontzettend gaaf om onze kennis en kunde dagelijks in te zetten op de handelsplatformen, die ons in staat stellen onze cryptocurrency’s aan het werk te zetten, zodat wij onze financiële doelen kunnen realiseren. Of het nu om Bitcoin, Ethereum, Ripple of andere altcoins gaat: het levert ons allemaal plezier op en we vinden ze – in meerdere of mindere mate – allemaal interessant. 

Weliswaar heeft niet elke crypto dezelfde potentie als de volgende, maar er zitten een paar pareltjes tussen. Ondanks dat er momenteel al meer dan 5000 verschillende cryptocurrency’s op de markt zijn, zijn er nog steeds bedrijven en landen die dit aantal nog niet genoeg vinden en hun eigen concept of digitale variant van de landelijke munteenheid willen lanceren als cryptocurrency.

Hierdoor klinkt het misschien alsof het optuigen en lanceren van een cryptocurrency alleen is weggelegd voor "computerprogrammeergoden", grote multinationals of overheidsinstanties, maar niets is eigenlijk minder waar. Letterlijk iedereen met een internetverbinding en een klein beetje kennis van computers is in staat om zijn eigen cryptocurrency aan te maken. Tegelijkertijd kan ook iedereen in Nederland zichzelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. 

De vraag is dus niet óf je een eigen cryptocurrency kunt aanmaken, maar hoe je jouw unieke idee of concept omzet in een cryptocurrency, zodat je opgemerkt wordt door de grote massa. Kortom, vandaag voor het ontbijt: “Hoe begin ik mijn eigen cryptocurrency?”

Bekijk snel

Voordat we beginnen is het goed om even onderstaande korte video te bekijken, waarin het concept van het aanmaken van je eigen cryptocurrency in drie minuten tijd in vogelvlucht wordt uitgelegd.

Je briljante concept

Om je eigen crypto uit te brengen heb je niet veel nodig. Een internetverbinding en een computer zijn vaak al voldoende. De complexiteit zit hem erin om een SUCCESVOLLE crypto aan te maken. Wat is het idee achter je coin? Waarom zou iemand geld investeren in jouw concept of waarom zou iemand uiteindelijk deze crypto willen kopen? 

Wat dat betreft heeft een overheid die een digitale variant van de plaatselijke munteenheid het maar makkelijk. Het doel van de munt is namelijk vrij simpel. Een digitale euro kost evenveel als de niet-digitale euro en zal als doel hebben om goederen of diensten mee te kunnen betalen. Dat laatste geldt overigens voor de meeste cryptomunten. 

Een groot bedrijf, laten we Facebook even als actueel voorbeeld nemen, heeft vaak een bestaand product. In dit geval het socialmediaplatform Facebook zelf. Met de cryptocurrency van Facebook kunnen gebruikers micro-betalingen naar elkaar overmaken, betalen voor advertentietegoed, credits voor spelletjes kopen, et cetera. Een fabrikant van een groot spel kan een crypto maken om in-game aankopen zoals tokens, levens, wapens, outfits, uitbreidingen of wat je ook maar kunt verzinnen.

Je coin heeft een doel nodig

Om een levensvatbare coin te lanceren zal jouw crypto ook een doel moeten hebben. Misschien breng je wel een crypto op de markt die universeel gebruikt kan worden om aan goede doelen te doneren, los van de instantie of munteenheid. Misschien breng je wel een crypto op de markt die het mogelijk maakt om overal ter wereld met jouw crypto vliegreizen te kunnen boeken. Het maakt niet uit waar jouw crypto voor bedoeld is, als mensen er maar in gaan geloven en het willen gaan gebruiken!

Je whitepaper

Wanneer je een bedrijf opstart, is het belangrijk om allemaal relevante informatie te omschrijven. Voor je bedrijf schrijf je dan ook vaak een bedrijfsplan. Dit doe je enerzijds voor jezelf, want het dwingt je om goed na te denken over de mogelijke kansen en bedreigingen voor je bedrijf, maar anderzijds schrijf je een bedrijfsplan ook voor eventuele partners of (financiële) investeerders. 

Wanneer je je eigen crypto wilt uitgeven, is het ook belangrijk om dit te doen. Het grote verschil is dat een bedrijfsplan qua opzet afwijkt van wat je voor een cryptocurrency wilt schrijven. Daarom heet een bedrijfsplan voor een cryptocurrency ook geen bedrijfsplan, maar een whitepaper. 

Om een beetje een beeld te krijgen van wat er allemaal bij een goede whitepaper komt kijken, kun je eens een blik werpen op Whitepaper Database. Hier kun je de whitepapers van verschillende (succesvolle) cryptocurrency’s teruglezen en kijken op welke manier zij investeerders hebben geprikkeld om tot een investering over te gaan.

Elke whitepaper is weer anders dan de andere, maar in grote lijnen komen de volgende topics in elke whitepaper aan bod:

  1. Achtergrond over jou en/of je bedrijf.
  2. Achtergrond over de crypto, wat is het doel ervan en welk platform gebruikt het?
  3. Hoeveel tokens worden er uitgegeven en wat kosten ze?
  4. Wat is het rendement van investeringen?
  5. Zijn er partners betrokken en wie zijn dit?
  6. Eventuele wallets, affiliate programma’s en overige info.

Het is zover: Je eigen crypto maken!

Zoveel mensen, zoveel wensen! Dit gaat ook op voor het platform waarop je jouw eigen cryptocurrency kunt lanceren. Je hebt hierin de keuze tussen een bestaand platform of een nieuw platform. Beide hebben natuurlijk voor- en nadelen. Een bestaand platform werkt al, is relatief ‘plug-and-play’ en je kunt er dan ook vrij eenvoudig en snel mee van start. Als nadeel geldt dat een bestaand platform in generieke zin kan leveren wat je zoekt, maar dat het waarschijnlijk geen maatwerkoplossing is voor jouw eigen crypto. 

Veel bestaande platformen zijn open source, wat wil zeggen dat je ook de mogelijkheid hebt om het fundament van het platform over te nemen, daar een paar tweaks (veranderingen) op uit te voeren of te herprogrammeren en er zo voor te zorgen dat het platform beter aansluit bij je eigen behoeften. Dit vereist overigens wel diepgaande kennis van programmeren, of een ‘menneke’ wat deze kennis bezit. 

De mooiste, maar ook moeilijkste (en daardoor duurste) oplossing is om je eigen platform te (laten) ontwerpen wat tot in detail is afgestemd op jouw behoeftes en doel van je crypto. Dit vereist echter nóg meer programmeerkennis dan het aanpassen van een open-source-platform.  

Crypto op een bestaand platform

Er zijn tal van platformen waarop je jouw kersverse crypto kunt lanceren. De bekendste platformen zijn Ethereum, Neo en EOS. Andere platformen zijn: IOTA, Qtum, Cardano, Waves, BitShares, Komodo, NEM, Nxt en TRON. 

Laten we voor het voorbeeld ervan uitgaan dat je je kersverse cryptocurrency wilt gaan lanceren op het platform van Ethereum. De meeste bestaande platforms vergen niet meer dan een beetje basisinformatie waarin je de randvoorwaarden van je crypto opgeeft. Hierbij is natuurlijk een naam belangrijk, maar ook het aantal en de prijs. 

Hou er rekening mee dat transacties via de Ethereum-blockcain geld kosten en dat je wil voorkomen dat de prijs van je token onder de transactiekosten vliegt. Dan is de kans op succes namelijk bijzonder klein. Dat gezegd hebbende; kies een naam, plak het in een stuk code en upload dit naar het platform. Voor je het weet heb je je token in het leven geroepen en ben je in het bezit van je eigen cryptocurrency!

Voor meer informatie over het aanmaken van je eigen token op de Ethereum-blockchain, vindt je hier een stap voor stap handleiding om dit te realiseren. 

Crypto op een nieuw platform

Het hele concept van op je eigen blockchain je eigen tokens uitgeven die naadloos aansluit bij je doelstellingen en je behoeften, is natuurlijk wel extreem vet! Het nadeel is – zoals gezegd – dat dit een behoorlijk arbeidsintensieve oplossing is en het schrijven van een nieuwe blockchain gaat niet zonder slag of stoot, of zonder een behoorlijke dosis aan programmeerkennis. 

BaaS

Een alternatief is om op zoek te gaan naar een externe partij die je hierin kan faciliteren. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in het schrijven van een nieuwe blockchain en worden ook wel ‘Blockchain-as-a-Service-bedrijven’ (of BaaS-bedrijven) genoemd. 

Deze bedrijven maken een geheel nieuw platform voor je óf bieden je hun eigen platform met daarop een aantal maatwerk-oplossingen, zodat het platform aanvoelt als een maatwerk-product. Uiteraard komt hier een kostenplaatje om de hoek kijken. Hoeveel dit moet gaan kosten is uiteraard afhankelijk van je wensen en behoeften en met welke partij je in zee gaat. 

Bekende BaaS-bedrijven die je kunt inhuren voor je klus zijn (onder meerdere): 

  • IBM Blockchain
  • Chainmakers
  • Chainzilla
  • Amazon Web Services
  • Microsoft Azure
  • LeewayHertz
  • Blockstream

Hou je een ICO, een IEO of een STO?

Om een weloverwogen keuze te maken, is het natuurlijk belangrijk dat je de terminologie een beetje kent en de voors en tegens kunt benoemen. De letters staan voor de volgende acroniemen:

  • ICO: Initial Coin Offering
  • IEO: Initial Exchange Offering
  • STO: Security Token Offering

STO's, ICO's en IEO's hebben veel overeenkomsten. Alle drie worden ze gebruikt om fondsen te werven voor bedrijven. Echter ligt de drempel voor STO's, in verband met de regelgeving, veel hoger dan bij ICO's en IEO's. In de beginjaren van crypto was er überhaupt weinig regelgeving waardoor je alleen door middel van een ICO fatsoenlijk aan fondsen kon komen.

Echter werd hier royaal misbruik van gemaakt en zijn er door de afwezigheid van regelgeving ontzettend veel nep ICO's geweest. STO's lossen dit probleem op door regulering uit de oude financiële sector te lenen. Een IEO is een soort van tussenvariant, waarbij een startup niet zelf de fondsen werft, maar dit via een bekende exchange laat doen.

Verschillende niveau's

Je kunt het eigenlijk zo zien: er zijn drie verschillende niveau’s waarop je fondsenwerving plaats kan vinden. Een ICO kun je zien als niveau 1, een IEO als niveau 2 en een STO als niveau 3. Hoe lager of makkelijker het niveau is, hoe eenvoudiger het is om het allemaal op te tuigen. Hoe hoger of moeilijker het niveau is, hoe meer wet- en regelgeving erbij komt kijken. Het lijkt dan ook een logische oplossing om voor een ICO te gaan, lekker makkelijk natuurlijk! 

Daar schuilt natuurlijk ook weer het gevaar in voor investeerders. Juist omdat het opzetten van een ICO relatief makkelijk gaat, is het risico groot om eventuele investeringen te verliezen. Investeerders zullen dan ook eerder geneigd zijn om te investeren in een STO of IEO dan in een ICO. Een ICO blijft toch altijd voelen als een gokje, waarbij het vertrouwen in een IEO al aanzienlijk toeneemt omdat een grote exchange voldoende vertrouwen heeft in een IEO. 

Daarnaast heeft een IEO ook de garantie dat de betreffende token op de betreffende exchange te verhandelen zal zijn, waarbij een ‘listing’ bij een ICO nog een kwestie is van voldoende centen in het laatje te brengen. Voor niets gaat immers de zon op! Verdiep je rustig in de voors en tegens van een ICO, IEO en STO en maak de keuze die het meest toepasselijk is op jouw situatie. 

Hoe komt je crypto op exchanges?

Alles is zoals het moet zijn. Je hebt een wereldidee, een platform uitgekozen om je token op uit te brengen óf er is er een voor of door je gemaakt en je ICO/IEO/STO knalt door het dak heen. Dan is het natuurlijk wel zo fijn als je token wereldwijd beschikbaar wordt gesteld op een exchange. Mocht je het voor elkaar hebben gekregen dat je een IEO hebt kunnen openzetten, dan is dit een stap die je rustig over kunt slaan. Onderdeel van de IEO is namelijk dat je token automatisch op de exchange zichtbaar zal zijn.

Listing application

Aannemelijker is dat je via een ICO je geld bij elkaar hebt proberen te krijgen. Je zult dan – net als al het andere tot nu toe – het zelf voor elkaar moeten krijgen om je token op één of meerdere exchanges te krijgen. Je kunt hiervoor een ‘listing application’ invullen. Hiermee laat je een exchange weten dat je een token op hun exchange wil laten verhandelen. 

Vervolgens is er goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is: een exchange vindt het geen enkel probleem om een nieuwe token aan hun listing toe te voegen en zullen daar niet snel zielig over doen of een application form afwijzen. Het slechte nieuws: het gaat je geld (of beter gezegd, Bitcoin) kosten, en nog flink wat ook.

Een nieuwe listing kost gemiddeld tussen de 2 en 10 Bitcoin (afhankelijk van de koers zo’n € 15.000 tot € 125.000) met een royale uitschieter van maar liefst 55 Bitcoin (zo’n € 500.000,-) voor de exchange HitBTC. Zoals je ziet kan het dan ook geen kwaad om deze opstartkosten even mee te berekenen in het optuigen van je ICO, IEO of STO!

Conclusie

Het maken van je eigen crypto is misschien nog wel de makkelijkste stap uit deze hele blog. Er zit dan ook een groot verschil in het doel wat je voor ogen hebt. Als het je leuk lijkt om een eigen crypto op de markt te brengen en om deze te kunnen delen met vrienden, familie en kennissen, dan heb je dit in theorie zo gepiept en kun je vanavond nog genieten van je eigen crypto.

Als je echt een coin op de markt wil brengen die zich kan meten met coins als Bitcoin, Ripple en Ethereum, dan zal daar flink wat werk en geld bij komen kijken. Los van het doel wat je voor ogen hebt, wij vinden het ontzettend leuk om te horen als je op basis van deze blog besluit om een crypto in het leven te brengen en horen dan ook graag van je in onze Facebook community.


Starten met crypto en geen idee waar je moet beginnen?

Kom dan naar onze gratis online training!

Bekijk hier wat je gaat leren