AOC Newsletter
Welkom bij Droomleven Editie #22. Ik ben Patrick en zal je iedere woensdag motiveren om je eigen droomleven te creëren. Veel plezier met lezen!
Zin om binnen vijf minuutjes €10,- te verdienen? Stort dan via deze link 10 euro op het Nederlandse Bitvavo en ontvang direct €10 extra in je account.
Goedemorgen vrienden! ☕
De markt heeft het de laatste tijd zwaar en ik kan me voorstellen dat dit veel impact heeft op je motivatie voor crypto.
Zelf had ik hier ook altijd last van!
Denk je net lekker geld te verdienen en dan ineens BOEM, is het grootste deel van je winst weer helemaal weg.😥
Op dat soort momenten denk je, waar doe ik dit nu allemaal voor? Wat een onzin allemaal!
En dit is precies waar we het tijdens deze nieuwsbrief over gaan hebben.
We gaan ervoor zorgen dat jouw motivatie sterker is dan ooit te voren!
We bespreken:
Waarom geld verdienen geen goede motivatie is
Waarom het hebben van een hoger doel van essentieel belang is
Hoe je achter jouw eigen purpose komt en dit toepast voor crypto
Hoe je leven 10x makkelijker wordt wanneer je focust op je waarom
En hoe je anderen hiermee overtuigt door dit juist te communiceren
Het is een langere nieuwsbrief geworden en zou je willen uitdagen om hem in z’n geheel te lezen.
Het kost je misschien nu 5 minuutjes van je tijd, maar het gaat je ontzettend helpen bij de rest van je crypto-avontuur.
Wanneer je deze lessen goed toepast, dan zal je gemotiveerder zijn dan ooit tevoren.
Let’s gooooo amigo! 🔥
Simon Sinek is de auteur van het boek “Start with why” en benadrukt dat het hebben van je eigen “why”, ofwel “waarom” belangrijk is.
Het is iets wat specifiek van jou is. Het is iets dat jou inspireert, iets waarvoor je dagelijks uit bed komt. En iets wat je tijdens moeilijke tijden op de been houdt en motiveert om door te blijven gaan.
Deze nieuwsbrief is geïnspireerd door dit boek en ik ben ervan overtuigd dat het zeer belangrijk is voor jouw crypto-avontuur. Het zal je helpen gemotiveerd te blijven tijdens zowel goede als slechte tijden.
Hoe sterker jouw eigen waarom is, hoe groter de kans is dat jij succesvol wordt met crypto.
Let’s dive in! ✍️
Er is bepaalde manier waarmee veel grote leiders van de wereld anderen weten te inspireren en aan te zetten tot actie.
Deze grote leiders denken, handelen en communiceren allemaal op dezelfde manier.
Zij focussen namelijk hoofdzakelijk op waarom en in veel mindere mate op de wat.
Simon Sinek geeft dit weer in zoals hij het noemt “The Golden Circle”.
In deze cirkel zie je hieronder dat de waarom in het midden staat, gevolgd door de hoe en daarna de wat.
The Golden Circle
Aan de hand van deze cirkel zal ik je uitleggen waarom sommige leiders anderen kunnen inspireren en waarom andere leiders dit niet kunnen.
En als jij deze lessen op jezelf toepast, dan ben jij in staat om jezelf dagelijks opnieuw te inspireren.
En die inspiratie heb je nodig wanneer crypto hard naar beneden gaat zoals dit recentelijk is gebeurd.
Iedereen die bij een regulier computerbedrijf werkt weet heel goed wat ze doen, ze maken namelijk goede computers.
Ze weten ook prima hoe ze dit doen, namelijk door hun interne processen te volgen en de juiste materialen te gebruiken.
Maar vaak weten ze niet waarom ze nou eigenlijk computers maken.
Waarschijnlijk als je aan hen de vraag stelt waarom ze dit doen, dan zullen ze wellicht antwoorden geven zoals: geld verdienen voor mezelf of winst behalen voor het bedrijf.
Maar de echte waarom ontbreekt. 🫢
De twee buitenste ringen van The Golden Circle, “hoe” en “wat”, kunnen ze dus invullen, maar de binnenste ring met “waarom” blijft leeg.
De mensen die bij dit computerbedrijf werken weten dus wel wat ze doen en hoe ze dit doen, maar niet waarom ze nu iedere dag die computers in elkaar zetten.
Nu kan je natuurlijk zeggen dat ze simpelweg geld willen verdienen, maar geld is geen doel. Geld is een resultaat van het werken.
De waarom gaat over je purpose, over waar je in gelooft, over waar jouw hart sneller van gaat kloppen.
De waarom gaat over waar het computerbedrijf in essentie in gelooft. Over wat zij teweeg willen brengen in de wereld, los van geld en materieel gewin.
Vaak weten mensen, naast geld verdienen, zelf niet goed waarom ze iets doen.
En ook bedrijven weten vaak niet waarom ze iets doen. We blijven allemaal haken bij het onderwerp geld. 💰️
En het is dan ook erg logisch dat mensen in de cryptowereld massaal stoppen wanneer de markt ineens hard omlaag gaat.
Dit laat direct zien dat simpelweg geld verdienen niet genoeg is om gemotiveerd te blijven. Het is namelijk iets dat komt en gaat.
Als je naar The Golden Circle kijkt, dan communiceren bedrijven in hun marketing veelal van buiten naar binnen toe.
Ze zeggen bijvoorbeeld, als we het computerbedrijf opnieuw als voorbeeld nemen:
Wat = “Wij maken goede computers”
Hoe = “Dit doen we door een mooi design aan te houden en zeer gebruiksvriendelijk te zijn
Wil je er eentje kopen?
Terwijl inspirerende leiders het juist andersom doen. Zij vertellen hun verhaal van binnenuit en Apple met destijds Steve Jobs is hier een geweldig voorbeeld van.
Waarom = In alles wat wij doen, dagen we graag de status quo uit. Wij geloven erin om anders te denken - Think Different.
Hoe = Dit doen we door onze producten mooi te designen en en ervoor te zorgen dat ze zeer makkelijk te gebruiken zijn
Wat = Wij maken toevallig geweldige computers
Wil je er eentje kopen?
Wordt deze email straks afgebroken doordat hij te lang is?
Klik dan hier om online verder te lezen
Zoals je opmerkt, is de marketing van Apple hierin veel sterker dan de marketing van het andere computerbedrijf.
Mensen kopen namelijk niet WAT je doet, maar WAAROM je het doet.
Mensen kopen graag van mensen die hetzelfde denken zoals zij.
Het schept een band en op deze manier kunnen ze ook aan de buitenwereld laten zien met welke waarden en idealen zij zelf door het leven gaan.
Het hebben van een Apple-computer laat bijvoorbeeld aan de buitenwereld zien dat jij graag anders denkt dan anderen.
Iedereen met een Macbook voelt zich stiekem net wat creatiever dan de anderen met een Microsoft laptop.
Het maakt de look van Amsterdam + koffietentje + ondernemen/designen + DeCaf Latte met vegan havermelk met scheutje caramel + Macbook helemaal compleet.
The Golden Circle die je in de afbeelding hierboven zag, correspondeert geweldig met ons brein.
Ons nieuwe brein, de neocortex focust op de wat. Het is ons rationele brein en maakt dus de rationele beslissingen.
De binnenste twee dingen, de hoe en de waarom spreken ons “limbic brain” aan. Deze twee zijn verantwoordelijk voor onze gevoelens zoals vertrouwen en loyaliteit.
Wanneer je tijdens je verkooppraatje praat van binnen naar buiten, dan spreek je direct iemands gevoel aan en dat is belangrijk.
Gevoel is namelijk hetgeen dat ons gedrag beïnvloedt en jij als gladde verkoper wil natuurlijk iemand overtuigen jouw product te kopen.
Men spreekt ook niet voor niets van “koopemotie”. Verkopers proberen het altijd om je richting de koopemotie te sturen zodat je daadwerkelijk actie onderneemt en hun product koopt.
Een tijdelijke korting die alleen vandaag geldt is een bekende truc die veel wordt toegepast.
Ook dit laat weer zien dat de waarom belangrijk is. De waarom spreekt je gevoelens en emoties aan en dat is wat ervoor nodig is om je in beweging te brengen.
Dus als je dat vertaalt naar jezelf…
Hoe sterker jouw waarom is, hoe meer emotie jij hebt bij deze waarom en hoe eerder je geneigd bent om actie te ondernemen.
Je eigen waarom is daarmee je verkooppraatje richting jezelf.
Je verkoopt je eigen droom aan jezelf en hierdoor word je keer-op-keer gemotiveerd om weer aan de slag te gaan met crypto.
Jij weet nu dat de waarom krachtiger is dan wat.
Dit gaat namelijk over je purpose en die heb je nodig om gemotiveerd te blijven tijdens moeilijke periodes.
Stel dat je met crypto enkel als doel hebt om geld te verdienen (wat), dan kan ik me voorstellen dat je tijdens een harde prijsdaling al snel de handdoek in de ring gooit.
Maar stel dat jouw doel is om de beste handelaar van de wereld te worden (waarom), dan weet je dat dit soort bewegingen omlaag erbij horen en juist bedoeld zijn om van te leren.
In plaats van dat je motivatie op dat moment wordt neergeslagen, word je juist extra gemotiveerd om te leren.
Ook haal je kracht uit het feit dat veel andere mensen hier zullen opgeven, terwijl jij juist doorgaat en een nieuwe stap zet richting je hogere doel zet:
“Het worden van de beste handelaar ter wereld”.
En wanneer je jouw waarom duidelijk hebt voor jezelf …
Dan is het veel makkelijker om aan anderen uit te leggen waarom je zo fanatiek bezig bent met crypto, zelfs wanneer de hele markt flink onderuit is gegaan.
Als je zelf namelijk niet weet waarom je iets doet, hoe moeten anderen dan snappen waarom je het doet? 🙃
Dit komt zeker van pas bij je ooms en tantes die ernaar vragen op je verjaardag.
Ook wanneer je jouw eigen Crypto Succes Team wilt samenstellen, dan is het belangrijk om je waarom goed te weten.
Je wilt namelijk mensen om je heen verzamelen die hetzelfde hogere doel hebben.
Doet jouw team alleen mee voor het geld?
Dan werken ze ook alleen voor het geld en zullen ze al snel stoppen wanneer er een tegenslag is of wanneer ze hun financiële doel hebben behaald.
Maar willen ze net als jij de beste handelaar worden van de wereld? Geloven ze in waar jij in gelooft?
Dan is hun intrinsieke motivatie veel sterker en komen jullie samen ook veel verder.
Wat = ik handel in cryptomunten
Hoe = dit doe ik door boeken te lezen, lijnen te tekenen op een grafiek en het nieuws te lezen
Waarom = dit weten ze niet of ze zeggen: “ik wil graag geld verdienen” ❌
Waarom = Ik wil de beste handelaar van de wereld worden ✅
Hoe = dit doe ik door boeken te lezen, lijnen te tekenen op een grafiek en het nieuws te lezen
Wat = dit doe ik toevallig door te handelen in cryptomunten
Het maakt bij die tweede niet uit wat er gebeurt in de wereld. Als jij de beste handelaar wilt worden, dan zijn alle gebeurtenissen bedoeld om te trainen.
Je gebruikt zo wel de goede als slechte momenten om van te leren.
Jij zal niet uit het veld worden geslagen wanneer de prijzen hard dalen en ook niet wanneer we weer in een jarenlange bear market komen.
Jij zal ook niet stoppen wanneer je de 1 miljoen euro hebt bereikt, of de 10 miljoen euro.
Het geld is enkel het resultaat van je werk en helpt je verder om je echte doel te bereiken: Het worden van de beste handelaar ter wereld.
En deze droom print je uit en plak je boven je bed zodat je iedere ochtend opnieuw geïnspireerd wordt.
Heb je voor jezelf nog niet goed duidelijk waarom je met crypto bezig bent?
Dan is deze prijsdaling van crypto een mooi moment om weer eens pen en papier te pakken en voor jezelf te gaan nadenken.
Kom je er nou niet uit?
Dan heeft Simon Sinek een leuke manier bedacht voor jou om je eigen waarom te achterhalen.
Deze waarom gaat jouw leven in z’n geheel, maar de kans is zeer groot dat de waarom die jij uiteindelijk hebt voor crypto in lijn ligt met de waarom voor je eigen leven.
Hij zegt: ga naar een goede vriend toe en als dat niet kan, bel diegene dan op.
Let op: doe dit met een goede vriend, liever niet met je partner of met een familielid.
Deze laatstgenoemden staan te dichtbij je en zullen het lastig vinden om een zo objectief mogelijk antwoord te geven op de vragen die je aan hen zal stellen.
Doe het dus met goede vrienden en stel deze simpele vraag:
“Waarom zijn wij vrienden?” 🤔
En ze zullen het lastig vinden om deze vraag te beantwoorden aangezien ze hun gevoel over jou onder woorden moeten brengen.
En het gedeelte van het brein dat over emoties en gevoelens gaat, is niet hetzelfde gedeelte als het stuk brein dat over “woorden” gaat.
De waarom-vraag speelt in op het limbic brain en spreekt dus de emoties en gevoelens aan.
Je vriend zal het dus waarschijnlijk lastig vinden om z’n gevoel over jou onder woorden te brengen.
Op dat moment switch je naar “wat-vragen” aangezien die inspelen op het rationele deel van je brein en daar worden “woorden” wel geregeld.
“Wat maakt het dat ik een vriend van je ben?” 🤔
Ze zullen algemene dingen zeggen als: je bent slim, je bent grappig, je bent betrouwbaar.
Dit is leuk om te horen, maar dit zullen ze bij de meeste vrienden zeggen. Dus je stelt opnieuw een wat-vraag, om zo dieper tot de kern te komen.
“Wat aan mij maakt het, dat jij me zal helpen wanneer ik het moeilijk heb?”🤔
Nu zullen je vrienden met al wat meer antwoorden komen die dieper tot de kern behoren.
Stel eventueel nog wat meer wat-vragen, totdat ze uiteindelijk niet per se over jou praten maar meer over zichzelf.
Een voorbeeld van “over zichzelf praten” kan zijn: ik merk dat jij mij als persoon ontzettend inspireert. Je brengt altijd positieve energie en nieuwe ideeën. Ik merk dat ik een beter persoon word door jou.
Het antwoord wat zij geven, zal wijzen op de waarde die jij als persoon hebt in hun leven.
Blijkbaar inspireer je je vrienden om de beste versie van hunzelf te worden.
Doe je dit met meerdere vrienden? Dan zal je waarschijnlijk veelal dezelfde antwoorden krijgen. Want de waarde die je in andermans leven hebt, gaat heel sterk over wie jij bent.
En wie je bent, verandert niet.
Zoals aangegeven gaat deze waarom over jouw grotere waarom in het leven.
De kans is zeer groot dat de reden waarom jij crypto doet in lijn ligt met jouw grotere waarom. Daarom is dit een handige oefening.
Dus in dit voorbeeld is diegene waarschijnlijk met crypto bezig aangezien hij graag voorop wil lopen in revoluties en anderen wil helpen en inspireren hetzelfde te doen en dankzij dit hun beste leven te leven.
Denk je dat zo iemand zou stoppen met crypto wanneer hij een tegenslag heeft gehad? Dat denk ik niet!
Hij zou juist z’n schouders eronder zetten en anderen inspireren om door te blijven leren en uit te groeien tot beste handelaar van de wereld zodat hij en z’n vrienden hun beste leven kunnen leven.
Dit zijn mogelijke voorbeelden van een “why/waarom” voor crypto
Ik wil mijn eigen droomleven waarmaken
Ik wil leven in vrijheid en zelf besluiten wat ik doe, wanneer ik het doe en waar ik het doe
Ik wil een eigen crypto-bedrijf starten met de kennis die ik opdoe
Ik wil de beste handelaar van de wereld worden
Ik wil ervoor zorgen dat mijn kinderen kunnen studeren
Dit zijn enkel voorbeelden die ik zojuist uit m’n mouw heb geschud.
Ik wil je uitdagen om vooral “from scratch” na te denken welke waarom bij jou past.
Het principe van “start with why” kan je overal in je leven toepassen.
Het is een zeer krachtige manier van denken en communiceren.
Laten we daten als voorbeeld pakken.
Stel dat je op een date gaat en tijdens je eerste etentje zeg je:
Ik ben rijk
Je kent me vast van televisie, ik ben daar vaak te zien aangezien ik knap ben
Ik heb een prachtig huis op de Keizersgracht in Amsterdam, je zou eens moeten langskomen
Of
Ik houd echt van mijn werk, ik vind het geweldig wat ik doe
Ik werk voor een bedrijf dat ervoor zorgt dat mensen hun droomleven kunnen gaan leven
Dit geeft mij een doel in het leven, het is de reden dat ik ‘s ochtends blij wakker word en met energie de deur uitstap
En het resultaat is geweldig. Ik ben rijk, mag op televisie verschijnen omdat ik knap ben en heb een prachtig huis aan de Keizersgracht in Amsterdam, je zou eens langs moeten komen!
Zoals je ziet staan bij allebei de voorbeelden dezelfde feiten. De eerste start met de wat en hier ontbreekt de waarom.
De tweede start met de waarom en vertelt daarna precies dezelfde dingen die gefocust zijn op “wat”.
Het is precies hetzelfde, maar het voelt anders wanneer je start met je eigen waarom.
De kans is groot dat je bij nummer 1 niet opnieuw op date mag en bij nummer 2 waarschijnlijk wel opnieuw een restaurant mag uitzoeken.
De auteur Simon Sinek is met het concept “Start with why” gekomen vanuit pijn. Het kwam doordat hij de passie verloor voor wat hij aan het doen was.
Op papier had hij een geweldig leven, hij had een eigen bedrijf en leefde zoals hij dat zegt “The American Dream”.
Hij deed z’n best om te ontdekken wat zijn waarom was en toen hij dit vond, was hij weer opnieuw gepassioneerd.
En wanneer je jouw waarom hebt, dan wordt ineens alles duidelijk.
Er zijn ineens geen twijfels meer over wat wel en wat niet te doen. Het is heel duidelijk welke kant je op wilt.
Het loont dus echt om hier tijd aan te besteden aangezien alle andere keuzes in het leven hierdoor makkelijker worden.
En daarna kan je ook makkelijk mensen omringen die dezelfde why hebben en dan kan je samen strijden voor die waarom.
Dus jij weet nu dat:
De waarom krachtiger is dan de wat
Dit betekent dat focussen op geld verdienen (wat) niet de juiste motivatie is. Het is beter om een purpose te koppelen en daardoor te weten waarom je crypto doet. Dit zal je helpen gemotiveerd te blijven, ook wanneer de markt tegenzit
Het is handig om dit principe overal in je leven toe te passen. Bij het daten, bij je eigen bedrijf, bij je studie, bij je hobby’s enzovoort
Zoek je mensen om samen met jou het crypto-avontuur aan te gaan? Check dan eerst of ze dezelfde “waarom” hebben als jij
Alles in je leven wordt makkelijker wanneer jij voor jezelf duidelijk hebt waarom jij de dingen doet die je doet
Vind je het een interessant onderwerp? Dan kan je de volgende links gebruiken om je verder te verdiepen in “Start with why”
Bedankt voor het lezen en ik zie je volgende week!
Heb je feedback voor me of wil je simpelweg wat zeggen/vragen?
Geef dan hieronder aan wat je van de nieuwsbrief vond en laat in het scherm dat opent een opmerking achter.
Ik lees alle opmerkingen en vragen die binnenkomen, ook die van jou!
Met succesvolle groet,
Patrick Suiker
AllesOverCrypto
De Crypto Opleider van Nederland
*PS - Heb je het gevoel dat je onvoldoende bent voorbereid op de bull market? Kom dan deze week naar mijn presentatie waar ik je gratis op weg help
Nog maar referral(s) en je krijgt gratis !!
Vind jij dit een fijne nieuwsbrief en denk je dat je vrienden en collega’s er ook veel aan zullen hebben? Je krijgt gratis producten wanneer mensen dankzij jou lid worden van deze nieuwsbrief!
Momenteel heb je referral(s) en dat betekent dat je nog maar referral(s) extra nodig hebt voor !!
Dus deel jouw unieke link met je vrienden en dan krijg je binnenkort een mooi product:
Ben je benieuwd welke gave cadeaus je nog meer kan verdienen? Bekijk dan jouw persoonlijke pagina.