Profile picture for user Guy

Op 29/1 om 10.03u doe ik een verkooptransactie BTC via Bitvavo. De Realtime koers geeft een prijs aan van 29042 euro. De transactie wordt onmiddellijk bevestigd. En ik zie dat de transactie wordt bevestigd aan een koers van 26500 euro. Graag een beetje duiding bij dit zeer grote verschil...Hoe had ik dat kunnen voorkomen?

Profile picture for user Joël Martina

Dit wordt meestal veroorzaakt door een market order en een liquidity crisis. Als er niet genoeg liquiditeit is om je marktorder te vullen, dan kan er een grote spread ontstaan tijdens het verkopen van je bitcoins wat er nu bij jou order is gebeurd. 

Een verkoop marktorder vult alle koop orders totdat al je bitcoins zijn verkocht. Als je 100 bitcoin verkoopt met een marktorder voor 30000 euro en er zijn slechts een paar buy orders met in totaal 50 bitcoins dan verkoop je de andere 50 bitcoins aan de volgende koop orders totdat je ze allemaal hebt verkocht.

Om dit te voorkomen kan je het beste een limiet order gebruiken zodat je zelf de verkoop prijs kan instellen. Als je toch een marktorder wilt gebruiken, dan is het erg verstandig om eerst te kijken of er genoeg liquiditeit is om je order te vullen zonder een te hoge spread.