Profile picture for user Lyrebird12

Ik wil graag mijn Tezos (XTZ) staken, maar hoe doe ik dat? En kan ik dit ook via mijn hardware wallet doen?

Profile picture for user Patrick Suiker

Je kan Tezos staken zowel via je hardware wallet staken als via de exchange waar je de cryptomunten bezit. Niet iedere exchange biedt dit aan, maar de meeste grotere exchanges zoals Binance wel.

Om je XTZ-munten te staken volg je de volgende stappen. Ik zal de stappen per platform uitleggen.

Hoe stake ik Tezos bij Binance

1. Ga naar de Binance Exchange en login
  2. Navigeer naar "Staking" of klik eenvoudig op deze link om naar het stake-gedeelte te gaan
  3. Zoek Tezos op en klik erop
  4. Klik op "Deposit" om het aantal XTZ-munten dat je wilt staken, gereed te maken
  5. Maak je XTZ-munten over naar het adres dat daar wordt weergegeven
  6. Houd je e-mail in de gaten om te controleren of het geld goed is aangekomen
  7. Je munten zullen vanaf nu gestaket worden bij Binance

De XTZ Rewards worden dagelijks berekend. Ze nemen ieder uur een snapshot van het aantal XTZ dat je bezit. De beloningen worden eens per maand uitgekeerd en dit wordt gedaan voor de 20ste van de volgende maand.

Hoe stake ik Tezos met mijn Ledger Nano X of S?

1. Download het programma Ledger Live
  2. Maak verbinding met je Ledger Nano X of S
  3. Navigeer naar "Apps Catalog" en zoek Tezos op
  4. Installeer de applicatie op je hardware wallet
  5. Navigeer in het linkermenu naar "Account" en maak een account aan voor je Tezos Wallet
  6. Maak je XTZ-munten over naar het adres van je hardware wallet
  7. Klik op je Tezos Account binnen Ledger Live en klik op "Earn Rewards"
  8. Klik daarna op "Delegate to earn rewards" en daarna op "Continue"
  9. Maak de munten over naar de Staking Deposit en bevestig de overboeking op je hardware wallet
    Image
    Bevestiging van het staken van je tezos cryptomunten
  10. Je hebt nu je munten gereedgemaakt om te staken!
  11. Wil je later nou meer Tezos toevoegen aan je stake saldo, dan kan dit heel eenvoudig.
    1. Zoek de transactie op waarbij je de munten hebt gedelegeerd aan de validator
    2. Klik op de drie bolletjes en vervolgens op "Receive more". Maak tot slot de transactie compleet.
      Image
      Meer tezos munten staken

Hoe krijg ik mijn Tezos munten terug die ik gestaket heb?

Via de gebruikersomgeving van Ledger Live kan je eenvoudig je Tezos munten terughalen uit de staking validator.

1. Ga naar je Tezos Account binnen Ledger Live
  2. Zoek de transactie op waarbij je munten hebt gedelegeerd naar de validator
  3. Klik op de drie bolletjes en klik vervolgens op "End Delegation"
    Image
    Tezos munten terugkrijgen van de staking validator

Hoe stake ik Tezos met mijn Trezor T Wallet?

1. Download de Simple Staking Wallet
  2. Open de wallet en maak verbinding met je Trezor T Wallet
  3. Selecteer een adres en ga verder
  4. Geef een label aan het adres, deze mag je geheel zelf kiezen
  5. Je zit nu in je wallet en je kan nu je XTZ-munten overmaken naar je Trezor T Wallet.
  6. Wanneer je cryptomunten zijn aangekomen, klik je in het linkermenu op "Delegate Funds"
  7. Selecteer het adres waar je jouw XTZ-munten hebt staan en maak het over naar het adres dat al voor je is ingevuld.
  8. Je hebt nu je munten gereedgemaakt om te staken!

Informatie over Tezos Staking

Wanneer je Tezos staket, en dus je XTZ-munten delegeert, dan verdien je naar verwachting 6 tot 7% per jaar. Je kan dit zien als rente op jouw geld. Je zal naar verwachting na vijf weken je eerste Staking Reward ontvangen van de validator. Daarna zal je ongeveer iedere drie dagen een reward krijgen.

Wanneer je jouw XTZ munten hebt gedelegeerd om te staken, dan kan je ze ook ieder moment weer terughalen wanneer het nodig is. Natuurlijk verdien je dan geen 6-7% meer, maar dit laat wel zien dat het heel eenvoudig weer je geld liquide kan maken.

Tezos maakt gebruik van Delegated Proof of Stake. Wanneer je jouw munten wegzet om te staken, dan delegeer je iemand anders om namens jou het netwerk van Tezos veilig en draaiende te houden.

In onze blogpost over Tezos leer je meer over het crypto-project.