Profile picture for user Steffan Star

"Ik koop en verkoop mijn crypto currencies op exchanges, maar aan wie verkoop ik deze eigenlijk?"

Deze vraag is vandaag op Facebook gesteld en is erg interessant denk ik!

Profile picture for user Steffan Star

Goedemiddag,

Jij koopt en verkoopt jouw cryptocurrencies op een exchange. Op deze exchange zitten enorm veel mensen die hierop kopen en verkopen. In grote lijnen, is het meestal zo dat als jij jouw BTC verkoopt, deze gekocht wordt door een andere persoon die op dat moment wilt kopen. Dus de ene persoon koopt, de andere persoon verkoopt. Dit gebeurt dan binnen de wallet van de exchange.

De exchange moet natuurlijk wel een beginsaldo hebben gehad, om het traden te kunnen starten, omdat ze anders niet kunnen verhandelen op dat platform. Exchanges zoals bijvoorbeeld Bitvavo, hebben geen Initial Exchange Offering (IEO), zij beginnen gewoon met het aanbieden van een bepaalde currency. Vanaf dat punt is het vraag en aanbod.

Vraag en aanbod kennen we wel, deze marktwerking bepaald altijd de prijs. Er is een eigen vraag en aanbod op Bitvavo, maar dit wordt ook gestuurd vanuit de markt buiten Bitvavo. Want wanneer arbitrage kansen zich opdoen, dus stel de prijs op Bitvavo is 20% hoger dan de rest van de markt, dan zetten beleggers hun coins over naar Bitvavo en proberen ze hier te verkopen. Dit zorgt voor meer aanbod en dus weer een lagere prijs.

Op het moment van grote aankopen, dan moet de exchange soms wel helpen. Stel hun totale wallet is 100 miljoen en iemand probeert voor 50 miljoen te kopen, dat lukt dan eenmaal niet, dus dan helpt de exchange erbij. Ingrijpen gebeurt verder bijna nooit, alleen soms bij een kaarsrechte zijwaartse lijn.

Kort samengevat, wanneer jij jouw crypto verkoopt dan wordt dit door andere beleggers gekocht. Wanneer jij cryptomunten wilt kopen, dan koop je dat van beleggers die op dat moment verkopen.

Mocht je hier nog vragen over hebben dan help ik graag verder!

^Steffan