MLM

Wat is Multi-Level Marketing (MLM) en waarom is het gevaarlijk?

Ondernemingskansen: wie houdt er nou niet van? Zeker met de komst van social media wordt de ene business opportunity na de andere je om de oren gegooid. Soms zijn het daadwerkelijke hele mooie kansen, maar soms wordt je voor de gek gehouden. Zo kan dat bijvoorbeeld gaan bij Multi-Level Marketing.

Multi-level marketing is een business model waarbij verkopers beloond kunnen worden door producten te verkopen, maar ook door nieuwe verkopers aan te dienen. Hoewel dit op het eerste oog als een prima vorm van marketing klinkt, en het dat soms ook is, komen er zeker problemen kijken bij dit model.

Maar wat is multi-level marketing precies? Waarom is het gevaarlijk en wat zijn de risico’s ervan? Hoe herken je MLM? En wat zijn enkele bekende voorbeelden binnen en buiten de cryptowereld? Op die vragen, en meer, krijg je vandaag antwoord. Laten we snel beginnnen!

Bekijk snel

John Oliver behandelde het onderwerp, multi-level marketing, al eens uitgebreid in zijn televisieprogramma. Erg interessant:

Wat is Multi-Level Marketing?

Multi-level marketing, ook wel netwerkmarketing genoemd, is een business model waarbij verkopers hun inkomen kunnen verdienen door producten te verkopen, óf door nieuwe verkopers te werven. Bij multi-level marketing wordt er gebruikgemaakt van een persoonlijke relatie tussen koper en verkoper. Het is dus ongebruikelijk dat jij uit jezelf gaat bestellen bij een merk wat gebruikmaakt van netwerkmarketing. In plaats daarvan wordt je vaak benaderd door een verkoper van zo’n bedrijf.

Een verkoper van zo’n bedrijf kan zijn inkomsten dus op 2 manieren verdienen: 1) door de producten te verkopen van het bedrijf waarvoor zij in dienst zijn, en 2) door nieuwe verkopers voor het bedrijf te werven, zij ontvangen dan namelijk een commissie. Wat zij hierbij ook mogen doen, is producten doorverkopen aan andere verkopers, zodat zij deze weer kunnen door verkopen. Ook mogen zij de producten zelf met korting aan kopers verkopen.

In de basis klinkt dit niet zo verkeerd, denk je misschien. Dat klopt in principe ook. Een bedrijf zet verkopers in om hun product aan de man te brengen. Dat is niet per se anders dan een televisieadvertentie, of een gesponsorde post bij een influencer, toch? In de basis klopt dit. Er zijn dan ook zeker bedrijven die multi-level marketing toepassen, waar dit helemaal goed verloopt. Hier is dan ook niets mis mee. Echter, bij multi-level marketing kunnen wel degelijk problemen ontstaan.

Waarom is Multi-Level Marketing gevaarlijk?

Eén van die problemen, is dat het heel snel op een piramidespel kan gaan lijken. Een piramidespel, ook wel bekend als ponzi scheme, is een ´bedrijfsvorm´ waarbij ´verkopers´ een commissie verdienen voor het aantrekken van nieuwe verkopers. Dit gebeurt ook bij multi-level marketing. Het probleem bij een ponzi scheme is echter dat dit de enige manier is waarop de verkopers daadwerkelijk een serieus inkomen kunnen verdienen. Zij gaan dus mensen werven, omdat ze hier zelf aan verdienen, terwijl ze eigenlijk weten dat de enige manier waarop deze mensen daadwerkelijk kunnen gaan verdienen is door weer nieuwe mensen te werven.

Op deze manier ontstaat er dus een piramide waarbij verkopers steeds weer een nieuwe laag van nieuwe ‘verkopers’ creëren, die dan weer hun best gaan doen om een nieuwe laag ‘verkopers’ te creëren. Je snapt wel dat het hier een keer misgaat. Wanneer je bovenaan de piramide staat, kun je daadwerkelijk goed verdienen, want dan hark je de commissies binnen die overal verdiend worden. Wanneer je ergens onderaan staat, ben je echter de pineut. Het wordt daar steeds moeilijker iets te gaan verdienen, terwijl je vaak wel een investering hebt moeten doen om überhaupt verkoper te worden. Je moet dus eigenlijk wel mensen werven, om op deze manier je investering terug te verdienen.

Waar het de bedoeling is dat multi-level marketing een nieuw marketingkanaal wordt binnen een bedrijf, loop je al snel het risico dat het een piramidespel wordt. Ook binnen crypto komen dit soort piramidespellen voor. Hier moet je dus voor oppassen. Maar hoe herken je nou zo’n verkeerd multi-level marketingmodel?

Image
ponzi scheme
rudall30 / Shutterstock.com

Hoe herken je Multi-Level Marketing?

Betrokken raken in een multi-level marketingsysteem kan dus nadelige gevolgen hebben. Vaak moet je een investering doen om onderdeel te worden. Op dat moment denk je dat je een goede investering doet, maar het kan zomaar eens zijn dat je jezelf hiermee een ingewikkeld systeem inwerkt. Een systeem waar je later mensen van gaat overtuigen ook onderdeel te worden.

Van zo’n slechte multi-level marketing kun je maar beter ver uit de buurt blijven. Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk wel weten hoe je ze herkent, maar hoe doe je dit? Hoe herken je een slechte MLM, zodat je hier ver van weg kunt blijven? Er zijn verschillende signalen die aantonen dat een bedrijf een slechte MLM is:

  1. Het bedrijf heeft geen écht product.

Vaak wordt je benaderd door een werknemer van een MLM. Wanneer deze persoon gefocust lijkt op het ‘bouwen van een team’, of uitspraken doet als ‘je past perfect bij ons’ is de kans meer dan aanwezig dat het een MLM is. De verkoper verkoopt dan namelijk niet echt een product, maar probeert je onderdeel te maken van het team.

  1. Absurde claims over het product.

MLM’s worden vaak toegepast in de gezondheids- en wellness industrie. Wanneer er dan absurde claims als ‘werkt wonderen, al je grijze haar ineens weg’ over het product worden gedaan, is de kans aanwezig dat het een MLM is. Let hier dus voor op!

  1. ‘Je moet een goede voorraad kopen’

Vaak wordt je door de verkopers van een MLM overtuigd om een goede voorraad producten te kopen, zodat je ‘goed van start kunt met de verkoop’.

Zo zijn er nog tal van signalen die je kunnen waarschuwen voor de mogelijkheid dat een bedrijf een slechte MLM is. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om je gevoel te volgen. Wanneer je een slecht gevoel hebt over een bedrijf, kan het zomaar eens zijn dat dit gevoel klopt.  

Bekende voorbeelden van Multi-Level Marketing

Inmiddels weet je wat Multi-Level Marketing is, maar ook hoe je zo’n MLM herkent. Dit alles zul je echter nog beter begrijpen wanneer je ook enkele voorbeelden van MLM’s hebt gezien. Laten we nu dus eens kijken naar een aantal voorbeelden. We kijken naar zowel slechte, als goede voorbeelden.

Een goed voorbeeld: Amway

Amway is een bedrijf dat voeding en beauty producten verkoopt en werkt volgens de principes van MLM. De focus bij de verkopers van Amway ligt echter volledig op de verkoop van de producten. De werknemers werken niet voor een salaris, maar puur op basis van het aantal producten dat ze verkopen.

Het bedrijf werd opgericht in 1959 in de Verenigde Staten en het kost $100 per jaar om verkoper te worden bij Amway. Per jaar draait Amway een omzet van $8.8 miljard, puur in productverkopen.

Over een bedrijf als Amway, een bedrijf dat op een goede manier gebruikmaakt van MLM dus, hebben we je verder niet zoveel te vertellen. Het is simpelweg een bedrijf dat gebruikmaakt van een bepaalde marketingstrategie, waar, mits goed uitgevoerd, natuurlijk niets mis mee is.

Een slecht voorbeeld: LuLaRoe

Een slecht voorbeeld van een bedrijf dat gebruikmaakt van multi-levelmarketing is LuLaRoe. LuLaRoe is een bedrijf dat vrijetijdskleding voor vrouwen verkoopt. Hun slogan is: “Creating Freedom Through Fashion”, zo is te vinden op hun website. Het zou hun doel dus zijn om vrouwen de kans op (financiële) vrijheid te bieden door middel van hun mode.

Echter, om verkoopster te worden bij LuLaRoe, moeten vrouwen een starters fee van maar liefst $6000 betalen. Om de kans op deze financiële vrijheid te krijgen, moeten de vrouwen dus al meerdere maandsalarissen inleveren voordat ze überhaupt de kans hebben om hun eerste cent te verdienen.

Wanneer je dan toch besluit dit te doen, kun je niet eens zelf kiezen wat voor kleding je gaat verkopen. Je krijgt gewoon een pakket opgestuurd dat je moet gaan verkopen. Hierin heb je zelf dus geen inbreng.

Het bedrijf heeft nu dan ook meerdere rechtszaken aan zijn broek hangen, nadat duizenden vrouwen klachten indienden. Deze vrouwen noemen het bedrijf een oplichtingspraktijk.

Een slecht voorbeeld: Rodan + Fields

Ook Rodan + Fields is een bedrijf dat nog steeds bestaat, maar waarvan er veel klachten zijn over dat het bedrijf de multi-level marketingmethode op verkeerde manieren zou inzetten. Rodan + Fields is een skincare bedrijf dat in 2007 werd opgezet.

Het bedrijf belooft een prachtig leven voor mensen die zich bij hen aansluiten als verkoper. Ze zouden bij Rodan + Fields een lucratieve, maar flexibele carrière kunnen hebben. Ze zouden gratis vakanties krijgen en zonder al te veel moeite '6 figures' (€100.000 of meer) kunnen verdienen. Het enige wat ze zouden moeten doen, is de producten van Rodan + Fields bij mensen aanprijzen, zodat deze verkocht worden.

Echter, ook Rodan + Fields is op dit moment betrokken in enkele rechtszaken. De belangrijkste daarvan is de rechtszaak omtrent hun product de Lash Boost. Dit product zou namelijk vals gepromoot worden. Het product heeft vele side effects. Zo zou je iriskleur ervan kunnen veranderen en kunnen je ogen er bijvoorbeeld van gaan jeuken. Hierover werd echter niets gezegd op de verpakking of iets dergelijks. Ook bij dit bedrijf gaat dus van alles mis.

Image
MLM Herbalife
Brett Hondow  / Shutterstock.com

Een slecht voorbeeld: Herbalife

Een ander bedrijf dat vaak onder vuur ligt over het mogelijk zijn van een piramidespel, is Herbalife. Herbalife is een vrij bekend bedrijf dat zich bezighoudt met voedingssupplementen, zoals maaltijdvervangers. Het bedrijf is zelfs beursgenoteerd, maar ligt toch onder vuur.

Herbalife werd nooit officieel, door een rechtbank of andere officiële partij, een piramidespel genoemd, maar wordt hiervan zeker beschuldigd door bijvoorbeeld ex-medewerkers. Het is zelfs zo erg dat de Federal Trade Commission, een Amerikaanse overheidsinstantie die consumenten beschermt van bijvoorbeeld monopolistische bedrijven, maar liefst 350.000 mensen heeft gecompenseerd die geld zijn verloren als verkoper voor Herbalife. Dit is één van de grootste acties die de instantie ooit heeft ondernomen.

Het is een lange tijd bij Herbalife ook zo geweest dat het grootste gedeelte van de omzet binnenkwam door nieuwe verkopers die geworven werden, in plaats van door producten die verkocht werden. Een duidelijk signaal van het zijn van een piramidespel natuurlijk.

Voorbeeld MLM binnen crypto: BitConnect

Het bekendste voorbeeld van iets wat lijkt op een multi-level marketing binnen crypto is BitConnect. BitConnect, was een open-source cryptocurrency, verbonden aan een high-yield investeringsprogramma, die werd opgericht in 2016 en uit de lucht werd gehaald in 2018.

Wanneer je in BitConnect zou investeren, zou je dit vast kunnen zetten in het platform en hierop 1% per dag kunnen ontvangen. Dit zou dagelijks compounden, waardoor je bizarre rendementen zou kunnen behalen op je investering. Dit trok dan ook vele investeerders aan. De token werd gereleaset voor een prijs van $0.17 en was op zijn hoogtepunt, een jaar later, maar liefst $463 waard.

Het bleek echter te mooi om waar te zijn. De bedragen die binnenkwamen vanuit nieuwe investeerders bleken namelijk gebruikt te worden om de rentes van bestaande investeerders te betalen. Op deze manier bewoog het geld dus omhoog in de piramide en was dit een zeker ponzi scheme.

Uit de rechtszaken die volgden, bleek dat BitConnect hun investeerders voor maar liefst $2 miljard hadden gefraudeerd. De oprichter van BitConnect, Satish Kumbhani, moet hier volgens de Securities and Exchange Commission (SEC) dan ook voor vervolgd worden. Wanneer hij naar de VS zou komen zou hij naar verluid tot wel 70 jaar in de gevangenis moeten doorbrengen.

Conclusie

Multi-level marketing is in de basis simpelweg één van de vele marketingmethodes die er bestaan. Bij multi-level marketing worden verkopers geworven die het product direct aan de klanten aanprijzen. Echter, naast een commissie die verdiend kan worden over de verkoop van een product, kan er ook een commissie verdiend worden aan het werven van een nieuwe verkoper.

Hier ontstaan een probleem. Er kan op deze manier dan ook een heus piramidespel ontstaan. Iets wat niet positief, en zelfs illegaal is. Er zijn dan ook al vele bedrijven, waaronder een cryptobedrijf, veroordeeld voor het zijn van een piramidespel.

Daarnaast kan het echter ook een mooie vorm van marketing zijn. Hopelijk hebben we je vandaag geleerd wat multi-level marketing is, maar ook wat de gevaren ervan zijn.

Heb jij nog vragen over Multi-Level Marketing of wil je graag ervaringen van anderen horen? Vraag het in onze AllesOverCrypto Facebookgroep waar we inmiddels met meer dan 100.000 leden zijn, die allemaal graag het gesprek met aangaan, zijn! Ook onze eigen experts staan daar altijd voor je klaar! Het antwoord op een vraag over crypto vind je ook makkelijk bij onze FAQs. Verder kun je ook veel informatie vinden door je vraag + AllesOverCrypto te googelen.

Header afbeelding: LeoWolfert / Shutterstock.com


Starten met crypto en geen idee waar je moet beginnen?

Kom dan naar onze gratis Online Bitcoin Training!

Bekijk hier wat je gaat leren!

Image
Online Bitcoin Training van allesovercrypto

 

 

 

Alle uitingen van AllesOverCrypto, waaronder begrepen alle producten (o.a. Crypto Signalen en de Crypto Masterclass), berichten en e-mails, zijn de professionele mening van AllesOverCrypto en kan op géén enkele wijze worden opgevat als een persoonlijke uitnodiging, een advies of enige aanbeveling om tot aankoop van één of meer cryptovaluta over te gaan en daarin te beleggen. AllesOverCrypto is geen financieel adviseur en beoogt dat uitdrukkelijk ook niet te zijn.

De uitingen van AllesOverCrypto hebben uitsluitend een educatief karakter en kunnen op geen enkele wijze als financieel, juridisch of fiscaal advies worden opgevat. AllesOverCrypto is geen financieel, juridisch- en/of fiscaal adviseur. Er komt geen adviesrelatie tot stand tussen jou en AllesOverCrypto.

De door AllesOverCrypto gepresenteerde informatie is door haar met de grootste aandacht en zorg samengesteld. AllesOverCrypto kan echter niet instaan voor de juistheid en/of volledigheid ervan. Het gebruik van deze informatie gebeurt op jouw eigen risico. Je dient ervan bewust te zijn dat de gepresenteerde informatie, mede door de snelheid waarmee de cryptomarkt zich beweegt, al snel achterhaald is dan wel kan zijn. Wees hiervan bewust bij het bestuderen van de informatie. Daarnaast wordt uitdrukkelijk verzocht de informatie zelf te verifiëren.

Eenieder die in één of meer cryptovaluta wil beleggen dient zijn/haar eigen onderzoek te doen alvorens een beslissing te nemen tot aan- of verkoop van cryptovaluta. AllesOverCrypto is op geen enkele wijze bij dit proces betrokken. Uitsluitend jijzelf bent verantwoordelijk voor jouw eigen aan-en verkoopbeslissingen. Het aankopen van cryptovaluta brengt vanwege de aard van het product en de volatiliteit van de cryptomarkt grote risico’s met zich mee. Deze risico’s zijn zo groot dat het zelfs mogelijk is je hele aankoopbedrag te verliezen. Koop dus geen cryptovaluta die je niet kunt veroorloven te verliezen.