Parking

Autofabrikant Continental laat gebruikers meeverdienen aan data verkoop

Autofabrikant Continental is al enige tijd aan het experimenteren met een blockchain programma dat “Data Monetization Platform” (DMP) heet. Het doel is om data, die aangemaakt wordt bij het gebruik van de Continental auto’s, te bundelen en door te verkopen. De eerste toepassing is de “earn as you ride” app.

 

Gebruikers kunnen via de app toestemming geven om data van de parkeersensoren te gebruiken. Terwijl de gebruiker door de stad rijdt noteren de sensoren de vrije parkeerplekken. Deze data wordt vervolgens doorverkocht aan een derde partij, in dit geval een parkeer app. 

Deel van de gemaakte omzet is voor de gebruiker: door in te stemmen met het gebruik van deze data, ook wel metadata genoemd, verdient de gebruiker cryptomunten.

Jaguar Land Rover is momenteel met een vergelijkbaar testprogramma bezig in Ierland. Hier verdienen gebruikers IOTA munten als ze instemmen met het delen van metadata. 

Grote verandering

Metadata wordt tot nu to opgeslagen in “data silos”. Dankzij blockchain hebben bedrijven de mogelijkheid om metadata veilig te verkopen. Door de data direct te versleutelen blijft de data veilig en weet de kopende partij dat de informatie niet gemanipuleerd is. 

Blockchain zorgt er dus voor dat metadata eindelijk gebruikt kan worden. De fabrikant verdient er geld mee, de derde partij kan een beter product bouwen en de autorijder profiteert mee.

Continental geeft aan te voldoen aan de vereisten van het de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Of de autorijder direct via de “earn as you ride” app zijn eigen data kan inzien is onbekend.