Profile picture for user mio22

Stel je dit voor: bitcoin heeft 21.000.000 munten, als bitcoin hier maar 10% van beschikbaar maakt, om te kopen en verkopen, en men voor 1 miljoen koopt, daar 10% 1 miljoen is, is de resterende 90% dan 90.000.000 waard?

Iemand die dus die 90% bezit, heeft ie dan, op papier, een vermogen van 90.000.000?

Profile picture for user Steffan Star

Hey Mio,

Ik denk dat je 9 miljoen bedoelt in plaats van 90 miljoen toch? Aangezien 1 miljoen in je voorbeeld 10% is.

Maar je moet kijken naar de prijs op dat moment, dus niet naar de aankoopprijs. Dus als de prijs 1 euro is en je hebt een miljoen munten die je achterhoudt, dan is dat inderdaad een vermogen van 1 miljoen.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat wanneer iemand 90% van het totale munten wilt verkopen, de prijs een mega grote daling maakt. Omdat al die munten in een keer op de markt geloosd worden, waardoor er veel meer aanbod is dan vraag.

Als je wat meer wilt leren over crypto, dan denk ik dat onze gratis training perfect voor jou zou zijn! Via de onderstaande link kan je jezelf opgeven.

https://allesovercrypto.nl/gratis-bitcoin-training

^Steffan

Bedankt, Stefaan. Laatste vraag: Stel; je verkoopt munten, wat ik een paar keer hebt gedaab, wie betaalt jou dan wie krijgt de verkochte munten? Waar komt het geld vandaan? Wat gebeurt er met de verkochte munten?

Profile picture for user Steffan Star

Hey Mio,

Stel je zit op Bitvavo, dan verkoop je de munten aan Bitvavo, want die gaan dan naar hun wallet. Vervolgens verkopen zij deze direct door aan iemand die ze koopt. Omdat er elke minuut veel transacties gedaan worden. Indirect verkoop je het dus aan iemand anders, maar direct verkoop je de munten aan Bitvavo. De koper, dus in dit voorbeeld Bitvavo, betaald jou altijd.

Als er te weinig vraag is naar een munt en teveel mensen willen de munt verkopen, dan daalt de prijs. Door de daling zullen er weer meer mensen inkopen, waardoor er weer een balans in vraag en aanbod is. Bitvavo neemt niet veel risico met de voorraad, maar ze zorgen wel dat de voorraad rond een bepaald aantal munten zit waardoor er altijd ingekocht kan worden. Hele grote aankopen duren hierom soms wel wat langer.

^Steffan