Profile picture for user Patrick Suiker

Vraag:

Klein vraagje in verband met de kosten bij het opnemen van de munten. Welke exchange is het goedkoopst om de coins over te dragen naar een andere exchange? Want ik wou vandaag mijn BTC van Bitvavo naar BitMEX overdragen te waarde van 10,60€, dit zou mij 1,58€ aan opnamekosten kosten, dit vind ik persoonlijk te veel.

Antwoord:

De opnamekosten van Bitcoin hebben te maken met de drukte op het netwerk van de cryptomunt. Wanneer ik nu Bitcoin wil opnemen (t.w.v. €10,65) kost het me maar €0,72. 

En aangezien je een klein bedrag overmaakt, zijn de kosten ten opzichte van je bedrag hoog. Maar, wanneer je een hele Bitcoin wil overmaken, zijn die kosten alsnog hetzelfde. Kijk maar:

Bitvavo is een goedkope partij dus daar ligt het niet aan.

De twee punten waar je op let bij het opnemen van Bitcoin zijn:

1. De drukte van het netwerk. Mocht je hoge kosten betalen dan betekent dit dat het druk is en het lonend kan zijn om even te wachten.
  2. De kosten worden procentueel hoger naarmate je een kleiner bedrag opneemt. Mocht je sowieso een groter bedrag willen opnemen, dan kan je dit beter in één keer doen in plaats van in meerdere keren.