Profile picture for user Tjerk

Hallo, in het artikel over de RSI lees ik iets wat ik niet goed begrijp:

"bullish divergence treedt op bij een dalende prijs en kan een indicatie zijn dat de trend weer gaat stijgen"

Iets verderop staat echter:

"Let wel op. Als je dit tegenkomt in een sterk dalende trend, dan is de kans een stuk kleiner dat de theorie van de RSI bullish divergence werkt. Als je deze tegenkomt in een opwaartse trend is de kans juist wel weer groot dat je het goede koopmoment hebt gevonden!"

Is dit niet in tegenspraak met elkaar? Het fenomeen treedt op bij een dalende prijs, maar werkt niet goed bij een dalende trend?

Profile picture for user Derek Westra

Ik snap de verwarring!

Het spreekt elkaar inderdaad tegen, maar je moet het vooral lezen als:

"Het fenomeen treedt op bij een dalende prijs, maar werkt niet goed bij een sterk dalende trend"

In de cryptomarkt kan het namelijk voorkomen dat de trend echt heel sterk daalt, terwijl er dan alsnog een bullish divergence voorkomt. Helaas is de trend dan zo sterk naar beneden dat zelfs een bullish divergence niet betrouwbaar is. In dat soort gevallen is het vaak handig om af te wachten tot de trend draait (higher highs en higher lows) in plaats van de bodem te snipen.

Daarnaast is het sowieso het best om de RSI niet als enige indicator te gebruiken, maar in combinatie met andere indicatoren.

Een bullish divergence op een supportlijn in combinatie met een hammer reversal candlestick is bijvoorbeeld een stuk betrouwbaarder dan alleen een bullish divergence.