Profile picture for user aart.hopman

Goedemorgen, 

Ik zag dit staan in een schrijven over de VPN: Officieel kan je VPN niet gebruiken om crypto te kopen op een andere of buitenlandse koers. Elke exchange vereist namelijk verificatie via creditcard, telefoonnummer of bankrekening. Met een beetje geklooi is het wel werkbaar maar niet aan te raden: je pleegt namelijk fraude. 

Ik begrijp niet precies wat daarmee bedoeld wordt. Kan ik met een VPN dan geen crypto's aankopen of wisselen bij bijv Bitcoinmeester, bitonic, Exodus of te traden op een trading platform?

Profile picture for user Robin Westra

Veel crypto exchanges zijn verplicht om hun klanten te kennen (het zogeheten KYC). Daar valt ook het ip-adres onder. Bij sommige exchanges staat er daarom in de voorwaarden dat het gebruik van een VPN niet is toegestaan. Dit heeft er vooral mee te maken als je een VPN server in een ander land gebruikt, waardoor ze jouw land van herkomst dus niet correct kunnen bepalen.

Je kan er dus het beste voor kiezen om met een server in je eigen land te verbinden, en eventueel de registratie bijvoorbeeld niet met een VPN te doen.