Profile picture for user Harold Hamersma

We kregen een vraag binnen via Facebook waar we graag op willen antwoorden.

Vraag

Ik heb een vraag over Bitcoin en belasting:

Om aangifte van crypto currency juist te doen, moet ik uitreiken naar de handelsplatformen waar ik crypto heb, voor een verklaring van de waarde op 1 jan 2019 00:00 van elk type crypto?

Dus in een officieel document?

Antwoord

Je kan inderdaad contact opnemen met het platform of zelf via onze website bekijken hoeveel waarde je coins hadden op 1 januari.

We hebben ook de Belastinggids samengesteld waar alles in staat. Deze kan je hier downloaden:

https://allesovercrypto.nl/crypto-belastinggids

Profile picture for user calixtus79

Hallo, ook en vraag over 'passief' inkomen. Ik genereer extra coins via yield farming en dit loopt soms aardig op. Ik stuur vervolgens deze winst naar Binance en zet deze om in BUSD en dat dan weer op de debitcard van Binance. Hier shop ik dan regelmatig mee. Valt dit dan ook in box 3? Ik ben er maar af en toe mee bezig, dus het is een hobby. Ik heb elk jaar netjes mijn vermogen opgegeven aan de belasting, dus ze weten ervan zeg maar. 

Profile picture for user Aernout Kolijn

Mooi dat je zo passief wat kan bijverdienen. Het lijkt me dat dit inderdaad in box 3 valt, aangezien dit inkomsten zijn uit crypto. Voor zover ik weet ziet de Belastingdienst geen onderscheid tussen inkomsten uit cryptovaluta en inkomsten uit yield farming. Dit kan in de toekomst natuurlijk gaan veranderen, maar voor overheden is het de komende tijd nog een taak om specifieke wetgeving te maken voor de wereld van crypto.