Profile picture for user Alexander Vogels

Hoi! Ik ben van plan om een Antminer K5 te kopen en hosten in China. Nu ben ik alleen benieuwd of ik de BTW hiervan terug kan krijgen door middel van een eenmanszaak op te richten. Theoretisch gezien wel, maar hoe doet men dat?

Specifieker: 

- Is het mogelijk een eenmanszaak op te richten voor de aanschaf van mining machines en het gebruik hiervan voor het minen naar crypto?
- Wat komt hierbij kijken anders dan de facturen voor de machines en hosting opgeven als kosten, en transactiegeschiedenis van (maandelijkse) verkoop van de verworven coins op een exchange als opbrengst?
- Welke belastingen worden hierover geheven? In ieder geval geen BTW, maar wel Box 1 of 3 en met welk bedrag? Is dit bedrag dan de [opbrengst] - [afschrijving machine] - [hosting] = belastbare winst?

Ik zal vast nog iets vergeten zijn, maar open hiermee graag een dialoog 😊

Mvg Alexander

Profile picture for user Patrick Suiker

Hoi Alexander!

Mooie vraag! Ik ben geen belastingadviseur, maar ik zal met je delen wat ik hierover weet. Om alles 100% zeker te weten kan je contact opnemen met een belastingadviseur.

Handige informatie voor de beantwoording van jouw vragen

1. Je kan btw terugkrijgen wanneer het gaat om zakelijke kosten. Het is noodzakelijk dat de factuur die je ontvangt over de aanschaf van de Antminer K5 voldoet aan alle eisen
  2. Om de btw terug te krijgen, doe je de 'aangifte omzetbelasting'. Ondernemers doen dit meestal ieder kwartaal. In deze aangifte geef je eerst de btw over de omzet op en daarna bereken je de btw over de gemaakte kosten. De btw van de kosten mag je van de btw van de omzet aftrekken. Is de btw van de omzet hoger dan de btw van de kosten, dan draag je btw aan de belastingdienst af. Is de btw van de omzet lager dan de btw van de kosten, dan krijg je btw terug van de belastingdienst.
  3. Wanneer de opbrengst van het minen hoger ligt dan de kosten ervan, dan dien je dit aan te geven bij de belastingdienst. Het wordt dan gezien als 'inkomsten uit overig werk of winst uit onderneming' en je dient dan de inkomsten aan te geven bij je aangifte. Het valt dan onder de inkomstenbelasting en dit valt in box 1.
  4. Met minen krijg je uitbetaald in cryptomunten, dit wordt 'loon in natura' genoemd. Deze dien je om te rekenen naar euro's en bij de aangifte geef je dit bedrag in euro's op.
  5. Jij als ondernemer bent verplicht om een factuur uit te sturen. Het omgerekende bedrag in euro’s vormt dan de grondslag voor de berekening van de eventuele btw.
  6. Je vraagt je af wat er naast de facturen, hostingkosten en transactiekosten komt kijken. Wij hebben gemerkt dat het niet eenvoudig is om een bankrekening te openen als crypto-ondernemer. Dit artikel van Sprout ging destijds over dat AllesOverCrypto werd geweigerd bij veel banken. Na veel zoeken zijn we bij BUNQ aangekomen. Dit is momenteel de enige bank die open staat voor crypto-ondernemers. Dit scheelt je weer een hele zoektocht haha!
  7. Mocht je jouw verkregen cryptomunten lang bewaren en niet gebruiken voor de normale ondernemingsuitoefening dan kan de belastingdienst het zien als privévermogen. Het privévermogen valt onder box 3. Dit geld verschuift dus van box 1 naar box 3. Belangrijk: wanneer de cryptomunten die je hebt bewaard in waarde zijn gestegen dan wordt de waardestijging gezien als inkomsten en daarover wordt weer afgerekend in box 1 - belastbaar inkomen uit werk en woning.
  8. Waar ik wel even mijn bedenkingen bij heb, is of de belastingdienst je wel als ondernemer zal aanmerken. Je hebt, zoals ik het lees, geen klanten en hierdoor zou het kunnen zijn dat je geen KvK-nummer kunt aanvragen of dat je achteraf met terugwerkende kracht niet wordt aangemerkt als ondernemer. Mocht dit laatste gebeuren dan zal je de gemaakte kosten ineens zelf gaan dragen en je de btw alsnog moet afdragen over de reeds aangeschafte goederen. Het is goed om dit na te vragen bij de belastingdienst. Ik hoorde van Robin dat je dit bij miners.nl gaat doen. Zij zullen ongetwijfeld hier eerder vragen over hebben gekregen en kunnen jou hier vast en zeker mee helpen!
  9. Stel je kan geen KvK krijgen, wat dan? Dan ben je geen ondernemer, kan je geen btw terugkrijgen over de Antminer en zullen de eventuele inkomsten vallen onder onder box 3 - Spaargeld en Beleggingen.
    Om je miningactiviteiten toch in box 1 te laten vallen, moet er namelijk sprake zijn van, ik citeer: "Het verrichten van arbeid, het beogen van een voordeel en of dat voordeel redelijkerwijs te verwachten is."
    Over het algemeen is er voor het minen van cryptomunten weinig arbeid vereist en is het veelal niet duidelijk of er een voordeel zal worden behaald. Minen valt daarom niet snel in box 1, behalve als je op echt op zeer grote schaal cryptocurrency's minet.
  10. Het bedrag waar je inkomstenbelasting over betaalt bereken je inderdaad door de opbrengsten minus de kosten te doen. Het bedrag wat je dan overhoudt geef je op bij de belastingdienst. Goed om te weten is dat je als startende ondernemer recht hebt op bepaalde aftrekken, zoals de zelfstandigen-startersaftrek, de MKB-winstvrijstelling en de Kleineondernemersregeling (KOR).
  11. Wanneer je als belastingplichtige de waarde van je cryptomunten niet correct opgeeft, loop je het risico dat je een fiscale naheffing krijgt en een boete riskeert van maximaal 300 procent.

Tips

Verder heb ik nog wat tips voor je:

• Doe alles netjes volgens de regels, cryptobedrijven liggen onder een vergrootglas.
  • Mine vooral cryptomunten die liquide zijn, zodat je ze daadwerkelijk kan verkopen wanneer je ze in handen hebt.
  • Als je de investeringskosten van het minen hoog vindt, dan kan je overwegen om het miningproces voor anderen te regelen en hier een percentage van te pakken. Dan laat je anderen investeren en krijg je zelf betaald voor je kennis/het uitvoeren ervan.
  • Verder vind je in onze Crypto Belastinggids de antwoorden op de veelgestelde belastingvragen.

Zou je ons op de hoogte willen houden van de vorderingen? Ik ben namelijk erg benieuwd! En wil je waar nodig helpen.

Profile picture for user Alexander Vogels

Hi Patrick!

Nog een korte update over het bovenstaande. Bedankt voor de tips en jullie Crypto Belastinggids. Ik realizeerde me vorige week dat een Eenmanszaak specifiek voor minen helemaal niet handig is i.v.m. Inkomstenbelasting in Box 1. Als particulier worden de gedolven coins alleen belast als vermogen in Box 3. De btw mag je weliswaar niet terugvragen maar dis is klein geld vergeleken bij de extra belasting die je mag betalen.

Mvg Alexander