Profile picture for user Patrick Suiker

Trap nooit in de mooie verhalen van het bedrijf GiroFX en/of Bitcoin Code. Dit zijn oplichters en ze doen er alles om jouw geld te stelen. We hebben zojuist van iemand gehoord hoe ze te werk gaan en diegene wil zijn/haar verhaal graag delen zodat anderen niet hetzelfde overkomt. De naam van de persoon is vervangen door Joop, dit is dus niet de echte naam.

Oplichtingsverhaal van gedupeerde over GiroFX

Al enige tijd ben ik op zoek naar een manier om wat geld bij te verdienen. Ik begon dit jaar te zoeken wat bitcoin exact was en wat het voor me kan betekenen. Ik keek er positief tegenaan. In april hakte ik de knoop door en ging actief aan de slag. Ik schreef me in op de bitcoin code om meer informatie in te winnen. Ik werd vervolgens heel vaak gebeld vanuit verschillende landen (verschillende buitenlandse telefoonnummers). Ik nam niet op tot op een keer ik het wel deed. Ik nam op 8 april 2020 mijn telefoon op. Ik kreeg een zekere Alice van GiroFX - [email protected] - aan de lijn die me uitlegde hoe hun bedrijf aan de slag gaat om mensen te helpen met traden.

Ze wist me te overtuigen en ik ging in op het aanbod om met hen te beginnen traden. Ze vertelde me dat ik dezelfde dag nog een accountmanager kreeg toegewezen vanuit Nederland:

You will soon receive a phone call from our office in The Netherlands and you will get assigned your personal account manager.

Dit werd Nicole Peters – [email protected] -. Website bedrijf: https://girofx.com/

Ik kreeg diezelfde dag, 8 april 2020, een telefoontje vanuit Nederland. Dat was de eerste keer dat ik Nicole Peters hoorde. Ik heb ze nooit gezien. Ze heeft een voor mij zeer herkenbare stem.

Uiteindelijk zijn we ongeveer 3 maanden in contact gebleven. De eerste 2 maanden vaker dan de 3de maand. Het contact verliep zowel telefonisch als via e-mail. Tijdens ons eerste contact vertelde Nicole me dat er enkel ‘serieuze’ winsten gemaakt kunnen worden als er met ‘serieuze’ bedragen gewerkt kan worden. Ik was erg aan het twijfelen toen ze me hierover aansprak. Ik vertelde haar dat ik wilde beginnen met 1,000.00 euro.

Ze bleef me pushen om toch meer te investeren. Ik besloot uiteindelijk om 20,000.00 euro te investeren. Toen ik vertelde dat ik bereid was om 20,000.00 euro te investeren vertelde ze me iets in de vorm van ‘je bent nu bij de top 100 investeerders dus ik zet je bij (of ik verhoog je) naar de ‘zilvere groep’ of ‘de hogere groep’ of …

Haar exacte woorden herinner ik me niet meer. Er vonden vanaf die dag dagelijks meerdere telefoongesprekken plaats. Een week later belde ze me opnieuw op om me te vertellen dat er al heel wat winst was gemaakt op mijn account. Ik opende mijn computer, ging naar mijn tradingaccount en zag dat er i.p.v. 20,000.00 euro nu 30,000.00 euro opstond. (alles verliep trouwens in dollar).

Ik kon mijn winst dus ook ‘zien’. Dit werkte erg overtuigend voor me. Ik kon mijn ogen niet geloven en voelde me erg veilig op dat moment. “Joop, dit konden we al voor je doen omdat je net op tijd bij ons gestart bent.” vertelde Nicole Peters me.

Daar ik op mijn account zag dat er heel wat winst gemaakt kon worden met een groot bedrag besloot ik om nog meer te investeren. Ik investeerde nog eens 21,000.00 euro. De tijd erop werd er frequent winst gemaakt op mijn account al dan niet soms met kleinere bedragen. Ik ben de website en mijn account aan het ontdekken en ik heb ontdekt dat ik alle gemaakte winsten kan raadplegen onder het tabblad ‘bonuses’.

Ik denk toch dat wat ik hier zie de gemaakte winsten zijn. Op dit moment ben ik niet meer zeker van alles wat er zich afspeelt. Tijdens de maanden van contact wilde ze dat ik een lening zou aangaan bij verschillende banken. Dit met als doel om met een groter bedrag sneller meer winst te maken. Ik kon nergens een lening krijgen. Tegen het einde van de tweede maand vertelde ze me dat als ik 10,000.00 euro overschrijf dat ik de winst kan opnemen.

Uiteindelijk had ik slechts 2,000.00 euro over. Ik vroeg haar of ik dit bedrag kon overschrijven en dat ik hiermee al een deel van de winst kon overschrijven. Ze vertelde me dat dit kon. Op 14 juli 2020 schreef ik het bedrag over. Nicole Peters en ik verbonden opnieuw via Anydesk. Er werd op Kriptomat bitcoin aangekocht voor 2,000.00 euro en opnieuw naar de externe wallet verzonden. Ze vertelde me dat ik diezelfde avond nog de 2,000.00 euro zou zien verschijnen inclusief een deel van de winst. Dit gebeurde niet en ik stuurde haar sindsdien elke dag een mail met de vraag wat er aan de hand is en waarom ik het geld niet zie verschijnen. Ik kreeg mijn laatste antwoord van haar op 16 juli 2020:

Er zijn, net zoals je hebt gezien, bepaalde vertragingen met de bankrekening waarvan alles terug gestuurd moet worden. Tot wanneer heb je al het geld uiterlijk nodig? Dit moest niet langer duren dan een paar dagen.

Een dag na deze overschrijving ontving ik van Kriptomat een mail met de volgende boodschap:

We are informing you that we are currently experiencing some unexpected delays for SEPA bank deposits via one of our deposit options Nexpay UAB.

Ik denk dat ze dit bedoelde wanneer ze schreef “net zoals je gezien hebt” want ik had haar deze mail van Kriptomat doorgestuurd. Ik probeerde haar meerdere malen terug te bellen op de nummers waarmee ze mij opbelde. Meestal belde ze met op met een Nederlandse nummer. Al deze nummers waren buiten gebruik wanneer ik ze terugbelde. De enige nummer die werkt is de nummer die in haar mails staat: Switzerland: +41525087217 Wanneer ik deze nummer bel is het enige dat zij doen je accountmanager laten weten dat jij wilt dat ze je opbelt. Dit is nooit gebeurd.

Manier waarop transacties gebeurden

De transacties werden in twee stappen uitgevoerd:

Stap 1: van mijn bank (ING) naar mijn Kriptomat account. Kriptomat is een online platform waar men cryptocurrencies kan aan- en verkopen.

Stap 2: van mijn wallet op Kriptomat naar een externe wallet (die van GiroFX) op Kriptomat. Via de app Anydesk hielp Nicole me om de transacties uit voeren van mijn bank naar Kriptomat. Elke transactie vond plaats met haar hulp met behulp van de app Anydesk. Wanneer het bedrag op mijn Krptomat account aangekomen was hielp ze me via Anydesk het bedrag naar hun externe wallet over te schrijven. 

Ik kan nog steeds inloggen op mijn GiroFX account: mijn balans bedraagt sinds de laatste gemaakte winst (twee maanden geleden) $79,122.13

Profile picture for user Biermans Patrick

Beste,

Wij hebben net hetzelfde voor. We worden nog wekelijks gecontacteerd door Mike Stein om bij te storten zodat we de Bitcoins zouden terug krijgen. Maar we hebben dit op aanraden van Kriptomat nog niet gedaan. We hebben ondertussen al wel een PV laten maken bij de politie. Hebben nog meer raad hoe we ons geld terug kunnen recupereren?

Profile picture for user Patrick Suiker

Helaas heb ik momenteel geen andere raad voor je. Het is goed dat je het hebt gemeld bij de politie. Hoe meer mensen er melding van maken, hoe serieuzer ze het zullen opnemen.

Wat je kan doen is een bericht te plaatsen in de Facebookgroep van AllesOverCrypto met de vraag of anderen hetzelfde hebben meegemaakt. Wellicht hebben zij extra tips voor je en/of kunnen jullie samen naar de politie stappen.