Profile picture for user Steffan Star

Hey Allemaal,

Wij krijgen helaas vaak berichten binnen van mensen die zijn gescammed online. Soms door nep exchanges en soms door mensen die hun “gaan helpen”. Daarom is het een goed idee om deze vraag te beantwoorden: Hoe voorkom jij dat je opgelicht wordt? 🧐

Stap 1: De eerste stap is, jezelf altijd de vraag stellen “is dit te mooi om waar te zijn?”. Als iemand jou een enorme winst garandeert, dan is dit vaak geen zuivere koek. Allereerst kunnen mensen jou niks garanderen, in elk vlak van beleggen wijken winsten dagelijks af, een belofte van winst is daarom vaak een scam. Daarnaast is het belangrijk om realistisch te blijven en niet te gretig te worden, daarom moeten er alarmbellen bij je afgaan bij een zin als “je hebt binnen een maand 1000 euro winst als je 500 euro investeert”.

Stap 2: Nooit zomaar je geld ergens in stoppen, zonder dat je goed onderzoekt aan wie je jouw geld precies geeft. Als je een site gevonden hebt waar je een goed gevoel bij hebt, check deze dan voor de zekerheid toch even. Dit doe je door op google te zoeken “Site X trustpilot” zo zoek je site X op trustpilot. Vervolgens ga je naar de 1 star reviews, als je daar vaak ‘scam’ ziet staan dan weet je genoeg. Ook kun je scamdoc checken, als deze rating laag is betekent het ook niet veel goeds.

Stap 3: Wees huiverig voor mensen in je DM. Er zijn oplichters die leden van crypto gerelateerde groepen een dm sturen. Ze doen alsof ze je graag willen helpen, dit is helaas niet het geval. Op het moment dat ze jouw vertrouwen hebben, wagen ze een poging om je geld afhandig te maken. Trap hier niet in! Geef nooit iemand jouw gegevens, private keys of bank informatie.

Tot slot wil ik zeggen dat je ons altijd vragen hierover kunt stellen. Mocht je zelf er niet achter kunnen komen of iets een scam is, dan helpen wij je hier graag bij. Het laatste wat we willen is dat mensen in onze community opgelicht worden!

Hoop dat mensen dit lezen, ik ben al blij als dit ook maar 1 iemand helpt om niet opgelicht te worden. Alles wordt al duurder, dit wil je er niet bij hebben. Succes met de crypto’s allemaal, hopelijk zien we snel weer mooie winsten!💙🚀

^Steffan

Profile picture for user Henri

Goedenavond, 

Ik weet niet goed waar ik mijn vraag moet stellen maar wellicht is een reactie op bovenstaande wel de juiste.

Ik heb totaal geen ervaring met het handelen in crypto en heb een vraag over betrouwbaarheid van een site. Ik ben op een zeer toevallige maar onwaarschijnlijk contact gestuit in Singapore. De persoon in kwestie knoopte op een zeer sociale wijze een gesprek met mij aan via Whatsapp.  Na het uitwisselen kwam de interesse in crypto ter sprake. Omdat ik het zeker interessant vind ben ik meegegaan in een heel “ aantrekkelijk verhaal” . Als ik net zoals deze persoon op een bepaald moment zou investeren in de crypto PAYL/ USDT zou ik op korte termijn het 10 tot 20 voudige er mee verdienen. De persoon heeft mij meegenomen in het proces en laten zien hoe via inside informatie van een goed vriend die werkt bij Binance. Procedure was geld storten in Bitpanda (Wallet) en dan PAYL/USDT kopen op https://www.aama-web.com/. Zelf veel gecheckt: Binance is een echt bedrijf en veel over te vinden incl. apps. Bitpanda is een gevestigd bedrijf vanuit Oostenrijk. Maar de AAMA is een groot raadsel. Niets maar dan ook niets over te vinden. Contactpersoon hiermee geconfronteerd en die zei dat dit een programma was dat intern werd gebruikt bij PYAPAL om crypto te kopen. Er werd verteld dat de mensen die bij Binance werken dit niet mogen omdat zij weten wanneer de PAYL/USDT meer waard werd, dus met voor informatie. De hele PAYL/USDT  kan ik nergens vinden. Ik ben mee gegaan met het verhaal en heb €100 geïnvesteerd via een voor mij redelijk duister proces. Er werd verteld dat ik het goed moest doen omdat als je dat niet goed doet het geld op eens kwijt zou kunnen raken. De €100 is gelukt en op de site van AAMA binnen een week 30% profit gerealiseerd . Maar iets zegt me dat het volledig fout zit. Ze pushen me nu om 10 of 20K te investeren. 

mijn vraag is: is de site van aama-web.com een scam site en is mijn vermoeden dat als ik meer investeer vermoedelijk mijn geld kwijt zal raken. Iemand een suggestie?