Profile picture for user Hennie

Goedendag,

Ik ben een paar weken geleden met een bescheiden bedrag in de cryptowereld gestapt. Ik had BLOX uitgekozen om mee te werken maar die pakken bij elke transactie meer dan Bitvavo. Dus ik ben overgestapt naar Bitvavo en gisteren heb ik de koersen eens naast elkaar gelegd en een tijdje gevolgd. Ik dacht dat een coin overal dezelfde waarde zou hebben maar zag tot mijn verbazing dat de waarde bij Bitvavo constant 1% minder is dan bij BLOX. In dit geval de vergeleek ik Bitcoin. Is dat normaal dat ze allemaal een andere koers hanteren en zo ja welke biedt het meest en waar houdt je icm de commissie het meest over? 

Volgende onderwerp:
In mijn omgeving duiken ze massaal op Bitcoin, "want die is het meest waard".
Ik heb eens gepuzzeld maar je kan sneller geld verdienen (en verliezen) als je andere coins kiest. Ik ben op een coin gaan zitten met een waarde van 0,000xxxxx dus eerst veel nullen achter de komma. Mijn eerst inzet van 200 euro was in 10 minuten 300 euro. 50% winst en dat lukt je met Bitcoin niet snel, zeker niet in 10 minuten. Echter zijn die snelle stijgers ook snelle dalers ben ik wel achter gekomen, je moet er echt bovenop zitten. Dit komt dicht in de buurt van gokken op deze manier.

Profile picture for user Steffan Star

Hey Hennie,

De koersprijzen tussen verschillende exchanges hebben altijd een klein verschil en lopen dus niet exact gelijk. Dit verschil wordt wel altijd minimaal gehouden door arbitrage traders. Dit zijn traders die geld verdienen door munten goedkoper op exchange A te halen en vervolgens deze net wat duurder te verkopen op exchange B. 

Bitvavo is over het algemeen vrij goedkoop en ook nog eens erg simpel in gebruik., naar mijn mening zeker een stuk beter dan Blox. Mocht je toch een goedkopere exchange willen, m.b.t. handelskosten, dan kan je ook naar KuCoin gaan. Hier lever je wel gebruikersgemak voor in, want je kan hier bijvoorbeeld niet met iDEAL geld storten of uit laten betalen. 

Als je munten vergelijkt, dan is de prijs vaak irrelevant. Het is beter om te kijken naar de market cap van een munt. De lage market cap munten zijn degen met meer risico, dit zijn dan ook de munten die snel kunnen dalen en stijgen. Op korte termijn komt dit ook zeker erg dicht in de buurt van gokken, maar als je op lange termijn de goede munten eruit vist dan zijn dit juist degene die bizarre stijgingen kunnen maken. Uiteraard brengt dit veel meer risico met zich mee, waardoor je makkelijker geld verliest. 

Hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben!

^Steffan