Profile picture for user Patrick Suiker

Ik kreeg zojuist een goede vraag binnen en ik denk dat meerdere mensen hier raar van zullen opkijken, vandaar dat ik de antwoorden ervan hier op het forum plaats.

De vraag was:

Nederlandse exchanges zoals Bitmymoney en Litebit bellen mij met de vraag wat ik met het geld ga doen dat ik bij hen op het platform heb gestort. Klopt dit? Is dit geen oplichting?

Aan de hand van de vraag heb ik contact opgenomen met de twee handelsplatformen en hieronder staan de antwoorden.

Beste Patrick,

Bedankt dat u contact hebt opgenomen met onze helpdesk.

Wij hebben verschillende signalen ontvangen dat er actief wordt opgebeld (niet door Litebit) door "partijen" die zich voordoen als Litebit of een "vriend" die veel rendement beloofd.

Dit zie je meestal terug onder een bepaalde doelgroep. We bellen uit voorzorg inderdaad sommige klanten op indien ze voldoen aan enkele criteria, denk aan een eerste order van een bepaald bedrag dat direct naar een externe wallet wordt verstuurd.

Wij hebben op deze manier erg veel van die oplichtingstrucs (boilerroomfraude) kunnen tegenhouden. Echter is het wel zo dat niet elke klant die door LITEBIT gebelt wordt na een aankoop die voldoet aan de criteria, ook daadwerkelijk is benaderd door een oplichtingspartij.

Wij doen ons uiterste best om onze klanten zo goed mogelijk te beschermen tegen dit soort zaken.

Beste Patrick,

Dank voor je bericht. We monitoren alle transacties. Bij aankopen, waarbij met een afwijkend patroon of een groter bedrag, nemen we telefonisch contact op met de klant.

Het klopt inderdaad dat we daarbij ook vragen naar de plannen van de gebruiker. Dit is onderdeel om misbruik te voorkomen en de naam van Bitcoin goed te houden.
Er zijn veel manieren waarop mensen verleid kunnen worden tot de aankoop van bitcoins, zonder dat ze bitcoins willen kopen. Soms is het misleiding (phising), soms is het oplichting (Marktplaats, pyramidespelen, onrealistische verdienprogramma's).

We kunnen op deze manier mensen behoeden voor oplichting. Helaas zijn er mensen 24/7 actief om anderen geld afhandig te maken :-(