Bitcoins met een voetbal

Welke impact hebben blockchain en crypto op de sportindustrie?

Wat hebben Robin van Persie, Giovanni van Bronckhorst, Dennis Bergkamp, Marc Overmars en Glenn Helder met elkaar eens? Ze hebben allemaal bij de Londense voetbalclub Arsenal FC gespeeld, of The Arsenal zoals de fans hun club noemen.

Laat Arsenal FC nu toevallig ook net de allereerste voetbalclub zijn die in de wereld van crypto dook. Om precies te zijn, in januari 2018 ondertekende Arsenal een sponsorschip deal met het Amerikaanse CashBet. Dit is een mobiel platform dat software verkoopt om gokbedrijven te helpen bij het accepteren van cryptocurrency-weddenschappen.

Arsenal promootte bij deze deal de ICO van de CashBet munt in hun Emirates stadion met 60,000 zitplaatsen. Dit was de eerste keer dat een groot mondiaal sportteam officieel een partnerschap aanging met een cryptocurrency firma.

Daarna was het hek niet meteen van de dam, maar sindsdien is er toch wel het een en ander veranderd in de sportwereld als we aan de blockchain en crypto in samenhang met de sportwereld denken. De blockchain staat niet stil en begint zijn vleugels uit te slaan in de sportwereld. Dit is ook niet zo vreemd als je bedenk dat de wereldwijde sportindustrie pak hem beet 1.3 biljoen USD waard is. Dan zijn een paar druppels uit dit potje nog steeds meer dan de moeite waard!  

Welke invloed de blockchain en crypto op de sportbranche hebben gaan we uitgebreid bespreken in deze blog. We gaan verschillende use cases bekijken, welke er al in gebruik zijn en welke plannen er zijn.

In deze korte video kun je alvast een voorproefje van vier use cases krijgen.

Bekijk snel

Helpen bij het dopingprobleem

De internationale sportindustrie wordt geplaagd door problemen die uiteindelijk de reputatie en integriteit van de sport als geheel aantasten. Het is de belangrijkste reden waarom spelers in verschillende sporten verplicht zijn om een dopingtest af te leggen voordat ze kunnen deelnemen. Er zijn nu dopingtests het hele jaar door en ook buiten de competitie om. Maar de clubs en de organisaties kunnen soms te kwader trouw handelen en er wordt soms geprobeerd de feitelijke gegevens te manipuleren of te wijzigen. Denk aan het schandaal rond het Russische team tijdens de Olympische winterspelen in Sochi in 2016 of een wielrenner in de jaren zestig die zwanger bleek te zijn na een dopingcontrole omdat de urine die hij afstond van zijn vrouw bleek te zijn.

Image
Laboratorium flsje voor doping controle
 New Africa/Shutterstock

Het gebruik van blockchain-technologie is echter effectief om dit specifieke probleem te bestrijden. Alle data zijn op de blockchain vastgelegd en je kunt ze niet manipuleren. Het maakt het opslaan van de gegevens op blockchain aanzienlijk veiliger voor invloeden van buitenaf.

Met de blockchain is het ook hoogst onwaarschijnlijk dat gegevens van sporters op straat komen te liggen.

Atleten en/of clubs bepalen wie hun persoonlijke gegevens kan inzien en vertrouwen erop dat hun informatie wordt beveiligd in een zeker en veilig systeem. Bovendien zou elke betrokken persoon toezicht kunnen houden op het gehele netwerk van de toeleveringsketen van het dopingmonster, waardoor vertrouwen wordt bevorderd en een laag van transparantie wordt toegevoegd aan een proces dat nu in mysterie is gehuld.

Salarissen betalen in crypto

Het is helemaal niet zo een gek idee om salarissen en/of premies van spelers of atleten in cryptomunten uit te betalen. Eind 2020 was de NFL-ster Russell Okung de eerste American footballer die een deel van zijn salaris in Bitcoin uitbetaald kreeg. Daar ging wel een juridische strijd van twee jaar aan vooraf, voordat Okung eindelijk de mogelijkheid kreeg om de helft van zijn salaris van 13 miljoen USD in Bitcoin kon ontvangen.

Naarmate Bitcoin en andere cryptocurrencies breder geaccepteerd worden als een betalingsvorm, zullen we waarschijnlijk zien dat andere atleten ook een gedeeltelijk of volledig salaris in cryptomunten gaan aanvragen.

Papieren contracten vervangen met smart contracts

Nu we toch bij het thema van salarissen zijn, kunnen papieren contracten ook eenvoudig worden vervangen door smart contracts. Het zorgt ervoor dat de speler zijn/haar salaris en premies op tijd betaald krijgt. 

Onderhandelen, doorlichten, wijzigen en ondertekenen van contracten is nu een buitengewoon inefficiënt proces, vooral wanneer je samenwerkt met clubs op verschillende continenten. Het ondertekenen van contracten is tijdrovend en vereist zelfs in ons digitale tijdperk nog steeds papier, printers, faxen, wijzigingen bijhouden, telefoontjes en e-mails tussen belangrijke partijen. 

Blockchain kan deze overtollige processen helpen stroomlijnen door op te treden als een betrouwbare scheidsrechter in een nieuw gedigitaliseerd contractueel systeem. De betrokken personen in dit netwerk, agenten, atleten, teams en competities, kunnen de voorwaarden van het contract digitaal bekijken, aanpassen, registreren en ondertekenen. Elke aanpassing is op deze manier transparant, volledig gecontroleerd en onveranderlijk vastgelegd in een gedeelde database.

Inkomsten genereren door sporters

Momenteel kunnen atleten niet volledig profiteren van hun echte merkwaarde en krachtige tussenpersonen kiezen er vaak voor om hun eigen portemonnee te vullen ten koste van de bredere atletenbasis, denk aan IOC of FIFA.

Blockchain-technologie biedt echter nieuwe kansen om atleten te versterken door hen in staat te stellen rechtstreeks contact te maken met fans en geld te verdienen met hun persoonlijke merk / gegevens zonder tussenpersonen.

In de sport staat het meeste geld bovenaan en wordt het niet op een gelijke of eerlijke manier verdeeld. Denk aan alle Olympische medaillewinnaars die worstelen om voldoende financiering in hun dagelijks leven op te halen. Ook kleinere landen die problemen hebben om het concurrentievermogen van hun atleten te waarborgen speelt mee.

Op blockchain gebaseerde ideeën bieden de mogelijkheid voor nieuwe investeringsoplossingen, die niet afhankelijk zijn van één of enkele grote investeerders. Nieuwe, kleine investeerders kunnen de markt betreden en een klein aandeel van atleten of clubs bezitten, allemaal veilig beheerd op de blockchain. 

Stel je voor dat je aan het begin van iemand zijn carrière direct kunt investeren in een jonge atleet van wie je sterk overtuigd bent. Dit was eerder nauwelijks mogelijk en het verhandelen van die aandelen zou een belangrijke nieuwe markt kunnen worden.

Image
Romeins sporters standbeeld met Bitcoin als discus
Unknown man/Shutterstock

Toegangskaartjes voor sportevenementen

Het illegaal doorverkopen van kaartjes is een groot probleem waarmee sportorganisaties worden geconfronteerd. Door de tickets te vervangen door NFTs los je veel van deze toegangskaartjes problemen op. Alle kaartjes zijn nu transparant en worden direct aan de fans verkocht, zonder tussenpersonen. Als de eigenaar van het kaartje om wat voor reden dan ook toch niet naar de wedstrijd kan, is het eenvoudig om het kaartje alsnog te verkopen met vooraf vastgelegde regels die gevolgd moeten worden.

Met de blockchain kun je een soort van slimme kaartjes platform opzetten.

Met deze aanpak kunnen fans verifiëren dat hun tickets echt zijn. Slimme ticket platforms kunnen ook beperkingen instellen waarbij kopers maar een bepaald aantal tickets tegelijk kunnen kopen. Hierdoor kan de invloed van bots en oplichters die grote hoeveelheden tickets kopen voor wederverkoop, verminderd of zelfs volledig uitgeschakeld worden.

Digitale verzamelobjecten

Een van de grote toepassingen van blockchain in eSports (competitief gamen) en de traditionele sportindustrie is verifieerbare authenticatie van memorabilia en verzamelobjecten. 

Organisaties en clubs kunnen op een veilige manier merchandise rechtstreeks aan hun fans verkopen zonder tussenpersonen. Dit creëert ook een nieuwe manier voor fans om hun steun en toewijding aan een team te tonen. 

Je kunt deze technologie ook gebruiken om mogelijk vervalste sportartikelen en goederen uit te roeien. Met behulp van blockchain kan elk verzamelobject of memorabilia van een merk een unieke digitale identiteit krijgen. Vervolgens kunnen kopers en fans de authenticiteit van een artikel of kledingstuk bekijken door een QR-code te scannen. Bovendien kan dit ook het maximaal beschikbare aanbod verifiëren en een keten van vorige eigendom weergeven. 

Fan tokens

Met het populaire Chiliz-project kunnen fans ‘Fan Tokens’ van hun favoriete voetbalteams kopen. Als je deze Fan Tokens koopt, kun je bijvoorbeeld ook stemrecht krijgen om beslissingen over onder andere tenue ontwerpen en namen van trainingsvelden krijgen. Dit is revolutionaire manier voor fans om inspraak te krijgen in hoe hun favoriete team werkt.

Image
Fan tokens op de Socios. com website
Socios.com

Bovendien kunnen grote openbare blockchains zoals Ethereum in de toekomst teams en clubs zien die aandelen verkopen die als tokens worden voorgesteld. Dit biedt een nieuwe manier om fondsen te werven waarmee fans rechtstreeks kunnen bijdragen aan clubs of sportorganisaties door tokenized aandelen te kopen. Hierdoor kunnen houders van de tokens van de club exclusieve rechten of toegang krijgen als beloning voor het helpen van de club.

Betrokkenheid van fans

Bij het combineren van de blockchain-use-cases voor eSports, traditionele sporten, spelers en organisaties, ligt de nadruk op de betrokkenheid van fans. Blockchain-technologie tilt de interactie met fans naar een hoger niveau. Fans kunnen communiceren met meerdere platforms, clubs en protocollen met behoud van één geverifieerde ‘fan'-identiteit van de gebruiker.

Image
Voetbalclubs die zijn aangesloten bij Socios.com
Socios.com

Beloningen en uitbetalingen voor de prijzen van fans worden vrijwel onmiddellijk verdeeld, omdat slimme contracten kunnen werken met realtime prestaties en transacties. De introductie van een op blockchain gebaseerde identiteit maakt het voor teams en sponsors gemakkelijker om te communiceren en te netwerken met fans. De technologie verhoogt het niveau van betrokkenheid en loyaliteit, waardoor de fans dichter bij spelers en teams komen te staan dan ooit tevoren.

Fan-identiteit

Door veel externe tussenpersonen te verwijderen, kunnen sportorganisaties en teams dichter bij hun fans komen. Op blockchain gebaseerde identiteiten openen een geheel nieuw patroon van interactie tussen spelers en fans. ‘Superfans’ zouden een geverifieerd profiel of een non-fungible token (NFT) kunnen ontvangen dat hun fanstatus vertegenwoordigt. Bovendien kunnen de openbare gegevens die door de fan op een blockchain worden verstrekt, worden gebruikt door sportorganisaties. Dit zou hen in staat stellen om op maat gemaakte en gepersonaliseerde ervaringen te bieden om de betrokkenheid van fans te blijven stimuleren.

Wedden op uitslagen

Wedden op uitslagen of resultaten is een groot deel van de sportbranche. Er zijn al diverse websites waar je kunt wedden die op de blockchain draaien. In 2020 werd er voor 203 miljard USD aan sport weddenschappen uitgegeven. Dit is een enorme markt en blockchain kan de kosten en efficiëntie stroomlijnen dankzij de aard van de technologie.

Blockchain-technologie in de sportindustrie heeft een markt gecreëerd voor realtime sportweddenschappen. Dit is een van de opwindende use cases van blockchain in eSports. Omdat gebruikt wordt gemaakt van smart contracts, kunnen winsten binnen enkele secondes uitbetaald worden en op je wallet staan. 

De smart contracts maken de behoefte aan tussenpersonen overbodig en gebruikers kunnen bovendien besparen op de traditionele kosten van een makelaar, en hoeven alleen maar de gaskosten te betalen.

Image
Gokmunten
Valentina Shilkina/Shutterstock

Gaming en eSports

Gaming en eSports zijn naar voren gekomen als een snelgroeiend gebied van consumenteninteresse, vooral onder millennials en generatie z-gebruikers. In 2021 zal eSports een jaarlijkse groei van ongeveer 14% zien, waarbij het aantal informele kijkers en eSports-enthousiastelingen stijgt tot 557 miljoen. 

Omdat eSports meerdere belanghebbenden omvat, van game-ontwikkelaars tot spelers, sponsors, adverteerders, teammanagers en media, kan blockchain een platform of ecosysteem bieden om ze allemaal samen te brengen. Door het gedecentraliseerde karakter kunnen belanghebbenden uit deze industrie op een peer-to-peer-manier contact maken, waardoor complexiteit en tussenpersonen worden verwijderd. Dit kan weer leiden tot een gemakkelijke distributie van prijzengeld, overdracht van spelers, mediarechten en meer, en al dit moois wordt mogelijk gemaakt via programmeerbare smart contracts.

Blockchain kan ook het vertrouwen in eSports vergroten dankzij het transparante karakter ervan, waardoor alle deelnemers kunnen zien wat er in het netwerk gebeurt. Slimme contracten tussen organisatoren van toernooien en ontwikkelaars nemen ook het risico weg dat game-ontwikkelaars niet worden betaald en eventuele zorgen over oneerlijke verdeling van prijzengeld.

Op blockchain gebaseerde games kunnen worden geprogrammeerd met getokeniseerde digitale activa zoals NFTs. Deze digitale activa kunnen worden verhandeld binnen een game of extern op de openbare markt. Dit gebeurd bijvoorbeeld in the Sandbox en Decentraland.

Image
eSports gaming event in Moskou in 2019
Roman Kosolapov/Shutterstock

Conclusie

We hebben diverse use cases gezien die de blackchain kan toevoegen aan de sportindustrie. Het dopingprobleem kan onder andere beter aangepakt worden door de transparante aard van de blockchain en het is onmogelijk of ontzettend moeilijk om met de resultaten te knoeien.

De fans kunnen veel meer betrokken raken bij hun clubs en sporthelden en de clubs kunnen ook beter met de fanbasis in contact komen.

Zoals bij veel blockchain mogelijkheden, staan we aan het begin van een reeks opties, we weten niet waar dit ons nog allemaal naartoe kan brengen. Via de blockchain is er betere controle op merchandise, het zwarte marktprobleem voor toegangskaartjes kan opgelost worden en spelerscontracten kunnen omgezet worden in smart contracts.

Het is een spannende tijd en we zijn benieuwd welke toepassingen er nog gaan komen, zaken waar we nog niet eens aan gedacht hebben.

Heb jij ideeën over de blockchain en de sportindustrie, of ben je zelf misschien een sporter met ideeën, kom in onze AllesOverCrypto Facebookgroep voorbij en deel je idee. Er zijn vast leden die daar interesse in hebben er hopelijk iets goeds over te zeggen hebben. Zie je daar!

Coverfoto DRN Studio/Shutterstock


Starten met crypto en geen idee waar je moet beginnen?

Kom dan naar onze gratis online crypto training!

Bekijk hier wat je gaat leren!

Image
Online Bitcoin Training van allesovercrypto

 

 
Alle uitingen van AllesOverCrypto, waaronder begrepen alle producten (o.a. Crypto Signalen en de Crypto Masterclass), berichten en e-mails, zijn de professionele mening van AllesOverCrypto en kan op géén enkele wijze worden opgevat als een persoonlijke uitnodiging, een advies of enige aanbeveling om tot aankoop van één of meer cryptovaluta over te gaan en daarin te beleggen. AllesOverCrypto is geen financieel adviseur en beoogt dat uitdrukkelijk ook niet te zijn.

De uitingen van AllesOverCrypto hebben uitsluitend een educatief karakter en kunnen op geen enkele wijze als financieel, juridisch of fiscaal advies worden opgevat. AllesOverCrypto is geen financieel, juridisch- en/of fiscaal adviseur. Er komt geen adviesrelatie tot stand tussen jou en AllesOverCrypto.

De door AllesOverCrypto gepresenteerde informatie is door haar met de grootste aandacht en zorg samengesteld. AllesOverCrypto kan echter niet instaan voor de juistheid en/of volledigheid ervan. Het gebruik van deze informatie gebeurt op jouw eigen risico. Je dient ervan bewust te zijn dat de gepresenteerde informatie, mede door de snelheid waarmee de cryptomarkt zich beweegt, al snel achterhaald is dan wel kan zijn. Wees hiervan bewust bij het bestuderen van de informatie. Daarnaast wordt uitdrukkelijk verzocht de informatie zelf te verifiëren.

Eenieder die in één of meer cryptovaluta wil beleggen dient zijn/haar eigen onderzoek te doen alvorens een beslissing te nemen tot aan- of verkoop van cryptovaluta. AllesOverCrypto is op geen enkele wijze bij dit proces betrokken. Uitsluitend jijzelf bent verantwoordelijk voor jouw eigen aan-en verkoopbeslissingen. Het aankopen van cryptovaluta brengt vanwege de aard van het product en de volatiliteit van de cryptomarkt grote risico’s met zich mee. Deze risico’s zijn zo groot dat het zelfs mogelijk is je hele aankoopbedrag te verliezen. Koop dus geen cryptovaluta die je niet kunt veroorloven te verliezen.