Wat is een ico? infographic ICO

Infographic – Alles over ICO’s en ICO-campagnes

Door Robin op di, 12/06/2018 - 06:00

ICO (Initial Coin Offering), ook wel een Initial Public Coin Offering genoemd, is een niet-gereguleerde methode om fondsen te werven voor een nieuw cryptocurrency-project. Hiermee kunnen startups de stress en strenge regels vermijden waar ze last van hadden gehad als ze geld hadden proberen op te halen via banken of venture capitalists.

Een ICO-campagne is de campagne die wordt ingezet om zoveel mogelijk geld op te halen voor het crypto-porject met de Initial Coin Offering. In deze campagne wordt een gedeelte van van de cryptocurrency’s verkocht aan de financiers van de onderneming in ruil voor fiat of andere cryptocurrency’s. De meest geruilde crypto is meestal Bitcoin. Volgens Btxchange.io hebben veel cryptocurrency’s zoals Filecoin, Tezos en Paragon erg veel succes gehad met het ophalen van geld voor hun ICO en zijn daarom interessant om naar te kijken. 

Hoe werkt een ICO-campagne?

Wanneer een bedrijf een nieuwe cryptocurrency-onderneming wil starten en via een Initial Coin Offering geld wil inzamelen, wordt een whitepaper gemaakt. Dit is een document dat het volgende verklaart:

  • Waar gaat de onderneming over?
  • Welke oplossing zou het bieden wanneer het is voltooid?
  • Hoeveel geld is er nodig om het project te starten?
  • Welk percentage van de virtuele tokens hebben de founders?
  • Welke cryptocurrency’s of valuta wordt geaccepteerd voor de funding?
  • Hoe lang duur de ICO-campagne?

In de loop van de campagne kunnen supporters en enthousiastelingen van het cryptoproject tokens kopen die worden gedistribueerd met virtueel of fiat-geld. Deze tokens of cryptomunten zijn net als de aandelen die een bedrijf verkoopt aan beleggers in een IPO-transactie (Initial Public Offering).

Als aan het einde van de campagne het opgehaalde geld niet voldoende is voor de onderneming, geeft het bedrijf het geld terug aan de geldschieters. Dit zou de ICO kwalificeren als een mislukt project. Maar als het ingezamelde geld voldoende is, wordt het gebruikt om de onderneming te starten of te voltooien.

Voors en tegens van een ICO

Er zijn veel argumenten voor en tegen ICO's; laten we er een paar bekijken.

Voordelen

  • ICO's staan open voor iedereen - in tegenstelling tot een IPO hoef je geen geavanceerde belegger te zijn om deel te nemen. Het is open voor het publiek en gemakkelijk te beoordelen.
  • Alle betrokkenen kunnen helpen het landschap van cryptocurrency’s vorm te geven en te beïnvloeden. Door de democratisering van het proces kan iedereen betrokken worden bij de controle en besluitvorming.
  • De tokens worden verkocht tegen een lage prijs - Startups beginnen niet aan exorbitante prijzen, beleggers zien hoop op een hoog rendement op de investering.
  • Liquiditeit - Dit betekent dat de tokens op secundaire markten kunnen worden verhandeld.

Nadelen

  • Het is een risicovolle onderneming - Anders dan bij een IPO, is de onzekerheid van ICO's vrij hoog. Er zijn geen garanties.
  • Een groot aantal ICO-beleggers zijn enthousiastelingen - Dit kan een nadeel vormen voor mensen die niet thuis zijn in de branche.
  • ICO's zijn niet gereguleerd of geregistreerd door enige regelgevende instantie. Dit roept de vraag op bij wie de dupe is van zwendel, wanbeheer of falen.

Laatste woord van waarschuwing

Hoewel ICO's een hoog rendement op de investering hebben opgeleverd voor de meeste enthousiastelingen, zou je er goed aan doen om te kijken voordat je springt. Het is goed om veel artikelen op deze website te lezen over de wereld van crypto voordat je je aan risicovolle beleggingen als deze waagt. 

Infographic - alle uitleg op een rij

In de wereld van ICO's is nog veel onduidelijk en daarom hebben wij in samenwerking met Btxchange.io (die de originele versie heeft gecreëerd) een Nederlands infographic voor je samengesteld die een mooi overzicht geeft van alles omtrent Initial Coin Offerings.

Image

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Log in of Registreer om een reactie te plaatsen!